Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skandiabanken

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 00:05

Har ni provat Chimera ?
Det funkade för mej mot Nordea !
Jag hade problem, men under OSX med Chimera är inga problem. När ni testa med Netscape osv, prova Chimera !

  • Oregistrerad
  • 2002-12-17 23:15

Tack för tipset, men som redan diskuterats så fungerar Skandiabanken endast med Netscape 4.x under OS 9.

De jobbar dock med en lösning på problemet (vilket de gjort ett bra tag).

  • Oregistrerad
  • 2002-12-20 19:37

Wow!

Det var en glad nyhet. Fr.o.m början av februari kommer Skandiabanken ENDAST fungerar med Netscape 6 & 7 och inte med de äldre versionerna.

Bye bye OS9!

Jävlar i mig på tiden. Då åker 9:an all världens väg om drygt en månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 19:56

Hur är det med Hankebanken då?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-20 21:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Wow!

Det var en glad nyhet. Fr.o.m början av februari kommer Skandiabanken ENDAST fungerar med Netscape 6 & 7 och inte med de äldre versionerna.

Öppnade konto idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 22:33

Det låter bra! Man kan väl förmoda att Skandiabanken kommer att fungera med Mozilla också?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-21 18:45

Visst vore det skönt om Skandiabanken kommer att fungera med Mozilla och allra helst Chimera, men det beror nog på hur dessa webbläsare hanterar certifikat.

Jag prövade just att surfa in på Skandiabanken med Chimera och bankens webb tror att Chimera tillhör Netscape 6 & 7 familjen, men jag tror inte att Chimera kan hantera certifikaten.

Mozilla däremot är ju inte helt omöjligt (den har ju certifikat-funktionalitet inbyggd).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-07 15:15

4 dagar kvar!

Hoppas, hoppas det kommer att funka med Chimera oxå. (håller tummarna)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
...Update:
Jag har skrivit en fråga till Apple SE för att kolla om de gjort ngt/vet ngt mer om Mac-Bank-problemet.

Fick du något svar ?

[ 07. februari 2003, 16:23: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-07 17:40

Inte än, kanske kommer i nästa radda... (skrev till Fråga Apple här på 99mac)

jag är kund i SEB. för ett par tre år sedan startade de en tjänst som heter sesam-menyn. det kostar några hundra om året. då ingår gratis internetbank, visa- och mastercard, dygnet-runt-support samt bank på telefon. nu har de slutat erbjuda den tjänsten, då den var raka motsatsen till lönsam, men de som ´hängde på´ får behålla den.

inte intresserad av att byta bank. funkar klockrent med de browswers (inte safari ännu, dock...) men går bra med chimera och IE. jag tycker det är smidigt med digipass. genererar nya pinkoder hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-12 08:53

Skandiabanken funkar nu med Netscape 7 i Mac OS X.

Jag har även testat dessa browsers i X.
IE 5.22 tillåts inte.
Safari v51 funkar inte ens om man identifierar sig som Netscape 7 (banken gnäller om cookies).
Mozilla 1.3b tillåts inte (borde väl funka om ändrar identifiering, går det?).
Chimera 0.6 tillåts inte.
Omniweb 4.1 funkar inte ens om man identifierar sig som Netscape 6.2. (verkar inte hantera certifikat korrekt.)

Jippi... finns det några kunder kvar nu när de till slut släpper in OS X användare?

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Skandiabanken funkar nu med Netscape 7 i Mac OS X.
Jag har även testat dessa browsers i X.

Mozilla 1.3b tillåts inte (borde väl funka om ändrar identifiering, går det?).

Jag testade med Mozilla 1.2 under OS9 nyss och det funkade. Har inte X installerat här, men skall testa Mozilla 1.2 där också när jag kommer hem.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Jippi... finns det några kunder kvar nu när de till slut släpper in OS X användare?
Ciryon

Javisst, det finns flera tusen. De flesta är PC-användare

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-12 15:12

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:
[QUOTE]Jag testade med Mozilla 1.2 under OS9 nyss och det funkade. Har inte X installerat här, men skall testa Mozilla 1.2 där också när jag kommer hem. [/quote]Så här ser det ut med 1.3b. Skulle ju kunna tolkas som att bara versionen är fel, men jag läste det som att Mozilla inte tillåts alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-12 16:46

Verkar som att Skandia endast glömt att ändra sin Testa-din-dator sida. Funkar bra att logga in med både Mozilla 1.2.1 trots att det inte skulle funka. Verkade som Mozilla använde det certifikat jag laddade ned med Netscape tidigare.

Testade sen 1.3b igen, men det strulade med certifikat, vet inte om det beror på att jag laddat ner olika cert i omgångar eller om det är en bugg i klienten.

Kanske dags att byta till skandiaBanken igen då?

Fördelen är ju att det inte kostar något och att alla tjänster man behöver finns.

  • Medlem
  • 2004-05-25 14:20

Hur är det nu för tiden då? Funderar på att byta till Skandia eftersom räntorna ser bra ut. Men fungerar inte banken med mac är det kört. Safari vill jag använda.

Ursprungligen av Baron:

Hur är det nu för tiden då? Funderar på att byta till Skandia eftersom räntorna ser bra ut. Men fungerar inte banken med mac är det kört. Safari vill jag använda.

Mozilla funkar alldeles utmärkt med Skandiabanken, inte Safari däremot, den har inte stöd för den typ av certifikathantering som Skandiabanken använder.

Safari funkar inte, men det går utmärkt med Firefox, så man slipper installera Nätskräpet på sin dator.

  • Medlem
  • 2004-05-25 14:32

Fint. På kundtjänst sa de "Det går inte med mac men om man uppgraderar systemet till Netscape så går det."

Till mig sa dom att "Officiellt" stöd för Firefox kommer när version 1 släpps. Men det fungerar redan nu helt utmärkt i Firefox, om man ändrar UA till Netscape. Det är ju samma teknik. Fast modernare i FX.

Förövrigt en väldigt bra och billig bank.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 19:28

Testade att lägga upp ett konto via Mozilla men fick svar att det inte funkade, kontakta kundtjänst...

Ursprungligen av Milo:

Testade att lägga upp ett konto via Mozilla men fick svar att det inte funkade, kontakta kundtjänst...

Testade? du körde deras demo eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 04:01

Har haft Skandiabanken i många år. Kan inget annat än rekommendera den tack vare bra service, låga låneräntor, ok ränta på sparkontot, inga uttagsavgifter mm. Har Netscape enkom för det, fungerar hur bra som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 21:42

Nej, jag körde inte deras demo utan tänkte skaffa mig ett konto...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 21:47

och fick följade svar:
"Det gick inte att lägga upp ett nytt konto. Kontakta kundtjänst på telefon 020-399 399"

Bevaka tråden