Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad får man skriva? vad får man tycka?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag håller med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-04 23:07

Ok det är lungt. Tråden finns ju faktiskt kvar. Jag har fått bra svar på mina frågor av Glemme, Marcus och Christian.

Tycker också att det framkommit en hel del konstruktiv och bra kritik. Se det som en tillgång och inte som ett problem.

Sådana här debatter är svåra att föra, men viktiga. Även på ett semiprivat forum som detta. En eloge till er som inte försökt kväva den här debatten på 99mac. Och till er som drog igång den! Ackeboa, j skaneby etc.

Redan i den förra metadiskussionen om hurvida 99mac skall tillåta diskussion om Religion eller Politik var jag för "censurlinjen". Det är min personliga mening att forumet blir bättre för *mig* om vi kan slippa diskutera saker som mycket lätt blir extremt känsliga.

Sedan kanske ni kan göra narr för att jag är sådan till min läggning att jag blir personligt förbannad och på dåligt humör om jag läser något dumt om muslimer, eller nån politiskt idioti, men jag bryr mig inte det minsta om nån här tycker att deras Saab är bättre än Volvo. Ungefär så är den sociala normen, för övrigt. Om man umgås i ett sälskap där man inte riktigt känner varandra så är det OK och pratar om väder, vind och fotbolls-VM. Men inte att disktutera politik eller religion, lite förenklat.

Jag tror för övrigt att detta ovan också är nycklen till att alla intressegrupper tycker att deras intressegrupp består av så mycket trevliga männsikor. Macägare, BMW-ägare, hundägare whatever. Det är därför att man naturligt pratar om sitt intresse, eller lättsamma ämnen som ingen mår dåligt av.

Att alla människor i en demokrati skall ha rätt att utrycka sin åsikter är en självklar rättighet som jag håller mycket högt. Låt er inte luras till att den här diskussionen handlar om det. Det gör den inte. Den här diskussionen har mynnat ut i (som förra gången) frågan om 99mac blir bättre eller sämre av vissa restriktioner. För egen tycker jag som sagt att 99mac blir bättre av dessa restriktioner. Jag förträder bara mig själv med min åsikt. Vissa av er som inte tycker som jag ger sken av att ni talar för fler än er själva. Det är bara dumt.

Ledningen för 99mac.com och vi moderatorer tar till oss av både positiv och negativ kritik. Att vi sen inte gör alla till lags är en annan sak.

Mvh,
Christian Åhs
I egenskap av moderator på 99mac.com

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Ackiboa. En helt ärlig enkel fråga. Om du ogillar 99mac så mycket. Varför är du då kvar? Nån sadomasochistisk ådra som pulserar? Eller gillar du bara att skrika högt och djävlas med folk?

/glemme - nyfiken, skriver inte för 99macs roll

Det är möjligt att jag har en sadomasochistisk ådra som pulserar. Men det är inte därför jag är här. Jag har heller inget särskilt behov av att skrika högt eller djävlas med folk.

Jag sökte mig hit eftersom jag är Macintresserad, på 99mac har jag fått en hel del hjälp och också kunnat ge andra tips.

Jag har inga invändningar mot forumets "99%", tvärtom.

Vissa friare diskussioner har också roat mig som du vet, framförallt de diskussioner som får oss alla att reflektera och som inbjuder till att formulera och ompröva en ståndpunkt. Detta behov är mänskligt och helt naturligt och finns hos oss alla, även Macanvändarna, och ibland mer nedtryckt.

Men visst jag har också kunnat få ut en del av kanonbåtstråden, även om jag tyckte att den var arketypiskt grabbig, nästan helt fri från nyanser. Det handlade mycket om eldkraft, tyngd, längd och slagstyrka. Men om jag struntar i den aningslösa och påbjudna grabbigheten så fanns många intressanta fakta, länkar och bildmaterial.

Jag är inte imponerad av alla fria ämnen, men jag stör mig på dem först när de får passera samtidigt som de mer seriösa trådarna nästan konsekvent klipps av.

Många har bett mig att byta forum, det skulle jag utan att tveka gjort om jag var helt ensam om mina åsikter. Så är det inte som du vet, några har i denna tråd gett uttryck för en önskan om ett friare ord, andra sköter det mer diskret, bland annat via "privata" mail till mig.

Jag reagerar väldigt starkt då ni agerar kortsiktigt och dödar diskussioner som verkligen kan bära frukt. Jag påstår inte att varje inlägg har en jättekvalitet, men det kan ändå finnas något som får någon annan att hitta växtnäring.

När det här fungerar som bäst kan diskussioner ge helt ny och oväntad dynamik, dit kommer vi numer aldrig på 99mac. Det är djupt tragiskt och påminner mig om en ungdomsgård där den enda strävan är att ha ordning och diciplin och där alla andra mänskliga strävanden får stryka på foten.

Jag föreställer mig att denna diskussion inte är helt meningslös för er moderatorer, även om ni spontant inte erkänner det. Ni är också låsta till ert uppdrag och förväntas hela tiden nästan mekaniskt hänvisa till ett helt meningslöst regelverk som vi vet inte fungerar. Men ni har ju en mänsklig sida också, den vill alltid vidare.

Jag har förökt att svara på dina frågor. Jag skulle uppskatta om du svarade kort på mina.

1/ BigMac gjorde ett övertramp som i en tänkt förlängning möjligen skulle kunna ställa till det för Martin. Jag vänder mig inte mot att just den tråden stängdes. Alla förstår vad det handlar om. Men varför är ni så överkänsliga i vanliga mellanmänskliga samtal?

2/ Varifrån kommer den upprepade rädslan för att något ska spåra ut, och vad är en urspårning, är den farlig?

3/Vad hindrar er från att ha en helt fri tråd om nu flera vill ha det, en vilja som är nästan lika stark som vårt behov av att andas?

4/ Om någon är överkänslig för att stämningen inte hela tiden är mysig kan de väl strunta i att umgås i de trådarna, är inte det rimligt?

5/ Vuxna diskussioner för mänskligheten vidare, tystnad gör det inte, tycker du att det ligger något i det?

6/ Varför tror du att MacWorlds forum fungerar helt utan pekpinnar?

[ 05 Juni 2002, 00:01: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Marcus, om du tröttnar på att upprepa era atonala reglermantran och vägrar att reflektera över många medlemmars nyanserade inlägg ovan, varför då inte helt frankt stänga tråden, det är ju en smal sak, ni vet ju precis hur man gör...

Sedan kan ni, enligt Fredrik Dolks förslag, döpa om er till 100mac, men kanske ändå tillåta en liten övervakad "fri" tråd med en gnutta mysigt vädersnack och diskussioner om vilken colasort ni föredrar.

Sådant är utvecklande, det blir man genuint glad av...

Om du nu tycker så illa om oss moderatorer och 99mac - varför envisas du då med att fortsätta logga in här ? Lägg din energi på något du tycker är roligt istället.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Marcus, om du tröttnar på att upprepa era atonala reglermantran och vägrar att reflektera över många medlemmars nyanserade inlägg ovan, varför då inte helt frankt stänga tråden, det är ju en smal sak, ni vet ju precis hur man gör...

Sedan kan ni, enligt Fredrik Dolks förslag, döpa om er till 100mac, men kanske ändå tillåta en liten övervakad "fri" tråd med en gnutta mysigt vädersnack och diskussioner om vilken colasort ni föredrar.

Sådant är utvecklande, det blir man genuint glad av...

Om du nu hatar 99Mac så mycket - varför envisas du då med att gång på gång logga in här ? Du har fått spelreglerna klart beskrivna för dig och det är vad som gäller. Punkt.

Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Om du nu hatar 99Mac så mycket - varför envisas du då med att gång på gång logga in här ?

Jag hatar inte 99mac, hur kom du på det, berätta?

Citat:

quote:Du har fått spelreglerna klart beskrivna för dig och det är vad som gäller. Punkt.

Precis så resonerar diktatorer också, självgott och helt fritt från nyans, är du nöjd med det själv. Om du inte tycker att det ligger något i mina resonemang tycker jag i alla fall att du ska lyssna på alla de andra som ifrågasätter er låga takhöjd.

[ 05 Juni 2002, 00:28: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]

Det var ett JÄVLA gnäll här inne. Jag förstår inte riktigt vad problemet är. 99mac.com är ett mac-forum där man diskuterar macrelaterade grejor, och under "Livsstil" kan man ju diskutera lite halvflumma saker som inte har med mac att göra.

Men massa djupa samhällsdebatter, religion, politik och filsofiska saker behöver ju inte diskuteras här, eftersom det finns andra forum för detta.

Och saker som "Hjälp Nadine" eller diskutera hedersmord tycker jag definitivt inte har att göra här. Sånt ser man i allafall på Aftonbladet hela tiden eller i någon annan dagstiding och det börjar bli förbannat tjatigt om man ska börja älta det här också.

Sen har ju moderatorena och Martin ett ansvar för allt som skrivs här. Aftonbladet har en tjänst som heter "Tyck Till", där man kan skriva inlägg och tycka till om diverse ämnen. Några nazister skrev några inlägg med rasistiska åsikter, och när det upptäcktes så det blev det problem för Aftonbladet. Aftonbladet blev åtalade, men jag vet inte om det blev rättegång eller Tryckombudsmannen (eller liknande) tog hand om saken. Hur som helst fick Aftonbladet all skit och fick ta på sig skulden.

Alla ni som tycker 99mac är så katastrofalt, dra nån annanstans då.

Det var dock för AB klantade sig. Det finns något som heter lagen om elektroniska anslagstvalor eller likande. Där man måste rensa bort olagliga inlägg efter minst en vecka.

AB förhandsgranskade dock alla inlägg varav dom blir direkt utgivningansvariga.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Om du nu hatar 99Mac så mycket - varför envisas du då med att gång på gång logga in här ?

Jag hatar inte 99mac, hur kom du på det, berätta?

Citat:

quote:Du har fått spelreglerna klart beskrivna för dig och det är vad som gäller. Punkt.

Precis så resonerar diktatorer också, självgott och helt fritt från nyans, är du nöjd med det själv. Om du inte tycker att det ligger något i mina resonemang tycker jag i alla fall att du ska lyssna på alla de andra som ifrågasätter er låga takhöjd.

Well, där slog du huvudet på spiken. Martin ÄR diktator och bestämmer vad HANS EGNA sajt ska innehålla. Sen om jag eller någon annan inte håller med, det har ingenting med saken att göra.

Jag vill inte att folk ska se mig som diktator - det låter inte så roligt.

Jag kommer att arbeta fram nya diskussionsregler för 99mac.com och samtidigt arbeta fram tydliga rutiner för moderatorer/Guru:s.

Tills vidare har vi inaktiverat Livsstilsforumet. Jag skapar en separat diskussion om detta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Jag är inte imponerad av alla fria ämnen, men jag stör mig på dem först när de får passera samtidigt som de mer seriösa trådarna nästan konsekvent klipps av.

Så då vill du censurera de andra också?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Många har bett mig att byta forum, det skulle jag utan att tveka gjort om jag var helt ensam om mina åsikter. Så är det inte som du vet, några har i denna tråd gett uttryck för en önskan om ett friare ord, andra sköter det mer diskret, bland annat via "privata" mail till mig.

Tyvärr framkommer det inte eftersom dina medtyckare bara hör av sig till dig. Därför ses du som en ensamkrigare för din sak. Om dina medhållare gjorde sig hörda här eller hörde av sig direkt till oss vore det mycket bättre. För tillfället ger du ett förtvivlat och besatt intryck, kanske för att du inte har så många medhållare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
När det här fungerar som bäst kan diskussioner ge helt ny och oväntad dynamik, dit kommer vi numer aldrig på 99mac. Det är djupt tragiskt och påminner mig om en ungdomsgård där den enda strävan är att ha ordning och diciplin och där alla andra mänskliga strävanden får stryka på foten.

Det stämmer, detta är en ungdomsgård. Men alla ungdomar gör inte som man säger till dem och detta är resultatet. Vill man inte följa denna ungdomgårds regler så kan man alltid byta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Jag föreställer mig att denna diskussion inte är helt meningslös för er moderatorer, även om ni spontant inte erkänner det. Ni är också låsta till ert uppdrag och förväntas hela tiden nästan mekaniskt hänvisa till ett helt meningslöst regelverk som vi vet inte fungerar. Men ni har ju en mänsklig sida också, den vill alltid vidare.

Nej, de är inte meningslösa. Vi lyssnar på kritiken. Men vi kan inte tillfredsställa alla.

Vi är däremot inte låsta till någonting. Detta "uppdrag" är frivilligt och passar det oss inte så kan vi sluta.
Regelverket fungerar väl? Det är ju egentligen bara du som klagar här. Och så BigMac förstås.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
1/ BigMac gjorde ett övertramp som i en tänkt förlängning möjligen skulle kunna ställa till det för Martin. Jag vänder mig inte mot att just den tråden stängdes. Alla förstår vad det handlar om. Men varför är ni så överkänsliga i vanliga mellanmänskliga samtal?

Vi vill inte vara överkänsliga. Däremot konsekventa. Därför ingen politik och religion här på forumet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
2/ Varifrån kommer den upprepade rädslan för att något ska spåra ut, och vad är en urspårning, är den farlig?

Från erfarenheter i forumet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
3/Vad hindrar er från att ha en helt fri tråd om nu flera vill ha det, en vilja som är nästan lika stark som vårt behov av att andas?

Gå ut och andas då om det är så svårt här. Det som hindrar oss är precis det som hände igår i PUL-tråden. Hos MacWorld riskerar de inte att hamna i svårigheter på samma sätt som Martin. Martin är ingen registrerad officiell utgivare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
4/ Om någon är överkänslig för att stämningen inte hela tiden är mysig kan de väl strunta i att umgås i de trådarna, är inte det rimligt?

Det gäller även dig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
5/ Vuxna diskussioner för mänskligheten vidare, tystnad gör det inte, tycker du att det ligger något i det?

Självklart. Och till det väljer jag bäst lämpade sällskap.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
6/ Varför tror du att MacWorlds forum fungerar helt utan pekpinnar?

Därför att de är en tidning, med rätt till att publicera PUL-uppgifter, känsliga/radikala åsikter mm.

Vi är ett privatforum och Martin är ensam ansvarig för det. Det är han som råkar i blåsvänder om något går snett. Vilket det gjorde igår t ex. Där var vi dock snabba och tog bort PUL-tråden vilket räddade Martin.

[ 05 Juni 2002, 10:05: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Till Marcus

Om du har taskig läsförståelse, så får du läsa frågorna långsamt en gång till, det är oacceptabelt att ge sken av att svara på en fråga och prata om något helt annat, antingen svarar du på frågorna, eller om de är för svåra så kan du lämna dem till någon bättre lämpad.

Och 3 frågor till dig:

Du framställer ackiboa som helt ensam i kampen för ökad frihet på 99mac, har du läst de andra inläggen? Och de andra trådarna om liknande ämnen?

Om det huvudsakliga syftet är att skydda Martin, räcker det då inte med alla svenska lagar som i detalj reglerar vår vardag, PUL, stöldlagen, förtalslagen och vad de nu kan heta?

Måste 99mac skapa ett eget regleverk, svensken är värdsmästare på att reglera, stoppa och lägga sig i. Tror du att medlemmarna finner sig i att behandlas helt godtyckligt av snäva moderatorer?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Till Marcus
Måste 99mac skapa ett eget regleverk, svensken är värdsmästare på att reglera, stoppa och lägga sig i. Tror du att medlemmarna finner sig i att behandlas helt godtyckligt av snäva moderatorer?

Mja, uppenbarligen.

Användaren bigmac inaktiverades precis på grund av att någon tyckte att inläggen inte passade i 99macs finrum - småpolisernas högborg.

Förresten, läste ni på Expressens löp idag? "Dom kallar mig knarkhora, Jannike talar ut"...

så kan det gå i svedala...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:

Aftonbladet har en tjänst som heter "Tyck Till", där man kan skriva inlägg och tycka till om diverse ämnen. Några nazister skrev några inlägg med rasistiska åsikter, och när det upptäcktes så det blev det problem för Aftonbladet. Aftonbladet blev åtalade, men jag vet inte om det blev rättegång eller Tryckombudsmannen (eller liknande) tog hand om saken. Hur som helst fick Aftonbladet all skit och fick ta på sig skulden.

Det där kommer garanterat leda till en lagändring, eftersom det faller på sin egen orimlighet att ansv. utgivare skall kontrollera alla inlägg - nonsens alltså. Lagen har inte hängt med i verkligheten helt enkelt. Jag skulle överklaga!

/f

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Måste 99mac skapa ett eget regleverk, svensken är värdsmästare på att reglera, stoppa och lägga sig i. Tror du att medlemmarna finner sig i att behandlas helt godtyckligt av snäva moderatorer?

99mac.com får självklart har sitt eget regelverk och bestämma vilka vad som du får och inte får diskutera. 99mac.com får ta bort inlägg och trådar som sedan strider med deras regler.

Att framföra kritik och förslag på förbättringar är bra och det vet jag att 99mac.com ledning också tycker.

Jag gillar att diskutera religion. Men jag förstår och accepterar 99mac.coms regler och stannar kvar här och diskuterar Mac och annat trevligt.

Mvh,
Christian Åhs
I egenskap av medlem på 99mac.com

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Till Marcus

Om du har taskig läsförståelse, så får du läsa frågorna långsamt en gång till, det är oacceptabelt att ge sken av att svara på en fråga och prata om något helt annat, antingen svarar du på frågorna, eller om de är för svåra så kan du lämna dem till någon bättre lämpad.

Olav,
utan att du vet om det har du med ditt inlägg själv visat varför vi vill undvika vissa ämnen.

Först och främst tog du åt dig och blev upprörd av ett svar som var riktat till Ackiboa. Precis samma sak har hänt och kommer att hända igen om vi tillåter politik och religion. Folk tar åt och illa vid sig.

Sedan är det svårt att tolka ironi (som vissa svar var menade att vara) i skriven text. Visst, jag glömde att visa detta med en smiley, dock det kan hända vem som helst i en hetsig diskussion. Och då blir det, som i det här fallet för dig, ett allvarligt menat svar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Och 3 frågor till dig:

Du framställer ackiboa som helt ensam i kampen för ökad frihet på 99mac, har du läst de andra inläggen? Och de andra trådarna om liknande ämnen?

Ackiboa är den främste och mest aktiva kritikern här i forumet. Jag förbisåg er andra, förlåt.
Men Ackiboa talar väl för er alla?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Om det huvudsakliga syftet är att skydda Martin, räcker det då inte med alla svenska lagar som i detalj reglerar vår vardag, PUL, stöldlagen, förtalslagen och vad de nu kan heta?

Tydligen inte. Titta bara på PUL-tråden som dök upp igår. Det var inte vår regel, det var en svensk lag som bröts. Inte ens de följs!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Måste 99mac skapa ett eget regleverk, svensken är värdsmästare på att reglera, stoppa och lägga sig i. Tror du att medlemmarna finner sig i att behandlas helt godtyckligt av snäva moderatorer?

Angående snävheten har jag sagt att det är svårt att väga varje inlägg på guldvåg, därav det låga taket.

Och majoriteten av medlemmarna protesterar inte mot reglerna utan följer dem som om de vore det naturligaste i ett macforum, vilket de också borde vara.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Till Marcus
Tror du att medlemmarna finner sig i att behandlas helt godtyckligt av snäva moderatorer?

Oj. Menar du att det är fastslaget att medlemmarna behandlas "helt godtyckligt"? Och att moderatorerna är "snäva"? Eller var det bara ett enkelt retoriskt trick från dina sida Olav?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohlala:
Användaren bigmac inaktiverades precis på grund av att någon tyckte att inläggen inte passade i 99macs finrum - småpolisernas högborg.

Tycker du det var så konstigt att det inte passade in här? Att bete sig ytterst otrevligt, att hänga ut folk med personnummer och hemadress och förtala andra, det är knappast något folk här gillar att läsa. Visst, det finns en och annan (och dom är extremt högljudda) som har nån pervers njutning i det otrevliga som får folk att känna sig obehagliga eller som har stora problem med alla sorters regler och tror att dom alltid är av ondo. Men dom allra flesta här har förstått att 99mac är en ytterst liten del av världen och där ägnar man sig åt vissa saker, och att det finns en stor och fin värld utanför också.

Förresten, nu kom jag på att jag tycker vi ska avskaffa alla regler i fotboll! Domaren är ju diktator, det måste ha varit precis så judarna kände sig under Hitlers dagar! Upp till kamp alla mot utsugarna som har bestämt att vi ska ha offside och att det bara ska vara två lag på plan! Och jag vill spela i 3 x 30 minuter istället, det är min rätt att göra det, för jag tror nämligen att alla som anpassat sig till de fötryckande 2 x 45 minuterna är skrämda till tystnad! Och nån har haft mage och bestämma att vi bara ska ha en boll, jag tror jag kokar över av ilska!

...eller är det kanske så att regler kan vara bra också?

ackiboa är inte ensam, och han/hon har helt rätt. Ackiboa och vi andra diskuterar med utgångspunkt från värderingar som vi verkligen hoppas vi inte är ensamma om. " passar det inte så stick" mentaliteten hos vissa i den här tråden gör mig mörkrädd. När man inte riktigt kan förstå frågan eller kan svara brukar den typen typen av retorik
titta fram, ibästa fall, - i sämsta fall är denna retorik en spegel av själen, en livsyn som är djupt främmmande för mig. Vi får innerligt hoppas att ingen av er tar ett politiskt uppdrag i framtiden....

Sammanfattnings vis tycker jag ändå att det finns några naturliga avslutningar på den här tråden b.la från Fredrik Dolk och Marcus.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: ohlala:
[qb]det är knappast något folk här gillar att läsa.
[/quote]Vem är det som tvingar dig till att läsa det då? Det verkar faktiskt som om du inte ens läste de ursprungliga trådarna. Frågan gällde nämligen om huruvida det var Jannike artikeln i Aftonbladet gällde eller inte, och eftersom hon uppenbarligen bodde nära en av krogarna som nämdes i artikeln så kunde man anta att det var hon (vilket senare skulle bevisas av expressen).

Sedan kan man diskutera om huruvida uttrycket kolatorsk är förtal eller inte - ja, är det då förtal att kalla en överviktig för tjockis om han/hon faktiskt är det? Eller det kanske heter ärekränkning eller ngt.. vem vet.

Well well, håll i hatten och cencurera mindre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:

Vill vi att ÅF skall finnas här på forumet så skall vi inte låta piratkopiering och liknade tips få fäste här.

Jag tror iofs inte att ÅF´s bryr sig så mycket om det piratkopieras ett photoshop eller inte...

sedan kan jag inte tänka mej att apple sv. bryr sig speciellt mycket om man visar skärmdumpar heller.

Jag har en god vän som äger domänen macintosh.net. Artur heter han. Hursomhelst. Han har fått en bunt brev från apple där dom hotar honom med både det ena och det andra om han inte släpper sin domän. Dom skulle bla stämma skiten ur honom bokstavligen talat...

som ni kan verifiera genom att kolla här så har uppenbarligen apples hotelser inte gett ngt resultat...

ni som modererar kan ju dra lärdom av det...

/Mvh,
En som vet

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Sedan kan ni, enligt Fredrik Dolks förslag, döpa om er till 100mac, men kanske ändå tillåta en liten övervakad "fri" tråd med en gnutta mysigt vädersnack och diskussioner om vilken colasort ni föredrar.

Sådant är utvecklande, det blir man genuint glad av...

Instämmer helt, Att ha en tråd med namnet livvstil och sen avgöra vad som får skrivas där och inte är rätt sjukt. Så länge det handlar om livstil så är det ju faktiskt korrekt.
Så: Ta bort tråden... alla blir nöjda och glada....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-05 14:54

Själv är jag tacksam över att någon orkar bry sig och moderera forumet. Reglerna är bra! Jag deltar även i amerikanska Macworlds forum där man kan skriva nästan vad som helst.

Där exploderar saker och ting emellanåt i ett eldhav av religiösa ordkrig, bråk och osämja. Folk kastar skit på varandra, kallad varann otäcka saker och hasplar ur sig otrevligheter utan att använda hjärnsubstansen, de små grå cellerna.

Moderatorerna tvingas ideligen rycka ut och vifta med batongerna som poliskonstaplar, och ibland stängs somliga bråkmakare av permanent efter att ha struntat i varningar.

Då är det bättre att man bestämmer på en gång vad som gäller och tar bort sånt som strider mot reglerna. Tack för ordet.

Ibland när jag haft problem med min PowerBook har jag kikat in här. Jag har länge tänkt mig bli medlem. Som ny på forumet var det naturligt för mig att först och främst läsa diskussionen (vad får man skriva, vad får man tycka). Nu tror jag att jag hamnat fel, befinner jag mig i en ankdamm?

Jag arbetar som projektledare på ett medelstort malmöföretag i mediebranschen, nästan varje dag sitter jag i samtal och förhandlingar, konfliktlösning är min specialitet, jag sköter mitt arbete och tar ansvar för vad jag säger varje dag. Plötsligt, just nu får jag en bred spark rakt i ansiktet, här ska någon pappa gå in och knäppa mig på näsan.

Här får jag plötsligt inte tala om vad jag vill, och inte vara den jag varit under snart 20 års yrkesliv. Har jag hamnat i en ankdamm, är denna webplats inte för mig? Finns det bara fjuniga datornördar här med ringa eller ingen erfarenhet av vanligt socialt liv? Som någon sa ovan, räcker det inte med att åberopa de svenska lagarna om något måste stävjas?

/Tilde Sjöberg

[ 05 Juni 2002, 15:44: Meddelandet ändrat av: Tilde Sjöberg ]

Hej Tilde! Kul att du registrerade dig för 20 minuter sedan!

Självklart så finns det någon som driver forumet med en vision om vilken typ av diskussioner som ska förekomma här.

Jag håller just nu på att ta fram regler för hur 99mac.com ska fungera. Jag vill lägga mer energi på tester, reportage, träffar och 99mac Expo tillställningar i fortsättningen. Våra relationer med Apple är väldigt goda just nu och det öppnar för flera spännande projekt.

Det finns flera intressanta forum-alternativ för diskussioner som inte berör professionell användning av Macintosh datorer. 99mac behöver inte & kommer inte beröra alla ämnen.

Forumet livsstil kommer antagligen att byta namn också för att förtydliga detta.

Personliga kommentarer? Maila gärna mig:
[email protected]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-05 16:03

~, man kan inte säga vad som helst på ett öppet forum. Det fick Aftonbladet bittert erfara. 99mac behöver strikta regler. Tack för ordet.

Tilde,

det är tråkigt att du tycker så. Precis det här har vi vilja undvika genom att koncentrera oss på frågor kring Macen. Tyvärr har reglerna inte accepteras av en del medlemmar. En del ifrågasätter dem i den diskussione, vilket är bra. Andra försöker bara testa gränserna och skapa upprördhet här.
Senast igår hade vi ett allvarligt brott mot PUL. Om inte ens de svenska lagarna följs så måste vi gå in och moderera.

Vad är alternativet? Att acceptera lagbrott som igår? Förtal? Det är också ett lagbrott. Att acceptera att medlemmar blir förolämpade, smutskastade mm? I ett Mac-forum?

Tilde och alla andra.

Har NÅGON hört talas om nettikett?
Det verkar ju inte vara så.

Konflikthantering?

Utan att föringa dina kunskaper i ditt yrkesliv så är det en konstig argumentation att säga "räcker det inte med att åberopa de svenska lagarna om något måste stävjas?"

Det finns regelverk i samhället som måste följas. Utan för den skull ha något att göra med svenska lagar. T.e.x så tillåter jag inte att folk titta på "Bingolotto" i mitt hem. Ska då den personen åberopa svensk lagstiftning? "Det finns ingen lag som förbjuder mig att se på Bingolotto"

Det bästa här för att en gång för alla få slut på det här barnsliga tjafset där folk inte kan följa vanlig nedrans netettikett är att Martin sätter upp ett riktlinjer för användande av 99mac.com som är ett vanligt förfarande på alla stora sajter i detta land.

Då kan ingen komma och gapa om censur om dom då inte har följt detta.

Jag tycker dessutom det inte är ett dugg skrämmande att säga att om man inte är nöjd med 99mac.com och inte får gehör på sina åsikter som uppenbarligen inte delas av ägarna av sajten. Ja, bygg något eget där ni kan tjafsa om att "Kommunisterna har infilterat potatisbönderna i Flen"

>>Finns det bara fjuniga datornördar här med ringa eller ingen erfarenhet av vanligt socialt liv?>>

Skulle nog inte hyra dig som konflikhanterare

/C - Inte i egenskap av ´Guru´

[ 05 Juni 2002, 16:33: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Bevaka tråden