Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UBB med PHP och MySQL - ska vi byta??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en ny version av UBB som heter UBB.threads. Den använder PHP och MySQL "under skalet" och har en del coola finesser förutom det smarta i att ha en riktig databas i grunden:

- Threads! Det innebär att om någon börjar diskutera ett "stickspår" i en pågående diskussion så trådas diskussionen så att man kan välja vilket spår man vill. (i en diskussion om eMac börjar någon fråga om priset är rätt, då kan den diskussionen fortsätta "åt ett håll" och resten av diskussionen fortsätter som vanligt.

- Skins! Alla medlemmar kan själva vilket färgschema dom vill använda. En person kan köra 99mac i det ursprungliga kaffe-schemat medans en annan kan köra gråskalor etc etc. Bra va?

Läs mer:
http://www.infopop.com/products/ubbthreads/features.html

[ 30 April 2002, 12:40: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen. Kolla på nordicaudi.com dom använder UBB.threads. Många fina finesser som man kan ha nytta av. Jag tycker att det vore nice att byta ...

/hegge

En fördel är att användaren själv kan välja hur tråden skall visas. Platt eller med trädstruktur.

Går detr för oss att köra denna?
Eller kostar den också pengar?
Kan vi byta licens på något sätt?

Med threads kan vi flytta hela detta forum till X!
Det vore nåt det.

Med threads kan vi flytta hela detta forum till X!

Det är inte någon skillnad - 99mac skulle vi kunna flytta närsomhelst till en X server. Problemet är att vi måste finansiera en serverplats á 18.000kr per år på Webhotellet...

Här är ju en sån där typisk sak som man ville att Apple skulle gå in o sponsra...

99mac har ju (väl) Sveriges i särklass största Mac-pro skara men även övriga Mac-intresserade. Att konvertera siten till en 100% Mac site etc vore väl det bästa som kunde hända..

Det är dock inte det som man ska få Apple att inse utan kanske mer potentialen av användarna och vad det ger Apple..

Jag tycker UBB.threads verkar klart bättre. Kommer nog att upplevas mycket kvickare också!

  • Avstängd
  • 2002-05-10 23:23

jag tycker ni borde byta till typ phpBB istället UBB har en tendens o krascha vid för många användare/inlägg...

UBB har en tendens o krascha vid för många användare/inlägg...

Hur många då? Vi har rätt många användare och inlägg, men det är klart att det finns större forum än 99mac.com. Berätta gärna också vilken källa du har för den informationen!

MacNN har fler inlägg och medlemmar också. Deras forum tuffar på... De tidigare problemen var ju relaterade till servern, inte själva forumet.

Som ett första steg mot UBB.threads kommer jag installera PHP på servern idag - då kan vi använda den in byggda "PHP accelerator" som följer med UBB 6.3. Den använder GZIP komprimering etc så gör att forumet blir ca 300% snabbare tack vare avancerad cache.

Klart vi ska byta till phpmysql när det finns, det är klart mycket snabbare än det här.

Nu är PHP installerat och GZIP komprimering är påslagen. Det ska ge 300% förbättrad prestanda genom avancerad cache.

  • Avstängd
  • 2002-05-12 17:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
UBB har en tendens o krascha vid för många användare/inlägg...

Hur många då? Vi har rätt många användare och inlägg, men det är klart att det finns större forum än 99mac.com. Berätta gärna också vilken källa du har för den informationen!

64bits körde UBB en gång i tiden, okey inte så länge sen, några månader, och mot slutet dog det två gånger har jag för mig, ena gången tokpajjade en sektion av forumet bara sådär...

1
Bevaka tråden