Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99Datorkrig?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-17 20:41

Jag tycker dom sista dagarnas utveckling på 99Mac har varit tråkiga. 99Mac börjar likna dom svenska Macnyhetsgrupperna som har blivit totalt nerkörda av datorkrigsdiskussioner.

Datorkrigsdiskussionerna gjorde att jag helt lämnade dom svenska nyhetsgrupperna för några år sedan och det var förbaskat roligt när jag hittade ett svenskt diskussionsforum(99Mac) utan dessa förbannade datorkrig.

Jag överväger nu att lämna 99Mac för den utveckling som har varit senaste dagarna. Tråkigt att några (en?) personer skall lyckas förstöra 99Mac likadant som dom svenska nyhetsgrupperna förstördes.

Datorkrig är tummen ned - word!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 20:55

Är generellt emot det.

Det är däremot svårt att inte påtala de brister man ser då man lever i en värld där man varje dag får försvara macsidan.

Sen är ju en fråga om det är "Troll" eller inte...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 21:20

Förstöra, det är väl kanske att ta i? Även om man inte delar någon annans uppfattning i en fråga, så är det intressant att höra hur denne tänker. Däremot så är det väldigt viktigt att hålla en god ton, först då kan det möjligtvis bli givande.

Jag gillar inte heller datorkrig, eller Windowz för den delen. Fast jag är lika lite förtjust i "mactalibaner", (Citat MacWord ) som skall försvara Apple till vilket pris som helst.

[ 17 Augusti 2002, 21:22: Meddelandet ändrat av: MrT ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 21:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
"mactalibaner", (Citat MacWord )

Är det inte de som är anställda på macworld?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-17 21:37

Jag kanske är lite överkänslig sedan newstiden

Jag har inget emot öppna diskussioner , man kan lära sig mycket av dessa. Det har också varit högt i tak i det här forumet och Apple har ibland blivit ganska hårt åtgånget, inte minst av mig. Många gånger har jag också lärt mig en hel del och ibland också bytt åsikt.

Men jag tappar lusten när personer dyker upp som fullkomligt avskyr allt vad Apple står för och sedan prompt ska överbevisa vilken fullkomlig idiot man är som inte kör Wintel.

... angående "Mactalibaner" så tycker jag också att dom kan vara lika jobbiga. När sedan "Mactalibanerna" ryker ihop med "Äpplehatarna" då är inte forumet så jäkla roligt längre.

[ 17 Augusti 2002, 21:53: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 21:38

Ta bort alla datorkrigiska inlägg då. Förbjud datorkrig på samma sätt som religion och politik är förbjudet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ta bort alla datorkrigiska inlägg då. Förbjud datorkrig på samma sätt som religion och politik är förbjudet.

Jag som trodde alla var överens om att datorkrig är töntigare än tillåtet -

So children, get a life!

Bort med det bara!

Anders

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ta bort alla datorkrigiska inlägg då. Förbjud datorkrig på samma sätt som religion och politik är förbjudet.

Jag som trodde alla var överens om att datorkrig är töntigare än tillåtet -

So children, get a life!

Bort med det bara!

Anders

Alltså, datorkrig vet jag inte om jag vill kalla det, eftersom vi inte dödar varann på något sätt

.
Det vi däreomt gör är att försvar den plattfom som vi verkligen gillar, inget annat. Sen kan man tycka vad man vill om att de kankse går lite starka ton-gångar i disskusionerna just nu ang. PC och Windows Xp. Hade inte Microsoft släppt Windows Xp hade vi inte haft något problem

EDIT: Blir det lättare för oss att disskutera om vi förbjuder mer och mer på forumet då?Då måste du tänka på vad du skriver mm. För övrigt verkar inte reglerna fungera så bra, just nu ges det ju support på iChat i Mac OS X klient´s-forumet. Snacka om att disskutera framtida produkter som det inte skall ges support på. Så, först skall de regler som är uppsatta följas, sen kan vi kankse sätta upp nya.

Men visst, det finns alltid någon som inte gillar något med Apple, och vill kankse disskutera detta, skall vi då be en moderator att låsa eller ta bort den tråden, för att en moderator anser att det kan klassas som datorkrig, fast personens egentliga syfte var att försöka förstå varför Apple beter sig på ett annat sätt än Microsoft?Är det det ni vill?
Tror inte det. Nej, datorkrig kan man nog inte göra mycket emot, men om man vet att den tråd håller på att spåra ur, maila, eller skicka ett privat meddelande till en moderator/guru/adminstrator som kan be de att hålla sig till trådens egentliga syfte. Eller gör det själv. Men att censurera bort det som det faktiskt handlar om, det tycker jag inte är rätt. Är emot mycket sånt

[ 17 Augusti 2002, 22:17: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 22:11

Problemet är att det förpestar tillvaron om folk tjafar om vilket OS eller plattform som är bäst. Jag har fått nog av det i alla fall. Jag vet vad som är bäst för mig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Problemet är att det förpestar tillvaron om folk tjafar om vilket OS eller plattform som är bäst. Jag har fått nog av det i alla fall. Jag vet vad som är bäst för mig.

Ok, sen att jag som Mac-användare aldrig kan övertygas om att PC är mycket bättre än Mac kan jag hålla med om. Men att disskutera de olika fördelar/nackdelar måste ju anses ok, eller?

Ungefär som att jag ringde från ett politiskt parti och skulle få dig att rösta på oss, sen att du redan hade bestämmt dig för vår "fiende", ingen idé att ens försöka ju. Det kommer ändå gå åt h-vete

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 22:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ta bort alla datorkrigiska inlägg då. Förbjud datorkrig på samma sätt som religion och politik är förbjudet.

Jag är i princip motståndare till alla former av förbud, det vill säga om man absolut inte måste. Med måste menar jag om man skadar 99mac´s fortlevnad på något sätt. Börjar man förbjuda det ena och det andra så slutar vi verkligen som Talibaner. Alltså 99mactaliban.com.

Däremot så tycker jag att man skall ha stränga förhållningsregler angående hållandet av god ton. Kan inte någon hålla sig till spelreglerna så skall denne bli portad omedelbums.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 22:47

Förbud är bra. Jag gillar förbud. Allt som inte är uttryckligen tillåtet är förbjudet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-17 23:00

Jag själv har känt samma känsla. Häromnatten lessnade jag fullständigt på en typisk datorkrigstråd. Jag kanske uttryckte mig väl bittert så sent på natten men visst är det tröttsamt.

Men, Mondo, här gäller det att hålla fanan i topp, man ska inte låta sig nedslås för detta. Det gäller att komma igen med nya fräscha trådar

  • Avstängd
  • 2002-08-18 00:14

Jag vet inte om jag räknas med bland datorkrigarna men jag kan ju förklara varför jag läser 99mac. Jag är idag ägare av en Mac, en äldre PowerMac med klassiskt MacOS, och funderar på att köpa en till, och då en ny. Anledningen till att jag funderar på att köpa ytterligare en Mac, fast jag har ett antal moderna PC, är helt enkelt att omväxling förnöjer. Dessutom är det så att jag till vardags jobbar med datorutbildning (vi nöjer oss med att beskriva det som att det rör sig om fleråriga datautbildningar på "eftergymnasial" nivå) och sysslar i samband med det med de flesta typer av datorsystem, och behöver alltså datormångfalden. Men sedan så tycker jag att alldeles för många Macanvändare är så Macfrälsta att de ser på Cupertino som andra ser på Jerusalem, och på Steve Jobs som om han vore en påve. Allt som kommer från reklamavdelningen hos Apple sväljer man, bokstavstroget. Och alla brister som upptäcks förklaras bort med att det finns en högre mening med det och dessutom så fixas det till nästa gång det släpps maskiner/OS/whatever.

Resultatet av all underdånigheten har blivit att Apple fullkomligt struntar i sina användare. Det kommer inga nya snabba Macar fastän Macarna halkar efter mer och mer, användarna skall betala $129 för en simpel servicerelease av operativsystemet och den utlovade gratis emailadressen skall helt plötsligt kosta $99 om året.

Macanvändarna i allmänhet behöver helt enkelt få veta hur det står till så att man ställer krav på Apple och så att det verkligen kommer en Mac som åtminstone är lika snabb som en genomsnitts-PC när jag skall köpa.....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Jag vet inte om jag räknas med bland datorkrigarna men jag kan ju förklara varför jag läser 99mac. Jag är idag ägare av en Mac, en äldre PowerMac med klassiskt MacOS, och funderar på att köpa en till, och då en ny. Anledningen till att jag funderar på att köpa ytterligare en Mac, fast jag har ett antal moderna PC, är helt enkelt att omväxling förnöjer. Dessutom är det så att jag till vardags jobbar med datorutbildning (vi nöjer oss med att beskriva det som att det rör sig om fleråriga datautbildningar på "eftergymnasial" nivå) och sysslar i samband med det med de flesta typer av datorsystem, och behöver alltså datormångfalden. Men sedan så tycker jag att alldeles för många Macanvändare är så Macfrälsta att de ser på Cupertino som andra ser på Jerusalem, och på Steve Jobs som om han vore en påve. Allt som kommer från reklamavdelningen hos Apple sväljer man, bokstavstroget. Och alla brister som upptäcks förklaras bort med att det finns en högre mening med det och dessutom så fixas det till nästa gång det släpps maskiner/OS/whatever.

Resultatet av all underdånigheten har blivit att Apple fullkomligt struntar i sina användare. Det kommer inga nya snabba Macar fastän Macarna halkar efter mer och mer, användarna skall betala $129 för en simpel servicerelease av operativsystemet och den utlovade gratis emailadressen skall helt plötsligt kosta $99 om året.

Macanvändarna i allmänhet behöver helt enkelt få veta hur det står till så att man ställer krav på Apple och så att det verkligen kommer en Mac som åtminstone är lika snabb som en genomsnitts-PC när jag skall köpa.....

Grymt balanserat, jag lyssnar på dig!

  • Medlem
  • 2002-08-18 00:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Macanvändarna i allmänhet behöver helt enkelt få veta hur det står till så att man ställer krav på Apple och så att det verkligen kommer en Mac som åtminstone är lika snabb som en genomsnitts-PC när jag skall köpa.....

Man ska ju inte mata trollen, men ändå...

Tror du verkligen att vi Mac-användare inte håller koll på vad som händer i övriga datorvärlden? Om det är så enligt dig, varför tar du på dig att upplysa oss mindre vetande?

Tror du verkligen att det faktum att du skriver inlägg här kommer att leda till att det finns Apple-datorer med specar enligt dina önskemål när du ska köpa en Mac?

De flesta av oss här på 99mac har erfarenhet av olika plattformar och hårdvaror, vi vet att de alla har olika styrkor och svagheter. Vad som är favoritverktyget kan variera beroende på vad man ska göra.

  • Medlem
  • 2002-08-18 00:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Jag vet inte om jag räknas med bland datorkrigarna men jag kan ju förklara varför jag läser 99mac. Jag är idag ägare av en Mac, Bla bla bla, yada yada yada.

S_W är en viss Svante W som blev portad från macnyttsforum.. skaffade sig ett nytt alias och blev portad gång på gång....

S_W är ett känt troll, inte bara på maclistor... inlägget som jag svarar på nu är ett av dom mer sansade jag läst av svante, och det säger inte lite.. när han kallar jaguar för "simpel servicerelease" vad var då win 95-98 upgraden?

En diskussion blir otrevlig först när någon börjar gå till rena personangrepp mot vissa som skriver i forumen...Så länge man kan hålla sig till sak och hänvisa till verkliga fakta meddelst länkar till tester,artiklar eller liknande,så tycker jag det skall vara högt i tak.

Men rena personangrepp skall stävjas direkt,det gagnar inte det här forumet och inget annat heller. Vi är väl vuxna människor och skall väl kunna diskutera under ordnade former.

Det finns lika goda kålsupare inom båda läger vad gäller mac eller pc,jag behöver inte gilla det jag ser men jag kan respektera en annan person åsikter om det finns grund för dom och dom inte är tagna ur luften...

Jag tycker att 99Mac är ett av dom bästa forumen på detta nät just för att det är så pass stor fördelning när det gäller ålder,yrke,intressen,hobbies och framförallt trevligt folk...Keep up the good work och diskutera mera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 01:06

...men inga fler datorkrig, OK?

  • Medlem
  • 2002-08-18 01:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
S_W är ett känt troll, inte bara på maclistor... inlägget som jag svarar på nu är ett av dom mer sansade jag läst av svante, och det säger inte lite.. när han kallar jaguar för "simpel servicerelease" vad var då win 95-98 upgraden?

Tjaa... Det finns ju folk som tror att man är berättigad till kostnadsfria uppgraderingar resten av livet när man köper en programversion. Svante kanske är en av dem.

  • Avstängd
  • 2002-08-18 01:27

Mactalibanerna anföll direkt......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 01:54

Själv har jag följt dessa trådar om MAC vs PC med stort intresse. Och förstår (som vanligt!) inte varför vissa trådar riskerar att låsas eller tas bort.

Jag vill gärna veta fortlöpande vad folk tycker om de olika platformerna för jag vet inte i varje givet ögonblick vad om är bäst. Det kanske pga denna min osäkerhet, som jag kör både XP och OSX.

Att debattnivån tidvis är låg... är ju inte alltid så roligt. Håller till 100% med Mr T om vikten av att visa god ton. Några bottennapp som jag gärna skulle vilja slippa för att våga posta här oftare är:

- kommentarer typ "sluta diskutera detta, för detta orkar jag inte läsa/det är ingen nyhet etc". (alltså när dessa kommentarer kommer i den tråd som de inte vill läsa. iBjorn gör helt rätt att skapa en egen tråd om detta.)

- personangreppsliknande inlägg, t yp nixons "S_W är ett känt troll, inte bara på maclistor..." Taskigt! Kan skötas snyggare (om det ligger något i anklagelsen)

- svepande, ounderbyggda anklagelser som riktas mot någon odefinierad. Typ Bloks "Personer som är inbitna Machatare (men vägrar erkänna det) ".

Så fortsätt gärna med jämförelserna! Jag lär mig lite i alla fall! Men håll den på en saklig och juste nivå!

Och fanan i topp!

[ 18 Augusti 2002, 01:56: Meddelandet ändrat av: Axel von Matern ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 02:20

Datorn heter Mac, av Macintosh. MAC är något annat.

  • Medlem
  • 2002-08-18 02:46

Förstog att jag ballanserade på personangrepp och övertramp, men jag tycker det var angeläget att varna... sök bara på hans namn på groups/google eller på macnytt......

Jag känner honom sedan gammalt på nätet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 02:53

Aha,

"We meet again, Skywalker..."

  • Medlem
  • 2002-08-18 03:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Mactalibanerna anföll direkt......

Huh?

Jag och nixon kallade dig troll, är det vad du avser när du säger att du blivit anfallen? Om inte, vad gör att du känner dig attackerad?

Jag skulle nog mest vilja ha ett svar på de frågor jag ställde, i princip ett förtydligande av ditt tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 04:15

Gå och lägg dig mondo!

Godnatt/morgon!

Over and out

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-18 07:38

SW, jag tänker inte sticka under stol med att du var den som fick mig att ge upp dom svenska nyhetsgrupperna för Mac (tillsammans med aliasen Stefan Werner och Kent...) och jag tänker inte sticka under stol med jag vet att du har kapacitet och energi att rasera även det här forumet. Om du kommer att fortsätta i det här nyhetsforumet på samma sätt som du har gjort i newsgrupperna , så är det bara för mig att lämna 99Mac på samma sätt som jag blev tvungen att lämna nyhetsgrupperna.

Om du har läst vad vi har skrivit i det här forumet tidigare så kommer du att se vi har kritiserat Apple mycket hårt bitvis, jag tror inte din "upplysningskampanj" tillför särskilt mycket. Om däremot tittar på dina trådar som du skriver i så kommer du att se att 95% av trådarna går OT och slutar med datorkrig, om detta är medvetet gjort tycker jag att du ska stå för det, om det inte är det så ska du fundera vad du egentligen håller på.

Sedan tycker jag inte heller att du ska anklaga människor i den här gruppen för att svälja allt från Apple reklamavdelning, när du samtidigt glupskt själv sväljer allt från MS reklamavdelning.

Edit: Jag vet att detta inlägg är på gränsen, men jag tror också att SW är van att man diskuterar hans agerande.

[ 18 Augusti 2002, 07:47: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Bevaka tråden