Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99Datorkrig?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-19 10:07

Jag tycker att det här snacket med att kasta ut en person börjar bli obehagligt.
Man har väl rätt till egna åsikter. Märker man att någon är oresonlig är det väl bara att sluta diskutera med personen ifråga.

Jag kan tycka att diskussionen om mac vs. PC för det mesta är inte leder någon vart. MEN det betyder inte att det det inte finns föredelar och nackdelar hos båda (mac/pc)? Jag som tidigare använt PC ser flera fördelar med PC samtidigt som jag helst arbetar på en Mac.

Jag kan också hålla med S_W om det där med "mactalibaner". Det är precis lika jobbigt att argumentera med en "mactaliban" som med en "PC-taliban".
Som med allt annat så ökar man bara "klyftorna" genom att nedvärdera den andra "sidan".
(oj, vad politiskt det blev hehe )

99mac ska väl inte bli något forum för "Mac-eliten"???

Men tobot! Nu undrar jag om du är riktigt medveten om vad du har hamnat...Jag menar forumet heter 99Mac och alla ja nästan alla forum handlar på ett eller annat sätt om och allt som hör till mac...

Jag tycker att det är ganska klart att forumet vänder sig till maceliten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-19 10:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Men tobot! Nu undrar jag om du är riktigt medveten om vad du har hamnat...Jag menar forumet heter 99Mac och alla ja nästan alla forum handlar på ett eller annat sätt om och allt som hör till mac...

Jag tycker att det är ganska klart att forumet vänder sig till maceliten...

Tänk, jag som trodde att nybörjare också var välkomna.

Nu missförstår du mig,klart att nybörjare är välkomna till detta forum Men det är ju inte detta den här tråden handlar om eller hur...Alla är nog ense om att så länge man kan hålla diskussionerna på en nivå där man inte uttrycker sig nedsättande om en annan person eller dess åsikter så kan man diskutera vad som helst...Och att man bör få göra det...

[ 19 Augusti 2002, 10:49: Meddelandet ändrat av: xplane ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-19 10:55

Jag menar bara att man skapar inga nya macanvändare genom att omyndigförklara folk som använder PC. Visa Macens alla fina fördelar istället för att snacka om "PC-skräp" osv.

Sen måste man ju kunna kritisera vissa funktioner på Macen för att det ska bli bättre och utvecklas, eller hur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-19 11:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Nu missförstår du mig,klart att nybörjare är välkomna till detta forum Men det är ju inte detta den här tråden handlar om eller hur...Alla är nog ense om att så länge man kan hålla diskussionerna på en nivå där man inte uttrycker sig nedsättande om en annan person eller dess åsikter så kan man diskutera vad som helst...Och att man bör få göra det...

Håller med till 100%

Nya macanvändare (jag) märker nog lättare en viss "religiös fanatism" som smyger sig in ibland (inget fel med det, jag gillar det oftast ) och har väl rätt att påpeka det om det är negativt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-19 14:05

Självklart ska man kunna diskutera fördelar och nackdelar mellan olika system på ett sakligt sätt. Lika självklart är att det inte är acceptabelt med personangrepp.
Det jag vände mig mot angående S_W att jag uppfattar syftet att få resp. tråd att balla ur och bara skapa datorkrig genom att få oss 99macare att bli förbannade.

Jag vänder mig också mot S_W:s retorik som endast går ut på att vara emot och egentligen aldrig för någonting. Det är världens enklaste sak att bara argumentera emot och inte för.

Jag tycker det skulle vara jättetrist om ett fåtal sådana individer lyckas i sitt uppsåt att få folk som vill diskutera sakligt att lämna 99mac. Det är i det läget man kan fundera på regler.

Jag är alltså inte för censur, tvärtom tycker jag det är rätt kul när inläggen tar ut svängarna så länge det är på ett positivt sätt och med ett positivt syfte. Ta bort inlägg är jag heller inte för. Däremot måste det finnas en gräns för hur mycket en medlem får "sabotera" innan man blir avstängd.
Slutligen vill jag bara säga att förutom sista tidens negativa händelser så är 99mac det mest seriösa och stimulerande diskussionsgrupp jag deltagit i till dags dato. Så vill jag att det ska fortsätta vara...

Citat:

quote:Sen måste man ju kunna kritisera vissa funktioner på Macen för att det ska bli bättre och utvecklas, eller hur?

Du får gärna ge förslag på att förbättra Macen, en sak bara. Vänd dig till dem som tillverkar den, Apple. Inte oss, vi kan inte föändra den åt dig, du måste förklara för Apple varför de skall ändra på den mm. De vet om att de ligger efter i Mhz gentemot PC´en.

Christopher:Om folk vill veta något om Svante Wndel, låt dem utföra en sökning själv. Det där är som du gjorde i inlägget ovan ser jag som ett personangrepp, eftersom du faktiskt visar hela forumet hur "dum" och vilken "idiot" han är. Vill vi veta så söker vi upp det själv. Detta gäller ju förstås alla personer, inte vill väl du att vi skall söka upp en massa strunt om dig, och sen visa hela forumet det?

Du förstår tanken va?Sen om det finns något att visa eller inte skiter jag i, det är bara tanken att man inte gör så, låt oss skapa en egen uppfattning om Svante Wendel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-19 15:59

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Du får gärna ge förslag på att förbättra Macen, en sak bara. Vänd dig till dem som tillverkar den, Apple. Inte oss, vi kan inte föändra den åt dig, du måste förklara för Apple varför de skall ändra på den mm. De vet om att de ligger efter i Mhz gentemot PC´en.QUOTE]

Men man måste väl kunna diskutera fördelar och nackdelar? Det gör vi ju hela tiden. Man vill ju höra vad andra tycker, eller hur?

"MegaHertz is irrelevant" - Seven of nine

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Du får gärna ge förslag på att förbättra Macen, en sak bara. Vänd dig till dem som tillverkar den, Apple. Inte oss, vi kan inte föändra den åt dig, du måste förklara för Apple varför de skall ändra på den mm. De vet om att de ligger efter i Mhz gentemot PC´en.QUOTE]

Men man måste väl kunna diskutera fördelar och nackdelar? Det gör vi ju hela tiden. Man vill ju höra vad andra tycker, eller hur?

"MegaHertz is irrelevant" - Seven of nine

[/quote]Självklart kan vi disskutera på vilket sätt vi väl att Macen skall förändras, samt att vi "gnäller" på Apple i samlad trupp så gör vi nog vår röst mer hörd

Men att säga att Apple måste upp i Mhz på sina datorer, bara fånigt enligt mig. De vet de om, och om inte Motorola kommer med något snabbt nu, ja då kommer väl Apple att dumpa dem hoppas jag....

EDIT:Var ju tänkt att jag skulle ta bort den delen av inlägget innan jag postade det, men bra minne som man har glömde man det

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

quote:Sen måste man ju kunna kritisera vissa funktioner på Macen för att det ska bli bättre och utvecklas, eller hur?

D

Christopher:Om folk vill veta något om Svante Wndel, låt dem utföra en sökning själv. Det där är som du gjorde i inlägget ovan ser jag som ett personangrepp, eftersom du faktiskt visar hela forumet hur "dum" och vilken "idiot" han är. Vill vi veta så söker vi upp det själv.

Well, det du som sa det. Ville inte visa något om honom förrutom att det har blivit fanatism. Sen är det du som tolkar det som att jag säger att han är dum.

"Vill vi veta så söker vi upp det själv"
Well, ska komma ihåg det om du frågar något.
Jag är i min fulla rätt att posta länken. Och det kan knappast räknas som personangrepp på något sätt. Snarare är det du som skriver att han är en idiot. Det gjorde inte jag.

  • Avstängd
  • 2002-08-19 17:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jag är i min fulla rätt att posta länken. Och det kan knappast räknas som personangrepp på något sätt. Snarare är det du som skriver att han är en idiot. Det gjorde inte jag.

Nästa gång du postar en länk så gör dig själv en tjänst och läs lite av det du länkar till. Det länken visar är en serie inlägg innehållande rent förtal, postade i gruppen swnet.diverse för sex år sedan. Och de flesta av inläggen var en ren hämnd för att jag hade avslöjat "NetWeasel" (Peter Schulte) efter hans förföljelsekampanj mot Victoria Wärmler, vilken det skrevs en hel del om i pressen på den tiden. Det var jag som avslöjade honom, och fick ta emot skit för det.

Så läs det du länkar till och försök förstå vad det handlar om, annars riskerar _du_ att framstå som idioten i sammanhanget......

Hej kära macare!

Visst är det så att vi som "älskar" mac ibland går överbord i vår iver att försvara macens fördelar och briljans när vi (oftast med rätta) blir arga över dumma och dåligt grundade påhopp. Bara vi kan hålla oss på en civiliserad nivå med uttänkta argument är det väl ganska ok.

Det är ingen nyhet att Apple och dess "anhängare/användare" är i underläge.
Så har det alltid varit.

MEN, jag håller med en del andra här som menar att man skall föra en så hög standard på motargumenten som möjligt.
Det tjänar ingenting till att gå ned på
sandlådenivå.

Jag tycker att 99mac. är det trevligaste forumet hitills och hoppas att vi tillsammans med moderatorerna kan hantera "urspårning" med både varningar och...i värsta fall bannlysning (exeptionellt).
Det senare om personer i fråga totalt ignorerar varningar från en moderator.

Censur av inlägg finner jag totalt meningslöst och dessutom oärligt.

Jag vet med mig själv att jag en eller två ggr. spårat ur i inlägg med ett "personangrepp" då jag fann denne trådskapare inte annat ville än att "frälsa" andra och stod för ogrundade och förolämpande/kränkande åsikter.

Det är inte lätt att alltid veta exakt VAR gränsen går men om man blir varnad tycker jag definitivt att man måste dra till sig det och undvika vad som vållat varningen.

Vanlig hyfs och netetikett bör vara regel nr.1.

Likaså bör varningar från moderatorer här gälla.

Att ifrågasätta regler är oftast utav ondo pg.a det många ggr. underminerar moderatorernas makt/respekt att försöka hålla ett forum så trivsamt som möjligt och till för alla som kan och vill vara här och diskutera div. ting. Det är ju faktiskt det som de är till för.
Det är inte alltid ett lätt job!

All slags diskussion om det som rör Apple bör vi kunna föra men vi har ju även andra "topic-forum" under 99mac.
De flesta tror jag kan hålla sig innom ganska "normala" ramar och innanför reglerna som finns.

Jag hoppas att jag, själv inte brutit för grovt på någon av alla dessa regler (förutom inlägget till den här "pojken" jag beskrev ovan. För det står jag för. Trots gränsöverkridandet.).

Jag är av den åsikten att om man inte tycker om regler i ett visst forum bör man söka sig till ett annat...eller skapa ett eget.

Det är som om man kommer hem till någon och börjar klaga på att man inte får ha skorna på när man går in eller att tavlorna på väggen bör bytas ut för att de inte behagar.

"Datorkrig" på sandlådenivå undanbedes när det inte står för något annat än orddiarré grundat på smak istället för fakta.
Sedan må vara hänt att man kan skojja och vara lite sarkastisk. Det mår väl nog ingen illa utav?

Kram,
Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Nästa gång du postar en länk så gör dig själv en tjänst och läs lite av det du länkar till. Det länken visar är en serie inlägg innehållande rent förtal, postade i gruppen swnet.diverse för sex år sedan. Och de flesta av inläggen var en ren hämnd för att jag hade avslöjat "NetWeasel" (Peter Schulte) efter hans förföljelsekampanj mot Victoria Wärmler, vilken det skrevs en hel del om i pressen på den tiden. Det var jag som avslöjade honom, och fick ta emot skit för det....

S-W och alla ni andra som är involverade i just det här....fråga: hör detta verkligen hemma i 99mac?
Kan ni inte lägga ned pajkastningen nu. De flesta fattar nog vinken av vad ni bråkar om.

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jag är i min fulla rätt att posta länken. Och det kan knappast räknas som personangrepp på något sätt. Snarare är det du som skriver att han är en idiot. Det gjorde inte jag.

Nästa gång du postar en länk så gör dig själv en tjänst och läs lite av det du länkar till. Det länken visar är en serie inlägg innehållande rent förtal, postade i gruppen swnet.diverse för sex år sedan. Och de flesta av inläggen var en ren hämnd för att jag hade avslöjat "NetWeasel" (Peter Schulte) efter hans förföljelsekampanj mot Victoria Wärmler, vilken det skrevs en hel del om i pressen på den tiden. Det var jag som avslöjade honom, och fick ta emot skit för det.

Så läs det du länkar till och försök förstå vad det handlar om, annars riskerar _du_ att framstå som idioten i sammanhanget......

Oj, jag trodde länken visar alla inlägg i googles newsarkiv som innehåller "Svante Wendel". Hade jag fel?

Ok, denna tråd börjar spåra ur. Första inläggets mening efterföljs av annat irrelevant tjafs eller rakt av otrevliga spydigheter. Vi avslutar tråden med att hålla oss innanför dess ramar, ok?

Jag tycker...

... att det är fånigt att göra inlägg i ett webbforum som riktar sig till de som gillar Mac och klaga på Mac. Sådana inlägg kan man skriva annorstädes på internet.

... att det är helt Ok att länka till en sökning så att man får reda på mera om en person, det är inget angrepp i det

... att vi här inte behöver flera inlägg i denna debatt och att Svante och hans gelikar vänligt men bestämt kan visas till den virtuella dörren. Är man på en fest så beter man sig som värden vill, annars åker man ut.

/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jag är i min fulla rätt att posta länken. Och det kan knappast räknas som personangrepp på något sätt. Snarare är det du som skriver att han är en idiot. Det gjorde inte jag.

Nästa gång du postar en länk så gör dig själv en tjänst och läs lite av det du länkar till. Det länken visar är en serie inlägg innehållande rent förtal, postade i gruppen swnet.diverse för sex år sedan. Och de flesta av inläggen var en ren hämnd för att jag hade avslöjat "NetWeasel" (Peter Schulte) efter hans förföljelsekampanj mot Victoria Wärmler, vilken det skrevs en hel del om i pressen på den tiden. Det var jag som avslöjade honom, och fick ta emot skit för det.

Så läs det du länkar till och försök förstå vad det handlar om, annars riskerar _du_ att framstå som idioten i sammanhanget......

Jag försökte säga med länken att folk är fanatiska som ens orkar bry sig om dig. Men eftersom du verkar känna gå i försvarsställning.. Ja, då vet jag inte vem som är vad.

[ 19 Augusti 2002, 20:56: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • 2002-08-19 21:07

Sandlåda :rolleyes:

[Åsikt är och bör vara fri, censurera aldrig dem som inte håller med dig (i synnerhet inte dem, inget fostrar misstro och okunskap som att endast dryfta sina åsikter med dem som håller med), ge fan i att reglera så långt det går. Om det är så omöjligt att hålla en nyanserad debatt är det tråkigt men lägg då er antagonist i dölj-listan.]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 21:08

Tycker helt klart som Taz_1999, mycket bra skrivet!

Lukas: 99mac är inget fritt forum, har inte avsikt eller ambition att vara det heller och framförallt så behöver det inte vara det. Se det mer som en sammankomst med några värdar och ett antal gäster som delar samma intresse. De gäster som inte sköter sig kastas ut. Söker du ett helt fritt forum så finns det sådana på internet. Använd dem och spara på retoriken om det fria ordet och hur hemskt det är men cencur eller som i kallar det här: moderering.

/Ola

  • Medlem
  • 2002-08-19 21:43

Nej det är inget fritt forum begränsningarna finns, jag finner att jag följer dem för att jag anser nyttan av de andra medlemmarnas inlägg vida överväga andra åsikter jag kan ha.

Jag ser bara inte problemet i att lägga sina antagonister i dölj listan, om de inte tillför dig något varför gå i klinch med dem.

Sedan vidhåller jag att bara se en sida av en sak p.g.a ens egen preferens är att begränsa sig själv på ett onödigt vis. Eventuell lärdom man kunnat dra av andras synsett ska man inte underskatta. Homogena system stagnerar och dör.

Jag accepterar modereringen och drar den inte till debatt men det tolereras mer av tvivelaktig inlägg mot saker "vi" inte gillar än andra, det är lite obehagligt.

Sedan håller jag iofs med i princip om att om man inte sköter sig åker man ut men det är nog i definitionen av det vi skiljer oss åt. Sen ska man nog inte glömma att 99mac består av användarna och inte endast av värdarna.

Men nu börjar vi dra oss in i ännu mer sanlåda fast med en mer semantisk än personlig vinkling. Jag är mest intresserade av reaktioner på det i bold ovan.

Citat:

quote:"Vill vi veta så söker vi upp det själv"
Well, ska komma ihåg det om du frågar något.

Alltså, Christopher, när jag frågar om något vill jag oftast veta något som berör mig, eller som kan hjälpa mig. Inte vad en person har gjort för ett tag sen eller vad han gjorde då och då, eller vad han inte gjort. För övrigt var dte ingen som frågade om vad Svante Wendel hade gjort

Och. ang det där jag sa om att Svante Wendel var en "idiot", som du sa att jag sa, det är ju bara att läsa de olika posterna du länkade till, det står ju i princip i varje inlägg. Kan du inte försöka hitta något trevligt som Svante Wendel har gjort och posta det istället?
Jag bryr mig inte om vad han har gjort, utan jag bildar min egen uppfattning av honom under tidens gång.

Men snälla lilla du läs.

"Jag försökte säga med länken att folk är fanatiska som ens orkar bry sig om dig. Men eftersom du verkar känna gå i försvarsställning.. Ja, då vet jag inte vem som är vad."

Sen med dina argument så kan vi väl ta bort historia undervisningen i skolan. Eftersom det inte spelar någon roll.

Du har tydligen inte varit med förrut. Men om någon som har spammat och flameat mac forum i åratal kommer hit. Ja, då är det inte med silkesvantar jag tar emot honom.

Jag postar länkar hur mycket jag vill och bryr mig inte nämnvärt om vad du tycker om det jag gjorde det för mitt eget höga nöjes skull.

[ 19 Augusti 2002, 22:11: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Men snälla lilla du läs.

"Jag försökte säga med länken att folk är fanatiska som ens orkar bry sig om dig. Men eftersom du verkar känna gå i försvarsställning.. Ja, då vet jag inte vem som är vad."

Sen med dina argument så kan vi väl ta bort historia undervisningen i skolan. Eftersom det inte spelar någon roll.

Du har tydligen inte varit med förrut. Men om någon som har spammat och flameat mac forum i åratal kommer hit. Ja, då är det inte med silkesvantar jag tar emot honom.

Jag postar länkar hur mycket jag vill och bryr mig inte nämnvärt om vad du tycker om det jag gjorde det för mitt eget höga nöjes skull.

Kan ju erkänna att jag har ingen aning vad eller vem Svante Wendel är, och jag är en ganska nybliven Mac-användare, ca 1 år. Och lär mig saker hela tiden, inte att läsa enligt dig dock

Men du som verkar känna till honom sen innan, visst har du all rätt att känna att ett visst obehag om han skulle göra samma sak på det här forumet, det skulle jag också tycka att det inte var så roligt om en användare skall lyckas krossa en sån bra sajt som 99mac.

Vilken slags historia fick du lära dig i din skola?Själv fick vi bara tråkig historia om lite krig mm, men du verkar fått en mer intressant historia

Fast nu har diskussionen gått så pass långt, att jag nästan ställer mig på sidan att förbjuda datorkrig, och det är inte ofta jag är för ett förbud.

Förresten ni kan ju inte mena att EN person skall kunna förstöra för alla andra Mac-användare heller?

Som sagt, jag bildar min egen uppfatting om honom, men än så länge har han varit ganska neutral, kankse lovordat Windows lite för mycket, samt sagt att OS X är skit. Det kan jag väl stå ut med, fast jag inte tycker som honom i just de frågorna, men skit samma.

Han avgör ju själv hur länge han är kvar på det här forumet, så fort spammade börjar komma hoppas jag att de stänger av honom. Om det kommer.

Ähh.... SW är väl ganska så harmlös och verka dessutom lungnat ner sig en del (har följt med i USNET ett tag och det var väl inte enbart SW som hade taggarna utåt?) Vad han skrev då behöver väl inte följa med honom livet ut? Han verkar ju dessutom ha en del erfarenhet av "The dark side". Var förlåtande och förstående, så länge han uppfyller kraven på 99mac finns väl ingen anledning att slänga ut honom för gamla synders skull!

[ 19 Augusti 2002, 23:45: Meddelandet ändrat av: Thomas J ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:
Ähh.... SW är väl ganska så harmlös och verka dessutom lungnat ner sig en del (har följt med i USNET ett tag och det var väl inte enbart SW som hade taggarna utåt?) Vad han skrev då behöver väl inte följa med honom livet ut? Han verkar ju dessutom ha en del erfarenhet av "The dark side". Var förlåtande och förstående, så länge han uppfyller kraven på 99mac finns väl ingen anledning att slänga ut honom för gamla synders skull!

Helt min linje!!Tack för det bra inlägget Thomas!

Och det var vad jag skrev för X antal inlägg sedan
Ska vi säga att ärendet är utagerat gällande herr Wendell?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:
Ähh.... SW är väl ganska så harmlös och verka dessutom lungnat ner sig en del (har följt med i USNET ett tag och det var väl inte enbart SW som hade taggarna utåt?) Vad han skrev då behöver väl inte följa med honom livet ut? Han verkar ju dessutom ha en del erfarenhet av "The dark side". Var förlåtande och förstående, så länge han uppfyller kraven på 99mac finns väl ingen anledning att slänga ut honom för gamla synders skull!

Well, på usenet kanske.. men det var inte längesedan vi på MacNytt fick stå ut med att kicka han ett 40tal gånger (han återreggade sig hela tiden från samma ip)...
Men men.. Så länge man inte bryter reglerna. Så långt är jag med givetvis. Men minsta lilla pryl. Så skulle jag inte satsa mina slantar på att kontot finns kvar.

[ 20 Augusti 2002, 00:15: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Bevaka tråden