Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska switchers / tankar om Apple/OSX

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har många bekanta som absolut dissar Macar o allt som har med det o göra. Men samtidigt är dom rätt öppna och under senaste året har dom visat en allt mer positiv inställning, även om dom säger - visst dom är väl bra men det kommer inte o bli nått o jag själv har ingen nytta av en Mac. Typ såna tongångar.

Det var det första.. OS X har iaf onekligen skapat sig ett rykte som ett bra OS.

Det andra var i fredags på Apples "Tystnad, tagning" där jag sprang på en bekants arbetskamrat som nyligen hade köpt sig en Mac.

Han arbetar proffesionellt med ljud och dyl.
Han var helt överväldigad hur bra macen var - det roliga var att han hade inte ens börjat med OS X utan körde 9an. När jag visade o pratade lite om möjligheterna med OS X blev han helt till sig o skulle genast hem o installera X.

Där har vi ju en svensk switchare - något för Apple Sverige kanske.

För det tredje o sista..
Idag träffade jag en gammal polare som en gång i tiden innehade titeln europamästare i quake. he. nåja nåja, han är en fullfjädrad gamer som absolut inte kör annat än PC.

Men efter lite kaffe o diskussioner så var han inte alls oäven o skaffa sig en Mac. Hans tjej hade en o den fungerade ju ypperligt (trots att det var med OS 8 o gammal som gatan). Det gillade han.. att den fungerade bra lixom.

Något annat han gillade var Titanium som han såg som snyggaste datorn av alla..
En sån ville han gärna ha.

Men hur var det här med spel o sånt då..
Jo han hade inga problem o skaffa sig en mac så länge det fanns spel.
Han har som sagt många spelpolare o många hade pratat o tittat på OS X o gillat vad dom såg. Men - bristen på feta CPUs gillade han inte.

Han ville gärna se att betydligt fler spel kom till Macen - kombinerat med en riktig speldator från Apple. Då trodde han att rätt många skulle byta sina PCs mot just Macar för dom var bäst på allt annat utom spel. (man kan ju knappt annat än hålla med med vissa reservationer).

Detta var bara några av de senate månadernas "datorsnack" med polare.

Det ENDA vi egentligen saknar nu är ju en FET dator - är PPC 970 räddningen el kommer den för sent ?

En sak är säker, vi har det bästa OSet...det säger i stortsett alla jag talat med.
När jag nämnde att OS X var FreeBSD till spelfreaken så blev han helt till sig. Detta kände han inte till och.. är det sant.. o fan va grymt etc..

Se där.. alltid kul o förvåna o göra folk förundrade över Apple / OS X...

håller med - en pc-polare - programmerare på typ WM-data håller på och lobbar om att få en titanium då han får det bästa av två världar - Unix & nyttoprogram som vida överstiger Linux. Han hade nämligen tänkt switcha från windows till linux - men tänkte efter att - varför inte OSX...

nåväl, hoppas trenden fortsätter - folk verkar ju trötta på windows...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 22:00

Vi som är nyblivna "switchers" från OS9 till OS X - kan man alltså köra renodlade Linux-spel i MacOS X? Eller nå´t sån´t kul? Var hittar man i så fall kul spel? Räcker med små Tetris-grejer för att underhålla mig, allt annat är bara bonus.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Vi som är nyblivna "switchers" från OS9 till OS X - kan man alltså köra renodlade Linux-spel i MacOS X? Eller nå´t sån´t kul? Var hittar man i så fall kul spel? Räcker med små Tetris-grejer för att underhålla mig, allt annat är bara bonus.

Ganska mycket Linux/Unix spel går att köra i OS X. Men då behöver du en XServer och en del paket från Fink projektet. Det är absolut inte spelinstallationer som man annars gör på Macen utan allting görs i terminalen. Ganska många spel använder SDL, som är ungefär DirectX till UNIX och därför blir spelen portabla.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-11-01 15:29

Jag har ett par kunder med Linuxkompetens/utvecklare/admin i huset. Dessa Linux-anhängare är mer än stadigt förtjusta i Mac OS X. En enkel förklaring är att det kan sätta igång med väsentliga uppgifter bums istf att konfa systemet. De känner inte heller någon ångest över att hela tiden behöva leta upp fungerande verktyg till sin Linuxinstallation. Nu vill du de bara ha en egen maskin att pilla med. Klantiga som de var tjatade de till sig en fet PC och får väl sitta med den tills den är avskriven eller nåt.

Flyttar detta till Allmänt

1
Bevaka tråden