Dubbla monitorer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man samtidigt köra 1 platt skärm ihop med en vanlig skärm (dvs. dublerad skryvbordyta) - ser att Quicksilver har anslutningar för båda skärmtyperna, klarar burken detta utan att få fnatt ?

Finns det någon sorts adapter så att även en Powerbook 550 kan använda en platt skärm... nyare 667/800 Tibook har ju detta redan från början.

- Olle

Ja/Vet ej, men kolla www.powerpage.org

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 17:44

Ja, det går att köra Platt (TFT) och vanlig (CRT) skärm samtidigt så länge grafikkoret/en stödjer det. Har du exempelvis ett Radeon 8500 kan du köra:

- 1st TFT + 1st CRT
- 2st CRT
- 1st CRT + 1st TV
- 1st TFT + 1st TV

Har du en QuickSilver med ett TwinView-kort (GeForce2MX) klara denna (tror jag) endast 1st TFT och 1st CRT. Samma sak gäller (tror jag) för nya GeForce 4MX, Radeon 7500 och GeForce 4Ti. Dock kan GeForce 4Ti köra TVÅ TFT-skärmar rakt av (den har vällen ADC + DVI kan jag tänka mig).

TFT-skärmar kopplas med VGA-kontakt (sådan som många CRT använder) eller DVI-kontakt. DVI ger i regel mycket bättre bild, även om många VGA-TFT-skärmar ser bra ut också. Skaffa en VGA-skärm till PowerBooken!

Apple använder en egen "ADC" kontakt. Där han man bakat in DVI, USB och ström i en och samma kabel. Även Formac har en 17":are som kör med ADC (mkt bra sådan even).

Det kan hända att det finns VGA -> DVI konverters men det känner jag inte till. DVI -> VGA finns garanterat (har en sådan själv ) även ADC -> VGA finns (antagligen ADC -> DVI också).

För övrigt kan man alltid köpa ett extra grafikkort för en extra skärm. Dock kommer det inte ha stöd för ex. Quartz Extreme i OSX 10.2. Kan dock vara en mkt billigare lösning om man vill ha två skärmar.

[ 09 Augusti 2002, 17:48: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-09 18:03

På fråga ett JA

På fråga två, ja men de kostar lite...

Grejen är att jag redan har en Apple Studio Display som jag med glädje kör ihop med Powerbooken. MEN jag skulle gärna vilja ha kvar den skärmen ihop med en platt digitalskärm som även ska funka till den förmodade 1,4GHz burken som förhoppningsvis ser dagens ljus nu på tisdag. Dvs. både nya Powermacen och Powerbooken ska kunna använda båda skärmarna när jag så vill, dvs. som 1 extra skärm.

- Olle

1
Bevaka tråden