Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på ny 99mac-logotype!

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-18 15:51

Använd denna tråd för logoförslag! /Jon

Tänkte jag skulle försöka följa formen på "oberoende testad..." osv men ändå få lite Apple-känsla.

Senast redigerat 2003-11-06 17:41
  • Medlem
  • 2003-03-18 18:38

Jag gillar den. Vad det gäller skyddade typsnitt och så har jag ingen aning om men den är snygg.

/Erik

Snyggt!

  • Avstängd
  • 2003-03-18 18:51

Jaa snyggt. Prova att runda till slutet på siffrorna. Mindre kallt då kanske ?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ErikC:
Jag gillar den. Vad det gäller skyddade typsnitt och så har jag ingen aning om men den är snygg.

/Erik

"Skyddade typsnitt"?
Skulle man inte få använda sig av kondenserad Garamond bara för att att Apple hade det som "sitt" typsnitt förut - inte nu länge dock, nu vete fan vad det är. Men det är säkert någon som vet..

Kom vi inte fram till att typsnitt inte når verkshöjd i någon tråd för en tid sedan? Vi stackare som gör typsnitt får väl börja måla tavlor istället.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Kom vi inte fram till att typsnitt inte når verkshöjd i någon tråd för en tid sedan? Vi stackare som gör typsnitt får väl börja måla tavlor istället.

Kan vara en bra idé, för det finns väl inget som är "snoddare" än just typsnitt.

Nu menar jag inget mer med mitt inlägg, mer än att den kondenserade varianten av Garamond som Apple använde på allt förut var en specialjusterad variant av just kondenserad Garamond. Vari skillnaden ligger eller låg har jag ingen koll på. Men om man har köpt en licens på ett typsnitt så är det fritt fram att använda den, även om något företag har fått för sig att ha den som "Corporate Font". Eller hur?
Löjligt vore det annars.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-18 22:10

Typsnitt och verkshöjd och annat skoj har vi en (pågående?) diskussion om i den här tråden.

Pirre säger att jag ska runda av siffrorna, så jag gjorde det.

Jag tycker det känns väldigt mycket Helvetica Rounded nu. Vad säger ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-18 22:56

Nja, jag tycker att den är för avlång. Mer fyrkantig och lika mycket mellanrum från ramen till 99 både på sidorna och längst upp.

edir: säg efter mig -Meningar börjar med stor bokstav, meningar börjar med...

[ 18. mars 2003, 22:57: Meddelandet ändrat av: acke ]

Näpp, tycker inte jag

Jag tycker att den är great just som avlång.
Bara en greja..."Mac" fonten stämmer inte riktigt överens med "99". "99" är mjuk, "Mac" hårdare i sin utformning.
Tycker att "Mac" fonten bör bytas ut till något lite mjukare.

Ps: Jag föredrar den första "99" med dess kanter.
Annars är den störtansbra

/G

[ 18. mars 2003, 23:12: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • 2003-03-19 08:40

Man kan ju fundera över hur den ska implementeras. Den avlånga formen är inte speciellt flexibel, utan ganska krävande. Helst skulle man nog ha en logga som funkar även liggande. Kanske...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-19 09:04

Jag lyssnar och gör nya varianter. Här en lite mindre avlång. Den förra har storleksförhållandet 1:2. Den här har gyllene snittet 1:1,6.

Blev rätt bra tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-19 09:22

Mycket bättre. Kan man få lite färger också?

Testa att göra den kvadratisk!

  • Medlem
  • 2003-03-19 09:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Den förra har storleksförhållandet 1:2. Den här har gyllene snittet 1:1,6.

Vem kan argumentera med gyllene snittet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-19 09:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Den förra har storleksförhållandet 1:2. Den här har gyllene snittet 1:1,6.

Vem kan argumentera med gyllene snittet?

Med? Eller kanske mot?

Här har jag gjort nåt med, men den är inget jämnfört med ceders.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 01:28

Jag tycker typsnittet som skriver "Mac" ska slopas, kör på samma typsnitt som skriver 99 eller ett snarlikt i stället, annars blir det för mycket "Apple - men ändå inte" över det hela. Roligare med ett helt eget 99mac-koncept.

Avrundningen är lite för markant, jag tycker nog en lite rakare version funkar, kanske med siffror mer som (påminner om) gamla klassiska baseballkepsar och t-shirts, raka linjer och 90 graders lutning på linjerna där det ska vara hörn, enkelt uttryckt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag lyssnar och gör nya varianter. Här en lite mindre avlång. Den förra har storleksförhållandet 1:2. Den här har gyllene snittet 1:1,6.

Blev rätt bra tycker jag.

Mycket snyggt! Känns proffsig och "ren" ...
Kan hålla med föregående inlägg om att det kanske borde vara ett annat typsnitt på "mac".

Gillar det skarpt

  • Medlem
  • 2003-10-20 22:28

Jag tror Apple använder Lucinda Grande bold på sajten iaf. Rätta mig om jag svamlar nu!:D

En kollektiv designuppgift? Hmm, låter svårt.
Gyllene Snittet bör nog anges med fler decimaler t ex 1:1,618 för att inte förflackas.
Det vore spännande om varje nia hade Gyllene Snittets proportioner. Kanske kan rutans diagonaler sammanfalla med niornas, de blir i alla fall parallella vilket ger en stark koppling mellan rutan och siffrorna.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-20 22:47

Kul att den här tråden blivit uppmärksammad igen.

Ok. En med Lucida Grande Bold istället.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-21 10:31

Tycker det förra typsnittet var mycket snyggare.
Att man associerar (stavning?) det med Apple tycker inte jag är någon nackdel.

Jag vill inte vara med och tävla, tycker den är mkt stilren och fin loggo du gjort!

Men jag hade inget och göra så jag gjorde några också.. inte stilrena, men som sagt de är inte menade att byta ut den nuvarande mot dessa heller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 11:59

Vill också vara med att leka, kidnappar således denna tråd tillfälligt och lägger in här. Kanske hjälper det någon annan att få några uppslag.

Sista

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-21 12:33

Linus: Macprodukt-knappen var snygg, men skynda dig att slänga in ett bindesstreck efter "Mac" innan Mondo får syn på den.

  • Medlem
  • 2003-10-21 13:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Linus: Macprodukt-knappen var snygg, men skynda dig att slänga in ett bindesstreck efter "Mac" innan Mondo får syn på den.

Skadan är redan skedd! FIXA!

  • Medlem
  • 2003-10-21 13:50

en skiss, helt utan anspråk på finish eller tekniskt utförande. (pular bara lite i qxp...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 14:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Linus: Macprodukt-knappen var snygg, men skynda dig att slänga in ett bindesstreck efter "Mac" innan Mondo får syn på den.

Petitesser

Så här då?

Bevaka tråden