Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvinnor på 99mac.com!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trevligt att du välkomnar kvinnlig närvaro Daniel.

Men det är faktiskt inte särskilt lätt att känna sig "hemma" i en sån utpräglad mansmiljö. Jag har själv faktiskt funderat på att gå ur forumet under de sista dagarna.

Jag kom in på diskussioner under "livsstil" och jag känner mig kränkt som kvinna över det jag läser där. Jag skäms över att vara medlem på ett ställe där vissa män har så låga tankar om kvinnor.

Det har ju varit diskussion här om vad man bör diskutera på ett macforum och vissa ämnen blev förbjudna.

För mig känns det nu som en väldigt konstig prioritering av vad man tillåter (uppmuntrar?) här på forumet.

Vi måste ändra på detta - jag ska tänka mer på detta i fortsättningen. Jag kan skvallra att Maria (flickvän) sitter och läser inläggen på 99mac.com varje dag även om hon inte är aktiv. Det har på något sätt gjort att jag inte uppmärksammat att kvinnor inte känner sig välkomna här.

Vad gör vi?

Hittar vår första kvinnliga guru? Tips på vem?

Hon som skrev det där kanske?

Det är MYCKET viktigt att vi har en eller flera kvinnliga moderatorer, jag trodde faktiskt att vi redan hade det. Det går inte att som (vit) kille förstå hur utbrett och förnedrande förtryck och diskriminering såsom vardagsrasism, föråldrade/förnedrande kvinnosyn osv. faktiskt är.

Det har iof vart lite dåligt när det gäller vad man får prata om och inte får prata om på detta forum, helt seriösa ämnen har förbjudits när idiotiska trådar (som ju kanske är förnedrande för kvinnor) får fortsätta.

Martin borde sätta tydliga riktmärken när det gäller vad man får prata om och vad man inte får prata om.

Ja, klarare regler skulle inte skada.

Skulle vara intressant att höra om det bara är några få trådar på Livsstil som fått henne att känna sig kränkt, eller om det på nåt sätt är en allmän känsla av grabbighet hon har som genomsyrar hela 99mac. Är det det tidigare som gäller så kan vi ju enkelt styra upp att inte tillåta sånt (vad det nu varit), men är det det senare så har vi ju större problem.

Min uppfattning (men jag är ju kille) är att det utanför Livsstil är en rätt neutral stämning utan inlägg som kan uppfattas som kränkande.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Min uppfattning (men jag är ju kille) är att det utanför Livsstil är en rätt neutral stämning utan inlägg som kan uppfattas som kränkande.

Jag hoppas på samma sak

Citat:

>Livsstil
Här diskuterar vi dom där andra 1% av livet. Berätta mer om det du jobbar med, fritid, surftips, roliga händelser ur vardagen - undvik diskussioner kring politik & religion.<

Klockan 11.49 idag onsdag den 6 februari är 99mac.com 93mac.com. "Livsstil" har ökat kraftig och ligger just nu på 7 % av det totala antalet inlägg. Nu diskuteras det förhålladevis mindre och mindre mac och mer åsiker om annat. Det tycker jag är lite synd som söker en fristad för macanhängare. Framförallt då vissa dikussioner om hur många brudar man har raggat upp eller inte tenderar att ta överhanden /Ola

Jag tog upp ämnet tidigare, dock är jag inte tjej och fick inte samma genomslag. Jag måste säga att det trots att jag själv är grabb (gillar inte ordet) tenderar att bli grabbigt med datorer. För att försöka minska den känslan kan man undvika exempelvis jämförandet av utrustning (poäng?) som sker hela tiden.
Jag hakar ibland på det själv i all hast utan att tänka mig för.
Exempel: jag har använt mac sedan -83 (stämmer inte för mig) och har nu den allra senaste G4:an med 1 gb ram osv.. Jag kan php, adsl, adc, fpu, osv.

Jag röstar på att det ska bli lite regler så man slipper massa strunt, klart man ska få ha lite kul. Men inte så att 50% av allt är strunt och kvinnorna här känner sig kränkta.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Hon som skrev det där kanske?

Det är MYCKET viktigt att vi har en eller flera kvinnliga moderatorer, jag trodde faktiskt att vi redan hade det. Det går inte att som (vit) kille förstå hur utbrett och förnedrande förtryck och diskriminering såsom vardagsrasism, föråldrade/förnedrande kvinnosyn osv. faktiskt är.

Det är inte alls omöjligt för vita, heterosexuella män att se den diskriminering som pågår kring dem mot många kvinnor, utlänningar, djur... You name it.

Självfallet finns det många som inte ser det, och ytterligare många som inte bryr sig, men kom inte och säg att ingen av oss kan förstå det.

Personligen vägrar jag bli sedd som en förtryckare bara på grund av ras och kön och inte på grund av vem jag är. Då kan man ju lika gärna se vita, heterosexuella män som diskriminerade eftersom de förutsätts vara någon sorts onda förtryckare - och inte får en chans, eftersom de antas inte veta bättre.

Däremot är det självfallet bra om både moderatorer och användare har olika bakgrund, attribut och intressen för att få en mångfacetterad och intressant diskussion.

Jag skriver och tänker snabbt, därför kan det ibland försvinna några ord...

Citat:

Det går inte att som (vit) kille förstå hur...

Ska självklart vara:

Det går inte riktigt att som (vit) kille förstå hur...

Jag menar inte att du (eller jag) inte kan se det som händer. Vad jag menar är att vi kan, men att det är både ovanligt och svårt att faktiskt förstå hur orättvisor ser ut när man inte har råkat ut för dom själv.

Att vi alla män har en förnedrande kvinnosyn (som den här tråden handlar om) är inte sant. Det är däremot sant att många många har en sådan syn på kvinnor. Det kan vi inte komma ifrån.

Jag blev mobbad, nedvärderad och utstött i hela grundskolan, så jag kan nog förställa mig precis hur det kan vara att vara kvinna på en mansschauvinistisk arbetsplats exempelvis.

Däremot tycker jag inte att det har varit - så vitt jag sett - några större mängder inlägg som nedvärderar någon på grund av kön, hudfärg, kosthållning eller dylikt.

Bara på grund av datorval.

Men däremot stöder jag fullt ut att ha någon av damkön som moderator. Kvotering kan vara bra i mindre mängder.

  • Medlem
  • 2002-02-12 16:41
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Jag blev mobbad, nedvärderad och utstött i hela grundskolan, så jag kan nog förställa mig precis hur det kan vara att vara kvinna på en mansschauvinistisk arbetsplats exempelvis.

Det finns få saker som gör mig ledsnare och mer nedstämd, än att höra talas om folk (speciellt barn) som blir mobbade. Hoppas du mår bra nu och inte är arg på dina nemesis.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-02-12 19:58

Så ni har sett mitt inlägg. Och ni bryr er. Vad gulligt av er.

Det är några få trådar på Livsstil som jag inte tyckt om, inte alls någon allmän känsla. De ställen där jag mest rört mig, Digital Bild, Ljud & Video och PowerBook, iBook & Handdatorer, där har jag bara mött trevliga och hjälpsamma killar.

Den "grabbighet" som ligger i att tävla om vilken utrustning man har stör mig inte. Har själv beställt nyaste snabbaste Powerbooken så där är det ingen som slår mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-12 21:56

Way to go, Eva!

Ok, det lät ju väldigt bra Eva, det betyder att vi med lite enkla förhållningsregler även för Livsstil kan få 99mac att bli ett macställe där alla känner sig välkomna!

/Adrian -som kan php men bara har 384 MB ram...

  • Medlem
  • 2002-02-12 22:59

Kanske är det sådana här inlägg som håller
kvinnorna borta från 99mac?!?! : :rolleyes:

(från diskussionen om "errorwear")

Citat:

Btw, snygga tuttar bruden på bilden verkar ha

...kanske

Ma: Hehe, jag erkänner

Men så farligt var det väl inte? :rolleyes:

Komplimanger.. uhm.. okey jag ska hålla mig i styr

Det var inte så farligt faktiskt. Jag tror bestämt det finns värre. Opassande, men inte farligt. Jag tror Patrik håller sig i skinnet lite hårdare nuförtiden faktiskt

Radera Erotik Man/kvinna
Hela tråden

Instämmer, den tråden ger ingenting.

Jag tycker faktiskt det behövs kvinnliga moderatorer här... åtminstone för att markera att det här är ett ställe där alla, inte bara vita heterosexuella män, ska kunna diskutera Mac och förhoppningsvis även ha trevligt under tiden. Nog för att jag har ytterst trevligt här trots att jag inte tillhör den gruppen, men jag kan tänka mig att den genomgående grabbiga stämningen i livsstilsforumet avskräcker många som annars mer än gärna skulle bli 99mac-medlemmar.

Men det är ju frågan om ens det skulle hjälpa... trots allt tycker jag att felet består i att vissa medlemmars attityder skiner igenom, och attityderna kan tyvärr moderatorerna inte ändra på.

quote:
------------------------------------------------------------------------
Skapades ursprungligen av: Oskar Ege:
...Så där stod jag med en tjej med sina ben runt min höft och jag höll om henne med ena armen och med den andra lekte jag lite, samtidigt var klasskompisen under oss och lekte med henne och runkade av mig...
------------------------------------------------------------------------

...och lägstanivån på 99mac fortsätter att sjunka.
Djupare och djupare - och djupare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 18:37

Tror heller inte att denna tråd direkt gynnar idén om fler kvinnor på forumet. Inte så mycket för ämnet - utan för hur det används. Typiskt oss killar att spåra ur... När det gäller politik och religion ( ) så kan vi föra vettiga, intelligenta och sansade diskusioner, men när vi tar ordet sex i mun blir det plumpt och hjärndött!

Idén om en "erotisk tråd" var lika god som döfödd.
:rolleyes:

Tråden är borta. Oskar Ege är borta. Hoppas ni förstår att det är svettigt som moderator att hinna med att läsa alla inlägg och diskussioner. Ni är varmt välkomna att maila till info@99mac.com om ni hittar inlägg som ni inte anser hör hemma på 99mac.com

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Tråden är borta. Oskar Ege är borta. Hoppas ni förstår att det är svettigt som moderator att hinna med att läsa alla inlägg och diskussioner. Ni är varmt välkomna att maila till info@99mac.com om ni hittar inlägg som ni inte anser hör hemma på 99mac.com

Tack!

1
Bevaka tråden