Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerMaccen ute! [specs & bild]

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2002-08-13 21:07

Det skall bli spännande att höra hur mycket den låter, jag räknade till inte mindre än 3 fläktar på VR-bilden och då ser man inte om det är en fläkt på grafikkortet, men det borde det ju vara, jag tror inte att den nya kylflänsen och "schweizerosthålen" kommer att göra den tystare, den "gamla" 2x1ghz macen väsnades ju något förskräckligt. Jag tycker personligen att det är ett stort probem med datorer som väsnas, det borde Apple ta på lika stort allvar som snabbare systembuss.
/mattias

All Mac fans borde se filmen “ Pirates of Silicon Valley “
Filmen säger ett och annat vettigt ord till oss all och Apple själva borde se den.

All Mac fans borde se filmen “ Pirates of Silicon Valley “
Filmen säger ett och annat vettigt ord till oss all och Apple själva borde se den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
håller med - vilken j-la dator man får för 1699 USD dual 867´a. jag skulle i och för sig köpt mellanmodellen, eftersom den faktiskt har en lite snabbare systembuss etc. men, värstingmodellen är knappast värd pengarna!

Jag håller med, det är i princip bara processorn det skiljer på mellan maskinerna.

Köp mellandmodellen, strippa den på allt utom det man måste ha (så lite ram som möjligt, superdrive, så liten hd som möjligt). Och köp dessa delar löst, blir bra mycket billigare.

  • Medlem
  • 2002-08-13 22:44

En BigMac med extra allt går lös på 217.551,50...
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/934/wo/RLm8510whNtdEKCXu2/4.7.0.3.34.1 Då ingår en iPod och en extra skärm.

Angående busshastigheten läste jag följande på maccentral.com:

"What´s different in our architecture from the PC architecture -- which has a higher marketing spec number for the bus -- is that they have every single thing on the system competing for that bus," said Greg Joswiak, senior director of hardware product marketing at Apple. "It has to move quickly because it has a lot of traffic and congestion on the bus. We have each part of the system with its own dedicated bus to the system controller. That means these things don´t have a latency or congestion as they wait for other data to migrate through the bus."

DDR minnen må ju vara en sak men då FSB inte går i högre fart än 167 Mhz så lär det ju inte hjälpa alltför mycket. Min AMD maskin jobbar i 266 Mhz och minnena i 333 Mhz...266 vs 167...nästan 100 Mhz det trollar man inte bort så lätt...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 07:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: T3:
Till detta så kommer det som gör det hela lite mera intressant, tittar man på de flesta inläggen så handlar dom om hur dåliga Apple masinerna är eller hur långsamma dom är. Apple skall skärpa sig och gud vet allt.

När man jobbar med macarna dagligen så finne rman ju fel och brister med nuvarande maskiner.

jag tycker det absurt att ha en 2X1Ghz maskin som är så pass snabb att processorerna bara jobbar med halvfart.... Vad är det då för mening med att köpa en värsting PowerMac??? Speciellt när den blir omsprungen av en desktop PC för en tredjedel av priset i flertal program... Busshastigheten har varit den stora flaskhalsen i dagens macar och lär så förbli med den marginella förbättring som skett...

Mac OS är ett underbart operativ. Men det krävs hårdvara som kan mäta sig med de behov som finns. För att ta X-server som ett exempel så är den bra på en massa punkter. Men en självklarhet saknas, dubbla nätdelar. Vi har råkat ut för servar där nätdelen gått. Att sitta och vänta på en resrvdel går inte utan det måste finnas dubbelt av allt som är kritiskt. Hade detta funnits på X-servern så hade vi här på jobb lätt skaffat flertal X-servers.

En annan underbar sak är ju ATI-korten i förra grundmodellen av QS. De funkade ju inte med Quark Xpress. Hur underbart är det på en skala?

Så kritiken på delar av Apples hårdvara är berättigad. Synd bara att Apple inte tar till sig av det tillräckligt snabbt....

Håller också med om att Apple inte är snabba nog på hårdvaruutvecklingen.

Om detta beror på Motorola och dess slöhet eller även Apple låter jag vara osagt.

Men det är ju inte bra att Macanvändare får vänta 1-2 år på o få upp hastigheten till vad PC ägarna hade just för 1-2 år sedan.
Det är ju inte längre så att dom kommer ikapp med sina uppdateringar.

Jag pratar inte från min egen ståndpunkt utan Apples möjliga kunder.

Man kan inte måla in sig i ett hörn o bara tycka att Apple är bäst o att man köper det oavsett vilket skräp som sitter i. Så gör inte de kunder som står o väljer mellan PC / Mac..

Apple måste ju öka sin kundkrets, det gör dom inte med 2 år gammal teknik.
Visst för mig personligen så äger Apples mjukvara, hårdvaran är ok.. Men jag vet att inte alla inte ser det på samma sätt..

Speciellt ! inte möjliga PC avhoppare, dom är ju så vana vid o kolla bussar, ram, etc etc..

NEJ man får verkligen ! hoppas att Power 4 Lite CPUn INTE ligger långt fram i tiden, MWSF2003 hoppas jag innerligt på. Men eftersom dessa nya burkar har PPC 7455 och inte 7470 som alla trodde så kanske Apple väljer att släppa ytterligare en uppdatering innan dom går in på G5 (dvs då först nästa sommar el nått - vilket är.. mmm )

har hör klagomålen om dubbla nätdelar till Xserve. det låter korkat, för en oinvigd servernisse som jag själv - men jag har för mig att apple fiskar efter feedback på deras produkter - prova och skicka ett mail - vi har ju självaste VD´n på tråden här i vårt forum ibland...

Jo, en rolig diskussion jag läste på ett engelskt forum om den nya G4an.

"What are the funny holes in the front? Speakers?

They´re there to put your fingers in when you want to carry it about. /nick

you being serious?

They´re handles so you can carry it around like a bowling ball and knock over stacks of P4 PCs

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
Angående busshastigheten läste jag följande på maccentral.com:

"What´s different in our architecture from the PC architecture -- which has a higher marketing spec number for the bus -- is that they have every single thing on the system competing for that bus," said Greg Joswiak, senior director of hardware product marketing at Apple. "It has to move quickly because it has a lot of traffic and congestion on the bus. We have each part of the system with its own dedicated bus to the system controller. That means these things don´t have a latency or congestion as they wait for other data to migrate through the bus."

Whoa! Det där lät som en alldeles fantastisk marknadsföringslögn! Ni får rätta mig om jag har fått tekniken om bakfoten, men så här tror jag det är: En vanlig PC har inte en delad bus, vilket gör det möjligt för både CPUn och hårdvaruenheters DMA-kanaler att utnyttja hela buskapaciteten.

Apple/Motorolalösning är som ett ADSL-modem som ger dig 512Kbit uppströms och 512Kbit nedströms. PC-lösningen är att ge 1Mbit som kan användas fritt i båda riktningarna. Greg försöker sedan med rökridåer få den delade lösningen att framstå som bättre. Mäktigt.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 10:12

ace4711, fler är inne på sammaspår som du!

Från dagens xlr8yourmac

Citat:

quote:Clarification on new G4s - they do not have a DDR frontside CPU Bus - I´m getting lots of mails on this but as you can clearly see from the Apple PowerMac G4 specs page - they note the system bus bandwidth at 1.3GB/sec - clearly indicating that is *not* a DDR system/CPU (frontside) bus. Just like the Xserve, the new G4s use a single data rate system/cpu bus and a DDR memory bus. If the frontside CPU/system bus was DDR it would have much higher bandwidth specs noted. (There is no shipping PowerPC I know of with a DDR FSB yet.)

(quote from http://www.apple.com/powermac/specs.html)

"Up to 167MHz system bus supporting over 1.3GBps data throughput

256MB or 512MB of PC2100 or
PC2700 DDR SDRAM main memory
supporting up to 2.7GBps throughput "

Note the DDR memory bandwidth is 2x the system bus bandwidth - because the latter is SDR vs DDR for the memory bus. (The system/cpu bus is not transferring data on the rising and falling edge of the clock pulse as the DDR memory bus does. The system bus and memory bus are separated by the system controller as shown in Apple´s own docs.) I don´t know why some people refuse to believe this... Ask Apple if you don´t believe me or their own system specs. Do the math - bus width in bytes times clock speed and you´ll see it´s SDR on the system bus. Hopefully next year there will be DDR frontside bus G4 (or G5) CPUs, but they´re not shipping yet. (Apple would have used them I´m sure if they were available.)

Although the CPU is the primary "data pump" for applications, etc., the extra memory bandwidth should benefit other I/O and devices that use DMA. The system improvements are welcome changes and I only wanted to clarify my comments earlier today that noted no DDR frontside/system bus to prevent any more emails about this but apparently some people still think that either apple´s docs/specs are not accurate or just don´t seem to understand the specs Apple lists.
Granted I also thought it was strange when the Xserve was first released that they´d have a DDR memory bus and SDR system bus (after building/working with DDR based PCs), but again they had no other choice as far as I know at the currrent time. Unless there´s some new chip shipping in mass quantities that nobody else is aware of... (but Apple´s product info would be trumpeting a higher bandwidth system bus if there was one I´m sure)
There´s a lot better things to focus on than this single design detail however.

Jag är också lite besviken på FSB-hastigheten, men jag tror att det precis som så många gånger förr beror på att Motorola krånglar och Apple sitter kvar med 7455 processorn. Följande är saxat från MOSR http://www.macosrumors.com

"The new 1.25GHz chips are, unfortunately, just upclocked PowerPC 7455 processors, not the PPC 7470s hoped for by the grapevine. This is a dangerous flaw, because the PPC 7455 cannot take advantage of DDR memory -- as on the Xserve, the new PowerMacs will be limited to 1.3GB/s actual processor bandwidth despite 2.7GB/s memory bandwidth on the two high-end models."

Jag tror att Apple försöker göra det bästa av den hand de delats då de sitter vid Motorolas bord, men förhoppningsvis försöker de byta bord till någon annan processortillverkare så snart som möjligt (POWER4 Lite någon...). Apple måste ju veta om betydelsen av bus-hastighet, de kan omöjligt vara så dumma att de inte förbättrat detta om det gått.

Men i vilket fall, jag är grymt frestad av mellanmodellen...

[ 14 Augusti 2002, 10:45: Meddelandet ändrat av: Erik L ]

Jag skulle vilja höra Steve Job och hans kompani varför de inte har höjt systembussen mer än 34 Mhz. Plus att det ser ut att de 2 cpuer måste dela på sin systembuss med andra ord har var sin cpu ca 83,5 Mhz att jobba med.
Vad jag försöker säga att det inte är försvarbart att säga att en mac är modern när den släppts samt att den är snabbare än en Pc plus för en prislapp på 30000 – 60000Kr.
Jag vill veta hur Apples hårdvaro Nissen tänker och motiverar en köp av en ny PowerMac. Mer än att man köper ett museum föremål för ett överpris.
Jag tror inte att all den mjukvara som följer med en har något större värde för en som har mac tidigare men däremot om en Pc Nisse köper mac så är det mer hållbart.
I filmen Pirates in Silicon Valley sade Steve att Mac är en konst. Alltså inget för teknik frälsta människor. Det är lite religiöst prägel över Steve och hans Apple. Lite med stil av Jehovas Vitten som tror sig vara bäst men i realiteten så är det inte så.
De flesta mac användare börjar inse att det börjar bli kris med deras datorer på den tekniska biten. Men varför Apple inget gör ???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Hansen:
Angående personalköp.

Någon som vet hur Nicator och Stockholms Läns Landstings avtal är utformat?

Om vi kommer att få dom nya modellerna eller vad det blir?

Har mailat Nicator, men ej fått något svar!

+++

[/QB][/QUOTE]

Har mailat dem också men endast från deras webb. Har du några "riktiga" mail adresser man kan nå dem på? Nu antar jag iofs att du har valt G4 paketet medans jag har tagit iMac paketet. Tycker ändå med tanke på prissänkningen av de modelerna att man antingen skulle kunna få en lägre månadskostnad eller den nya 17 tums skärmen. Är beredd att läga lite extra per månad eftersom det är en så mycket trevligare maskin.

Tycker att det är otroligt ignorant att inte svara på mailen, uppmanar alla att fortsätta att maila och ringa och framför allt lägga fram sakliga skäl till varför de borde omvärdera kontraktet. Tyvärr är det ju just ett kontrakt man har skrivit på så jag har inte allt förstora förhoppningar att det skall bli någon ändring.

Kämpa på alla.

Mvh
Peter

Förhoppningsvis dumpar Apple Motorola och konstruerar en radikalt ny Power Mac med IBM:s nya Power4-PowerPC. Ändringarna i dessa modeller verkar vara det jag gissat länge (att genomföra en del förberedande inför "G5"). Kylsystemet etc verkar vara förberett för betydligt varmare processorer och den totalt ändrade konstruktionen tyder på att Apple nu introducerat "nästa-generations-lösningar" liknande det som introducerades med G3-BW.

Detta är sannolikt Apples sista G4:or med Motorola-processorer så jag betraktar maskinerna som mycket tidiga prototyper av den nya generationen (därav har man mest ändrat den fysiska designen). Det skulle förvåna mig stort om Apples nästa modell-serie är G4-baserad (den som sannolikt lanseras i januari 2003).

Snabbare bussar, minnen etc får vänta tills processorbytet (är helt säker på att dagens maskiner ser ut som de gör p.g.a att resurserna läggs på det nya "G5"-moderkortet).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-14 13:37

Jag tror inte man får se processorer från IBM i Apples maskiner förrän tidigast nästa sommar. Det tar tid att byta leverantör av något så avgörande som processorn. Det blir säkert 7470 först och sen möjligen Påver 4 lajt.

Måste bara säga att jag är grymt impad av de nua burkarna!

Det är ju bara att räkna efter så fattar man hur mycket den nya g4 spöar en intelburk.

2 processorer som vardera är 4 ggr snabbare än intels grajjor per klockcykel! Apple har några staplar på sin sida som visar hur snabba de är!

supersnabba minnen och hårdiskar! Det börjar likna något!

Sedan är burkarna ganska snygga också!

Ultra out

  • Medlem
  • 2002-08-15 17:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ultrakiller:
2 processorer som vardera är 4 ggr snabbare än intels grajjor per klockcykel! Apple har några staplar på sin sida som visar hur snabba de är!

Ja så är det säkert, herr Bjers.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ultrakiller:
Det är ju bara att räkna efter så fattar man hur mycket den nya g4 spöar en intelburk.

2 processorer som vardera är 4 ggr snabbare än intels grajjor per klockcykel! Apple har några staplar på sin sida som visar hur snabba de är!

supersnabba minnen och hårdiskar! Det börjar likna något!

Njae, riktigt så enkelt är det inte. De nya G4:orna har en systembuss (frontside bus) som är hälften så snabb som minnesbussen, vilket effektivt stryper prestandan, jämfört med om systembussen varit lika snabb. Minnesbussen klarar av 2,7 GBps medan systemkontrollern och processorn bara klara av 1,3 GBps. En systembuss på 167 MHz låter dessutom lite klent när det finns pc-datorer med 533 MHz systembuss. Det är rätt stor skillnad faktiskt.

Dessutom är det knappast så att en G4-processor är 4 ggr snabbare än en Pentium-processor, förutom i vissa enskilda testfall kanske.

Följande citat är nog av intresse:

Citat:

quote: New performance tests by BareFeats show that new dual-processor line of Power Mac G4s are not faster than their predecssors, despite the improved bus speed and the DDR RAM: "To my surprise and chagrin, the new DDR Power Mac has no apparent performance advantage over the old SDRAM Power Mac running at the same clock speed. The 25% faster system bus seems of no help, either."

Då vet vi. Hoppas på en ny arkitektur framöver... Måste dock tillägga att Power Mac 2x867MHz är riktigt prisvärd.

Barefeats, hm, okej... läste lite mer om testet...

Fel om processortypen och storleken på L3-cacheminnet. De nya kanske inte är så slöa ändå. Vi måste ha PowerPC 747X (enligt AI) för DDR FSB-stöd. Väntan... väntan...

Det finns något som heter L3 cache...ni som klagar på busshastighet

Helt klart skulle Apple ha skruvat upp busshastigheten mer om det hade varit viktigt.

Jag blir lite mörkrädd när jag ser hur många som har fallit för Mhz myten.

Ultra out

  • Avstängd
  • 2002-08-17 15:06

Men L3 hit o dit, Större L2 skulle ge större prestandaökning i Cache-krävande applikationer.

*drar paralelle med PC-världen igen* Athlon XP, nu med 256Kb L2, snart med 512Kb L2. Blir typ 300+ snabbare (300+ = Motsvarande 300 Intel Pentium 4 Mhz) bara på en sån ökning.

Sötrre L2 i kombination med det enorma L3´t som finns nu... Det hade räckt med 512 i L2 eller varför inte 1Mb L2 ;D *slurp*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 15:58

De nya dubbelpropp-Macarna verkar vara lite som Yikes-maskinerna: inte riktigt klara. Bättre att vänta på nästa uppdatering...?

[ 17 Augusti 2002, 15:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
varken Intel eller AMD kör med mer än 133Mhz FSB (okey 266Mhz DDR om man ska vara petnoga).

Jag vet inte var du får det där ifrån eller om du skrev fel men min brors PC som står i samma rum som den här PC:n kör med en 400 MHz FSB. Han kör en Intel Pentium 4 1.6 GHz.

Notera även att DDR-minnena inte blir ett dugg snabbare än SDRAM-minnena, pga minnesbussens begränsade output på 1.0 GB/s.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Notera är också att ingen Firewire 2 el Airport 802.11g (som så många andra redan börjat skeppa.. kanske kommer som firmware upgrade iofs)

Jürgen, var tusan fick du detta ifrån? Det har gått ett halvår sedan du skrev att det "så många andra redan början skeppa". Det är först nu det kommer och Apple är först!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 22:37

Jag tyckte se att FireWire uttaget var olika mellan 400 och 800 ! ? ?
Det betyder nya kablar att skaffa o.s.v

Bevaka tråden