Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IBM kör nm Moto um

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rykt från macrumors.com

OKComputer posted this CNet link which discusses the opening of a new IBM chip plant in N.Y with plans on producing 90nm process chips in the near future:

IBM is manufacturing chips using the 130-nanometer process at the plant. The company plans to increase manufacturing quickly and reach full capacity early next year. It also plans a quick move to 90-nanometer production, which will reduce the size of the chips, allowing them to reach higher speeds and increase its manufacturing capacity yet again.

Motorola is planning on moving to the .13 micron process (from .18) as a next step in the life of the Apollo G4.

Vad säger man, IBM fasligt långt fram el Motorola fasligt efter...
Frågan är om det inte är micrometer dom menar o inte nanometer.
Men men...

[ 31 Juli 2002, 23:39: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-31 23:55

.13 mikrometer = 130 nanometer.
Ja, Motorola är efter.. alla andra stora AMD, Intel och IBM tillverkar och skeppar processorer på 130 nm-teknik. 90 nm är nästa steg.. sedan börjar det bli så trångt att tunnlingseffekter seriöst börjar sätta käppar i hjulen.

[ 31 Juli 2002, 23:57: Meddelandet ändrat av: Henrik ]

Givetvis var det som du sa angående micro o nano.. trött som man är..
Men ändå, IBM ligger på .13 o är på väg till .9 medan Moto precis ska ner till .13..

Intel o AMD är väl som sagt också på väg till .9 även om IBM är först såvitt jag läst på nätet.

[ 01 Augusti 2002, 00:13: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-01 09:07

Enhetsbyten (eller sortomvandling som det hette förr i tiden), min käre Jürgen B! Att gå från .13 till .9 är en ökning . .9 kan också utläsas som .90 eller till och med .900 (gentemot .130). Alltså är IBM på väg mot... Ja, just det - .09.

Annars är det kokta fläsket stekt (med tanke på värmeutvecklingen i processorn!)...

[ 01 Augusti 2002, 09:09: Meddelandet ändrat av: Olof Backing ]

Jag orkar bara inte sådär mitt i natten, jag tänkte faktiskt på det när jag skrev men orkade inte fundera så det blev .9 men jo .09 borde det stått ja.. .13 - .90 är ganska stort steg uppåt

1
Bevaka tråden