Trådlöst nätverk med PC/MAC???

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada,

Det är så här att jag är ganska ny Mac:are (läs: jag växte upp med Mac men valde sedan PC av prisskäl och har nu gått tillbaka) och arbetar mycket både med Mac och PC. Nu har jag då ett "kontor" hemma med två PC-maskiner (XP), sedan har jag en bärbar PC (XP). Utöver detta har jag en PowerMac G4 2x1000 och kommer köpa en PowerBook eller iBook nästa månad. Jag har även två scanners och två skrivare. Allt detta skulle jag vilja ha uppkopplat i nätverk (behöver bara en scanner och en skrivare) - är detta möjligt? Helst trådlöst då det är en bit mellan kontoret och min musik-Mac - och jag vill dessutom kunna plocka upp någon av de bärbara någonstans i huset och kunna skriva ut eller hämta filer från någon annan dator. Kan någon ge bra råd angående detta? Gärna både för trådbundet och trådlöst nätverk. Min Internet-uppkoppling är tyvärr modembaserad men vill ändå gärna kunna dela uppkopplingen. De två PC-maskinerna är för övrigt kopplade till varandra direkt med en nätverkskabel...

[ 29 December 2002, 01:52: Meddelandet ändrat av: Daniel Gildenlöw ]

Allt går bra så när som på scannrarna (eller hur det nu stavas).

Jag köpte en D-Link 713P router med inbyggd print-server och den fungerar felfritt i blandad miljö (OS X / Win Me). Tror till och med att modemet kan kopplas dit... Inte säker.

Men d-linken är min rekomendation!

Mvh/
Sny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 03:32

Skrivare är inte något problem, mac os x 10.2.x stödjer CUPS (common unix printing system) och detta gör det lätt att dela ut skrivare till andra plattformar, lättast är att ansluta till skrivaren från xp burkarna via ipp: http://macens ip/printers/skrivarnamn. Kolla på http://www.18james.com/osx_printer_sharing.html för tips.

Gå denna väg - har dåliga erfarenheter av winblowsburkar som printserver åt macar...

Scanner: skall en av burkarna vara scanner server? Om XP har samma sunkiga implementering av AT så blir det nog problem. Har aldrig testat (och kör inga pc i mitt eget nätverk)

Lycka till!

1
Bevaka tråden