Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MW Tokyo

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
>>Bered er på en liten överraskning.

Kan du utveckla detta lite vidare, Clavius ? Eller försöker du köra med "Apple-Hype-It-All-To-The-Mac(s)" taktiken ?

Jag tror han hoppas på att nåt oväntat supercoolt visas och sen säger "Vad var det jag sa?"

Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Steve åker väl inte ända till Japan helt utan anledning ?

Å andra sidan: Apple borde väl streama det om det verkligen var nåt?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Vilken tid tar tillställningen i Tokyo fart ? Japsen är ju igång före oss, man vet ju att börsen i Tokyo alltid är halvvägs vid 7 snåret här i sverige ...

Tja, Japan ligger väl... typ... 8 timmar före va? Det innebär att keynoten borde ske... 01.30 inatt... eller är jag ute och cyklar?

Apple släpper en ny iPod med 10 gigs hårddisk för 499 dollar. Och en nya skärm på 23 tum!

I alla fall om man får tro C|net som har skrivit detta:

Apple Computer will unveil a new iPod at Macworld Expo Tokyo that comes with a 10GB hard drive and optional software that will let consumers use it as a digital organizer, sources said.

In addition to the new iMac, Cupertino, Calif.-based Apple will show off a high-resolution 23-inch flat-panel monitor.

Apple declined to comment.

The new iPod, which will hold approximately twice as much music as the earlier 5GB model, will cost $499--$100 more than the earlier version. Along with playing music, the iPod will be equipped with optional software that will let consumers maintain phone numbers, addresses and other information, sources said.

Läs mer här:
http://news.com.com/2100-1040-865236.html

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ola O:
Alltid roligt att citera sig själv!

Aldrig bra att ta ut segern i förskott...

*GÄSP*

23" LCD o 10Gb iPod.. jaha, var det allt?

Nja, det här är de viktiga nyheterna verkar det som:

1. iPod med 10 GB
2. 23" Cinema Display
3. iMacens pris höjs med cirka 1000 kr
4. Blåtand för Mac OS X
5. Bättre kompabilitet med iPoden (Applescript m.m.)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Aldrig bra att ta ut segern i förskott...

Nej inte en förlust heller. Det lär ju komma en PB till, kanske det dröjer någon vecka.

Den allra viktigaste nyheten är Bluetooth. Otroligt coolt att Apple går i spetsen för denna utveckling, Windows har ju ännu inget native stöd för Bluetooth.

Har en vag känsla av att nya PowerBook modeller kommer att ha inbyggd blåtand.

Ciryon

Går i spetsen? Man har kunnat köra blåtand på windows ett bra tag, väl? Nu kan du också göra det på Mac, tack. Bättre sent än aldrig.

Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Går i spetsen? Man har kunnat köra blåtand på windows ett bra tag, väl? Nu kan du också göra det på Mac, tack. Bättre sent än aldrig.

Jo, men det är enorm skillnad om det ligger med stöd från början. Microsoft valde att inte satsa på blåtand i och med lanseringen av Windows XP. Än så länge så är det bara Linux som har blåtandsdrivrutiner med från början.

Apple går i spetsen när de verkligen satsar på blåtand. Jag är helt säkert på att vi snart kommer se nya Apple produkter med inbyggd blåtand. Apple gick i spetsen med USB och firewire också, som sedan blev standard även för PC.

Ciryon

Citat:

Skapades ursprungligen av: ciryon:
Apple går i spetsen när de verkligen satsar på blåtand. Jag är helt säkert på att vi snart kommer se nya Apple produkter med inbyggd blåtand. Apple gick i spetsen med USB och firewire också, som sedan blev standard även för PC.

Så du hoppas att Apple i framtiden kommer att släppa en bärbar dator med inbygd blåtand? Yes, så blir det nog. Det är välkommet.

IBM och Toshiba har sålt bärbara maskiner med fungerande blåtand i *femton månader* nu. Självklart så fungerade det när man slog på datorn, i Windows. Så, man skall nog ha ätit mycket stevekakor om man tycker att Apple har haft en framträdande blåtandprofil i historien, eller har ställt sig på blåtandsbarikaden tidigt. Men, som sagt, välkommet att dom äntligen hoppar på tåget med en D-Link dongle och en drivrutin i April.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-21 18:42

Hmmm, kan Apple´s samarbete med Ericsson ha något med att det plötsligt börjar röra på sig på den fronten...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-22 00:04

quote:
------------------------------------------------------------------------
Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
>>Bered er på en liten överraskning.

Kan du utveckla detta lite vidare, Clavius ? Eller försöker du köra med "Apple-Hype-It-All-To-The-Mac(s)" taktiken ?
------------------------------------------------------------------------

Jag tror han hoppas på att nåt oväntat supercoolt visas och sen säger "Vad var det jag sa?" / Adrian B.

Är du beredd? Här kommer det.... "vad-var-det-jag-sa!"

Blåtand - inte illa!. Bra steg framåt.

iPod 10 Gig - precis vad jag ville ha (nåja, trodde nog att de kunde pressa in ytterligare 5-10 gig)! Nu köper jag!!!

23" Cinema Display - visst, en fantastiskt vass skärm. Men priset är löjligt!

Prishöjningen är tyvärr väntad. Och jag förutspår fler höjningar av andra produkter också...

Tokyo bjöd på en lagom kompott av små överraskningar och besvikelser.
Apple står sig bra, totalt sett även denna gång.

Ace, du har en förmåga att låta så "#"€%"& otrevlig ibland. Ett mindre sarkastiskt svar hade ej skadat.

Anyhow! Att säga att IBM och Toshiba skulle stå för hela PC-marknaden är väl en överdrift. Om nu Apple väljer att implementera blåtand i systemet så kommer det alltså att fungera på alla Macar som levereras. Hela Applesortimentet.

IBM och Toshiba skickar iväg någon modell med blåtand...vilken modell då? Det vet inte folk. Dom kanske inte ens tänker på det då dom köper paketet.

Blåtand stöd i systemet var vad detta handlade om. Om jag nu förstod det hela rätt så kommer det implementeras i systemet. Vilket isåfall skulle vara en vida skillnad motför Windows som INTE har det direkt i systemet.
Anleddningen till varför det funkar på Toshiba och IBM är för att de skivor som medföljer de datorerna mest troligt har egen-ghostade HD´s i datorn och speciella installationsdiskar. Dessa egen-ghostade varianter är ett rent och skärt helvete. Tro mig, har stött på massor med Fujitsu-Siemens datorer under det senaste året (jobbar som tekniker) som har dessa ghostningar inlagda på disken. En femtedel av datorerna måste formateras och ett rent windows måste läggas in.

Vad händer då med dessa underbara drivrutiner? De ligger ju inte native i systemet.
Nu är Fujitsu Siemens lite grann av ett specialfall må vara. Men jag ville bara visa på möjligt scenario utan native blåtandsstöd.

[ 22 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ola O:
Nej inte en förlust heller. Det lär ju komma en PB till, kanske det dröjer någon vecka.

Well, försök inte smita undan nu hörru, det var det ju faktiskt MW Tokyos händelser som diskuterades här och du sa att det fanns INGET som talade emot att PBG4 skulle uppdateras där, inte vad som händer en vecka eller tre veckor eller halvår efter det, i så fall kan jag säg att det finns INGET som talar emot att imac, ibook, powermac och ipod kommer att uppdateras också....

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
*GÄSP*

23" LCD o 10Gb iPod.. jaha, var det allt?

Vad trodde du då? Personlig svävare även denna gång? Ingen hade hypat detta MW, Apple hade själva sagt att inga nya datorer skulle komma och det webbsändes inte heller. Jag tror aldrig jag sett en positiv kommentar från dig...

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Ace, du har en förmåga att låta så "#"€%"& otrevlig ibland. Ett mindre sarkastiskt svar hade ej skadat.

Anyhow! Att säga att IBM och Toshiba skulle stå för hela PC-marknaden är väl en överdrift. Om nu Apple väljer att implementera blåtand i systemet så kommer det alltså att fungera på alla Macar som levereras. Hela Applesortimentet.

IBM och Toshiba skickar iväg någon modell med blåtand...vilken modell då? Det vet inte folk. Dom kanske inte ens tänker på det då dom köper paketet.

Blåtand stöd i systemet var vad detta handlade om. Om jag nu förstod det hela rätt så kommer det implementeras i systemet. Vilket isåfall skulle vara en vida skillnad motför Windows som INTE har det direkt i systemet.
Anleddningen till varför det funkar på Toshiba och IBM är för att de skivor som medföljer de datorerna mest troligt har egen-ghostade HD´s i datorn och speciella installationsdiskar. Dessa egen-ghostade varianter är ett rent och skärt helvete. Tro mig, har stött på massor med Fujitsu-Siemens datorer under det senaste året (jobbar som tekniker) som har dessa ghostningar inlagda på disken. En femtedel av datorerna måste formateras och ett rent windows måste läggas in.

Vad händer då med dessa underbara drivrutiner? De ligger ju inte native i systemet.
Nu är Fujitsu Siemens lite grann av ett specialfall må vara. Men jag ville bara visa på möjligt scenario utan native blåtandsstöd.

[ 22 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Går in här och ska svara på Ace, så har du redan svarat på ett ypperligt sätt. Inga ytterligare kommentarer!

Daniel: Ace, du har en förmåga att låta så "#"€%"& otrevlig ibland. Ett mindre sarkastiskt svar hade ej skadat.

Jag beklagar att du uppfattar det så. Jag skall försöka vara tydligare i framtiden.

Anyhow! Att säga att IBM och Toshiba skulle stå för hela PC-marknaden är väl en överdrift. Om nu Apple väljer att implementera blåtand i systemet så kommer det alltså att fungera på alla Macar som levereras. Hela Applesortimentet.

Jag har aldrig påstått att IBM och Toshiba är hela PC-marknaden! Men man har kunnat köra bluetooth på windows ganska länge, och mig veterligen har det *överhuvudtaget inte gått* på Mac. Den USB-dongle som vi pratar om passar väl till PC också? Ingen Mac kommer med inbygd hårdvara får blåtand, men det finns sedan ett tag sådana PC att beställa. Jämför med att Apple var tidigt ute med inbygd 802.11-stöd, och vi tyckte det var mycket bättre än att köpa till ett kort med en ful antenn som sticker ut.

Blåtand stöd i systemet var vad detta handlade om. Om jag nu förstod det hela rätt så kommer det implementeras i systemet.

I förlängning blir det säkert så. Det som är sagt är att man någon gång i April kommer att kunna tanka hem en Technologie Preview 1 av en drivrutin för att få det att fungera. Så, den *beta* som vi ännu *inte har* kommer inte hoppa förbi PC-användarupplevelsen enligt min mening. Vi måste först tanka hem en drivrutin, precis som man i värsta fall måste göra på PC-sidan idag om man nu är missnöjd med sin leverantörs imagefiler som du beskrev.

Så, om jag har en USB-blåtand dongle idag och vill använda den på min pappas XP-burk måste jag installera en drivrutin först. På min mammas Mac fungerar det överhuvudtaget inte idag. Någon gång i April kan jag antagligen få samma sak som på PC, fast med en beta-drivrutin. Om jag idag vill köpa en PC med *inbygd* blåtand och radiolan kan jag det -- någon sådan Mac finns inte.

Även jag tycker att det är bra att det finns tillgång till generella drivrutiner i respektive OS, fast jag tycker inte det är avgörade. MS har tidigare sagt att det kommer släppas MS-blåtanddrivisar till XP. Så dom kommer också "native".

Tack Ace. Då förstår jag vad du menar. Du menar att möjligheten har funnits ett tag på PC, men inte på Mac. Att det inte är inbyggt native ännu på nått av OS:en är ett faktum, det är oxå ett faktum att det kommer native både på XP och Mac OS X. Jag ser bara positivt på det. Jag finner det bara positivt att det blir enklare på båda plattformarna med olika tekniker. Då kanske det värsta skitsnacket om Macens okompabilitet fösvinner.

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Jag finner det bara positivt att det blir enklare på båda plattformarna med olika tekniker. Då kanske det värsta skitsnacket om Macens okompabilitet fösvinner.

Helt överens.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Vad trodde du då? Personlig svävare även denna gång? Ingen hade hypat detta MW, Apple hade själva sagt att inga nya datorer skulle komma och det webbsändes inte heller. Jag tror aldrig jag sett en positiv kommentar från dig...

Han är förmodligen en såndär människa som aldrig blir glad.

Även om Apple skulle introducera 500Ghz dator i klockformat som projekterar upp en 52" 3D-skärm i luften och lyder dina kommandon via röst, har inbyggd svävare som tar dig överallt på jorden inom 5 minuter, har oändlig batteritid, är 100% krashsäker och kostar 500:- så skulle han inte vara nöjd.

Jag håller stenhårt med Adrian. Synd bara att allt är så förbaskat dyyyyrt, och att Johannes är så icke-rik.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ola O:
Nej inte en förlust heller. Det lär ju komma en PB till, kanske det dröjer någon vecka.

Tick tack tick tack... fortfarande "helt övertygad"?

Bevaka tråden