Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GF2MX eller Radeon 32MB till Cuben..

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det börjar dra ihop sig till 10.2 så vill man gärna uppgradera grafikkortet i Cuben. Frågan är bara vart kan man få tag på dessa specifika GF2MX eller Radeon 32MB kort till Cuben med ADC uttag? Problemet är att Radeon 8500 och GF4 får helt enkelt inte plats i min nätta lilla Cub.

Är det någon som har en aning vart dessa grafikkort fortfarande säljs?

Tacksam vid svar
/Sebastian

[ 11 Juni 2002, 10:10: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-11 11:15

Tenare...

Jag antar att det är särskilda kort för cuben som måste vara kortare? Annars finns nog båda på Macoteket fortfarande.

Tjena,
det är där problemet ligger, macoteket har inga kvar. De är väldigt svåra att få tag i. Kanske någon annan som har nån till salu eller vet nått om någon återförsäljare?

/S

Jag läste här på 99mac om någon som installerat ett ATI Radeon 7500 kort i sin Cube.
(det är kortet som som levereras med PMG4 800MHz nu)

Kortet går ej att köpa löst men kanske du kan få köpa av någon som har ett och vill byta upp sig...

Jag kör nu med ett GF2MX i min Cube som kommer från en G4 QS.
Köpte det begagnat. Värt varenda spänn. Särskilt med tanke på kommande Mac OS X Jaguar. Sen blev det lite mer drag i spelen också.

Macoteket har fortfarande GF2MX kort att sälja. Kolla in denna länk GF2MX hos Macoteket.se

2119 kr inkl moms ska det ha för det. Knappast billigt med tanke på att motsvarande kort på en pc kostar ca 700kr. Om ens så mycket. Men har man en mac så har man..............

[ 11 Juni 2002, 22:34: Meddelandet ändrat av: kvirran ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-14 16:11

Jag är också sugen på ett GeForce MX2-kort, men efter at ha läst det här vete katten...

http://www.macworld.com/2001/02/06/nvidia.html

Enligt det skulle GeForce vara sämre än t o m Rage 128 Pro på en hel del saker! Verkar ju inte så skoj.

Någon som har praktisk erfarenhet av ett GeForce 2 MX-kort, och som kan säga att det verkligen gör skillnad? Jag är ingen större Quakare, så det handlar mest om vanligt 2D-användande (Photoshop).

Idag skulle du kanske inte märka någon större skillnad i 2D grafik men med Jaguar blir skillnaden rejäl. Jag skulle kanske vänta med att köpa ett kort tills man ser prestandatester på den finala produkten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Jag läste här på 99mac om någon som installerat ett ATI Radeon 7500 kort i sin Cube.
(det är kortet som som levereras med PMG4 800MHz nu)

Läste detta också. Det verkar intressant, om någon nu möjligtvis har ett sådant kort till salu? Sen är det säkert en hel del meck, men det får man ta..

Läste artiken på länken som Goka skickade. Det som framgick rätt tydligt i den är att GF2 och Rage 128 har ingen större skillnad i prestanda när det gäller 2D grafik, men i 3D är skillnaden märkbar! men som sagt så är det nog bäst att vänta till OS X 10.2 kommer ut innan man köper ett nytt kort. Vad tror ni? Har man riktigt tur så kanske det även kommer ett uppgraderingskort till Cuben. Vilket nog är inte alltför troligt..

/S

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Jag kör nu med ett GF2MX i min Cube som kommer från en G4 QS.
Köpte det begagnat. Värt varenda spänn. Särskilt med tanke på kommande Mac OS X Jaguar. Sen blev det lite mer drag i spelen också.

Tjenare Kvirran. Har en fråga: Gjorde du nån modifikation på ditt Geforce2 MX kortet när du bytte? Eller är det bara att smacka in kortet och köra. Har nämligen hört att man är tvungen tvungen att byta stålgrejen måt det som sitter på Rage 128 kortet(ja vad kallas det för bygeln eller nått ) för att ADC uttaget sitter några mm fel på GF2MX kortet. Eller det kanske finns någon annan som bytt till GF2MX och har kunskap om detta?

Hälsn. Sebastian

[ 18 Juni 2002, 11:44: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

  • Medlem
  • 2002-06-26 20:08

Jag tror att det här kan vara något:
GF3 Kort

Det står att det passar i en Cube... fast 239$ kanske är för mycket?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Jag kör nu med ett GF2MX i min Cube som kommer från en G4 QS.
Köpte det begagnat. Värt varenda spänn. Särskilt med tanke på kommande Mac OS X Jaguar. Sen blev det lite mer drag i spelen också.

Tjenare Kvirran. Har en fråga: Gjorde du nån modifikation på ditt Geforce2 MX kortet när du bytte? Eller är det bara att smacka in kortet och köra. Har nämligen hört att man är tvungen tvungen att byta stålgrejen måt det som sitter på Rage 128 kortet(ja vad kallas det för bygeln eller nått ) för att ADC uttaget sitter några mm fel på GF2MX kortet. Eller det kanske finns någon annan som bytt till GF2MX och har kunskap om detta?

Hälsn. Sebastian

Jag fick lov att byta "bygeln" längst fram. Det var ett lätt ingrepp. I övrigt gjorde jag inget. Det funkar skitbra- har haft det i 2 månader nu tror jag och inga problem alls. Inga värmeproblem, Cuben står ibland på flera dygn i sträck och jag har även kollat på DVD och spelat tunga spel på den, inga problem Jag anser att det var värt varje krona jag betalade för det. Cuben fick nytt liv!!

Citat:

quote:Jag fick lov att byta "bygeln" längst fram. Det var ett lätt ingrepp. I övrigt gjorde jag inget. Det funkar skitbra- har haft det i 2 månader nu tror jag och inga problem alls. Inga värmeproblem, Cuben står ibland på flera dygn i sträck och jag har även kollat på DVD och spelat tunga spel på den, inga problem Jag anser att det var värt varje krona jag betalade för det. Cuben fick nytt liv!!

Tack för tipset! Ska nog investera mig ett sådant kort. Känns som om det är precis vad min lilla Cube behöver, lite mer fart och fläkt!

Däremot så är jag lite mer tveksam till GF3. Sen har jag inte heller handlat från staterna tidigare, vet inte riktigt om man litar på det samt hur lång tid man får vänta tills man får prylen/prylarna.

/S

1
Bevaka tråden