Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi kan väl gissa lite...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-15 23:04

Eftersom det börjar dra ihop sig till keynote av Steve snart så kan vi väl passa på att gissa lite vad han kommer att prata om.

Jag gissar, utan att ha läst detta på någon ryktessite, att det är dags att pressa in en G4 i iBooken. Eftersom den gamla CRT-iMacen kommer att rationaliseras bort till förmån för eMac så finns det bara en maskin med G3 i kvar. Nämligen iBooken...

Well, well. Vad tror ni? Har jag fel?

Sen tror jag att det kommer att vara koncentrerat kring mjukvara till största delen. Nya versioner av X, iPod OS, iTunes, iPhoto osv. Kanske Macromedia är där och visar Director tillsammans med andra programhus som Media100 och liknande.

Så vad tror ni andra?

Visst kan vi väl det.

Jag tippar faktiskt på att 10.2 kommer att släppas.
I form av att Jobs stolt visar upp nyheterna och berättar att det kommer att skeppas på CD med uppdateringskupongen från 10.0-10.1 för 30 dollar el dyl och levereras from 13 augusti.

Varför släppte man QT6 redan idag istället för o vänta till på onsdag?
Kanske för att man from onsdag kommer att SATSA på OS X i en ny reklamkampanj som går av stapeln då.
Jag lixom många med mig, senast idag tex då det stod att läsa att Corel o M$ klagat på att Apple gör för lite reklam för OS X, undrar nog varför det varit så tyst från Apples sida om OS X utåt (mot den stora massan).

Kan det vara så att 10.0-10.1.x inte riktigt har varit vad som behövdes utan att 10.2 är den saknade länken.
Med 10.2 klient/server har nu Apple för första gången ett RIKTIGT KILLER OS i "alla" kategorier (med reservation för alla då).

Vad vore inte fräckare än en ny "Think Different" kampanj som krossar ?
Switch kampanjen har väl inte varit någon direkt superkampanj så vitt jag sett.
Den är ju bra o fungerar men det känns inte som något dom lagt ner allt för mycket krut på utan mer ett komplement till något annat.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-15 23:22

Efter att ha sett testerna på barefet med iBook G3 mot G4-or så hoppas jag faktiskt att Apple behåller G3 för iBooken, då den ger likvärdig prestanda men bättre batteritid jmf med G4 på motsvarande klockfrekvens.

Men det är lite intressant att Apple släppte QT6 redan nu, måste betyda att Steve har några ordentliga ess rockärmen.

Själv hoppas jag på någon form av mpeg4-cam eller pvr, samt iMovie3 med stöd för andra format än bara DV. Proffsmacar lär ju inte bli men det vore kul med en överraskning. En iMusic för amatörmusiker hade också varit kul.

Kan Apple låta bli att presentera en ny snabbare och tystare G4a eller G5a, den nuvarande är det inte så stort sug efter, försäljningen har rasat betänkligt. Många som kan tänka sig något häftigare avvaktar, det är på onsdag som Apple ska dra av skynket. Proanvändarna väntar otåligt på att slå till.

Jag vet, sitter med en 733a och slår gärna till om Jobs presenteras något rejält häftigt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-07-16 00:28

Det kunde vara trevligt med något jag kan trycka in i min iBook- 366/G3, och inte bara G4 optimala program och OS. (jäkla bakottsträvare tänker ni väll, men jag sattsade 5 års sparande på min dator, för jag kunde inte tänka mig någonting annat än en Mac och måste spara 5 år till om jag ska köpa något häftigare). Kan det inte komma något kull till alla oss som sitter med lite äldre macar?

Sånt här är alltid kul

Ok, Det här vill jag att han skall snacka om:

•Jauguar kan kommas att släppas, med tanke på att licenstrasslet för Qt 6 tycks vara ur världen
•Släppas jaguar, kan vi nog räkna med iTunes och iMovie 3 (För övrigt finns det mycket lite kvar att gör i Jaguar builderna tror jag, de börjar närma sig höga nummer, och har gått från 6b11 till 6c94)
•Nya PowerMacar med Xserver teknik och med ett nytt chassi!!
•Hoppas han berättar hurvida G5 kommer att byggas på IBM chip eller Motorola i framtiden
•Klara besked om när G5 kan komma att komma, räcker gott och väl med "Late summer 2003"

•Ny iPod på 20 Gb, kankse lite överoptimistiskt men vad då.....

•En liten uppdatering på iMacarna topmodell med 933 Mhz, minsta modellen med 800 Mhz

Steves ess i rockärmen blir nog..........JAGUAR, som han kommer att släppa till försäljning

Sen iBook med G4, var inte det att ta i?Då måste priset upp enormt, för annars hamnar de ju i närheten av samma prestanda som PowerBookarna, och de vill nog inte Apple, men man vet inte

Drömma får man väl eller hur?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-16 01:44

Tja, fast de behöver de ju inte göra. PB har väl redan nu 133Mhz-buss och betydligt värre grafikkort än iBook. Stoppar man in en G4 i iBooken men behåller 100Mhz alternativt pressar in DDR-minnen i PB och ökar iBook till 133Mhz så blir det ju ändå en stor skillnad i prestanda. Samtidigt som grafikkretsarna garanterat kommer att vara värre i PB än i iBooken.

Sammanfattningsvis så tycker jag inte att jag är helt ute och cyklar, men man vet ju inte...

Egentligen finns det ju inget som jag verkligen, VERKLIGEN, vill ha förutom en ny version av X. Och den verkar det ju inte råda något som helst tvivel om att den kommer. Hoppas bara att den fyller alla de funktionshål som jag upplever i 10.1 jämfört med 9.

Glömmer man allt snack om iChat, Quartz extreme och springloaded folders så saknar jag mest av allt märkning av mappar, och att fönstren är kopplade till en mapp och inte som nu att man kan ha en mapp öppen i flera fönster samtidigt. Jag har aldrig förstått varför den möjligheten existerar över huvud taget. Det gör det ju bara ännu mer rörigt för användaren. Speciellt för dem som redan har problem med hur en filstruktur fungerar och sparar sina dokument över hela hårddisken.

Stabilitet, multitasking och skyddat minne i all ära, men det måste vara logiskt också.

Nej, ge mig ett OS som vilken novis som helst klarar av att förstå. 9:an var en het kandidat, men X har en bra bit att vandra. Hoppas Jaguar kommer ett steg närmare iaf.

(Det finns ju andra operativ som ligger ännu längre bort från användaren, om ni förstår vad jag menar...)

  • Medlem
  • 2002-07-16 03:02

Jag tror också på en Jaguar släppning eller ett bokat datum iaf. I och med 6C9x buildsen så är Jaguar bra nära FC i det som redan seedats och de lär finnas senare builds internt.

iBjörn: Menar du på fullt allvar att min iBook 600 MHz skulle vara lika kvick och snabb som en Titanium 600 MHz? Eller missförstår jag dig?
En iBook 600 MHz är inte ens i närheten av en 400 MHz Titanium i många lägen.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 09:02

Men det beror ju helt på vad man använder datorn till... Har man den för att surfa, maila spela musik, skriva lite dokument och kolla på dvd i så finns det ingen anledning att lägga dubbla priset för att få en titanium. Även om den kan köra photoshop 20 gånger snabbare så tar jag hellre en ibook då den är likvärdig i det jag ska ha den till och mycket smidigare att ha med sig. Tibook verkar var klumpig och vek.

//j

Lite vilda gissningar än så länge.

Mina nu mer nertonade förhoppningar ser ut så här:

- Jaguar får sig en STOR demo och ett release datum. Den kommer inte släppas på onsdag.
- Nya PowerMacar. Nytt chassi. Nytt innanmäte ala Xerve.
samt några ess i skjortärmen. De är omöjliga att gissa nu. Hoppas på att jag blir ordentligt överraskad.

En annan tanke är att alla Apples datorer förbereds med 32 Mb grafikkort för Jaguar.
Så iBook blir uppdaterad. Om den byter processor. Nja...

G5 är låååååångt borta. G4an är inte klar ännu med att visa vad den kan.

Sedan kan man alltid hoppas på att IBM, Motorola och Apple ska börja samarbeta igen över hela linjen.

Men samtidigt så kan jag inte låta bli att hoppas på under.
Typ sänkta priser på burkar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
- Jaguar får sig en STOR demo och ett release datum. Den kommer inte släppas på onsdag.

Hur kan du veta det redan nu då?

Vad har du för bevis som pekar på att Apple INTE skulle kuna släppa det på onsdag, men börjar levereras 12-13 Augusti, tillsammans med de nya PowerMacarna. På så sätt tjänar de tid, de hinner färdigställa Jaguar då

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
- Jaguar får sig en STOR demo och ett release datum. Den kommer inte släppas på onsdag.

Hur kan du veta det redan nu då?

Vad har du för bevis som pekar på att Apple INTE skulle kuna släppa det på onsdag, men börjar levereras 12-13 Augusti, tillsammans med de nya PowerMacarna. På så sätt tjänar de tid, de hinner färdigställa Jaguar då

Jag tror inte Apple släpper Jaguar nu på Onsdag utan bara visar upp det och sätter ett releasedatum någon gång i Augusti.

Varken iBooken eller PowerBooken kommer att uppgraderas (iBooken kommer nog också köra G3 ett tag till, just för att hålla nere priset på den).

Sen tror jag på en 17" iMac (och uppgraderad hårdvara), nya PowerMacar på 1.2-1.4 Ghz (nytt chassi, DDR, ATA133 och lite sånt).

SuperDrive kanske också snabbas upp lite, det behövs.

Sist men inte minst uppdaterade iApps.

Det är lite kort om vad jag tror på.

Jag hoppas på:

* Nya G4´or med klockfrekvens på 1.33 Ghz, och framför allt DDR minne

* Jättemycket Jaguar inkl. releasedatum på andra veckan i Augusti

* Bättre kompatibilitet med PDA´s och Bluetooth enheter

* En Apple-utvecklad kalender!!!

Ciryon

Jag glömde nämna en sak, iPoden kommer få en 20GB hårddisk och möjligtvis kommer den vara en PDA också. I vilket fall somhelst så får den 20GB.

Hoppas de släpper en uppdatering för iPodens system också, 1.1 buggar lite på min 5GB iPod.

[ 16 Juli 2002, 11:07: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-16 11:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
iBjörn: Menar du på fullt allvar att min iBook 600 MHz skulle vara lika kvick och snabb som en Titanium 600 MHz? Eller missförstår jag dig?
En iBook 600 MHz är inte ens i närheten av en 400 MHz Titanium i många lägen.

Jag syftar på dessa benchmark:
http://www.barefeats.com/emac.html

Jag tror inte att en iBook med snik-G4 ger några större prestandavinster gentemot nya G3/700. Däremot skulle det slå hårt på priset och batteritiden. Det hade varit bättre att trycka in en gigahertz-G3 istället, då den borde finnas från IBM i det här laget, men frågan är då hur Powerbooken hade stått sig mot denna prestandamässigt.

Klart det kommer uppdaterad iPod, det trodde jag alla var eniga om

20Gb, 5Gb försvinner.
Ny firmware så även gamla klarar AAC.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-16 11:45

Två rykten värda att notera:

Sony släpper bärbar vaio med DVD-RW i dagarna = kan vi hoppas på Powerbook SE med 1GHz+DVD-RW??

Enligt thinksecret blir iTools betaltjänst för 1000kr/år, iTools är skitbra , inge snack om den saken, men för att vara värt 1000kr/år hade det behövts en ordentlig uppryckning med tjänster och kapacitet.

Jag sa att Jaguar inte skulle släppas på onsdag men det kommer förhoppningsvis presenteras ett releasedatum. Någon vecka in i Augusti.
Kanske släpps Jaguar tillsammans med de nya PowerMacarna?

ciryon: Apple utvecklad kalender? TIllsammans med mail.app... jaaaaaaa! Jaaaaaa! Våta drömmar.

iTools 1000 kr/år? enl thinksecret? Nu har dom knarkat igen...

Läste också om att inga nya PowerMacar kommer visas på MWNY utan just någon gång i Augusti. Kanske för att Apple vill leverera dem med Jaguar, men de vet att folk kommer bli skitsura om de visar dem på MWNY men inte kan leverera förrens över en månad senare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag sa att Jaguar inte skulle släppas på onsdag men det kommer förhoppningsvis presenteras ett releasedatum. Någon vecka in i Augusti.
Kanske släpps Jaguar tillsammans med de nya PowerMacarna?

ciryon: Apple utvecklad kalender? TIllsammans med mail.app... jaaaaaaa! Jaaaaaa! Våta drömmar.

Med Palmsynkronisering!

1
Bevaka tråden