HD-krasch ----Ahrrrg

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt att byta mina 10 och 30G · 60 GPX IBM-diskar till två 60G · 120 GXP IBM-diskar. Skulle fått dem förra veckan, men
det var leveransproblem.

NU [idag] när rubb och stubb borde varit kopierat till dessa nya hårddiskar kraschar 30G:aren - I 1/2 år gammal när viloläge skulle inträda tuggar disken bara fram och tillbaka.
Testat att starta från Cd med Diskwarrior men
när den andra hårddisken aktiveras tuggar den bara igen.

Backup på halva hårddisken gör mig inte speciellt lycklig heller

Nu tänker jag INTE köpa IBM (börjar förstå va Micke W snackar om)

Någon som vet hur jag möjligen skulle kunna
sparka igång hårddisken?

Ska jag köpa Seagate eller Western Digital?
Jag vill ha tysta och snabba hårddiskar
som håller länge...

/Einar

Det är en G4 400 (Sawtooth) jag har.
OS 9.2.1

Jag skulle gå på Fujitsu "silent" serien för tystnad eller WD för hållbarhet.

• Oregistrerad
  • 2002-09-17 17:29

Det kvittar nästan vad det är för märken, kvalitén är så där rakt över. Man förstår behovet av backup efteråt.

Kan du flytta disken till en annan maskin? En maskin med lika mycket ledig plats?

Ibland kan en disk må bra av att avmonteras och vändas på och sen in igen. Sen boota upp med diskwarrior och ofta kommer den upp och man kan kopiera över.

Ofta har vi disk problem på äldre maskiner. ofta efter transporten till vårt servicerum så kan disken få nytt liv. i 9 av 10 fall dyker den upp fast jag tidigare ute hos användaren gått bet på uppgiften.

Om nu disken måste räddas finns det företag som får liv i det mesta. Men det kostar ju därefter. Våra användare får inte spara någon annanstans än på servern. Ändå händer det olyckor och de har det på den lokala hårddisken...

Citat:

quote:ofta efter transporten till vårt servicerum så kan disken få nytt liv. i 9 av 10 fall dyker den upp fast jag tidigare ute hos användaren gått bet på uppgiften.

låter hoppfullt - jag får väl vända och vrida på disken och gulla lite med den så kanske det går att få liv i den. (Fast den lät inte frisk - konstigt att den inte började låta lite innan -
det brukar ju skrika lite i vissa diskar och då får man vara på sin vakt...)

WD:

the performance champions for advanced desktop personal computers.
Warranty: 3 Years
"...we include Data Lifeguard ™ "

verkar ju fantastiskt!!

kollade en IBMsupportsida och Deskstardiskarna har ju också 3 års garanti.

Fast jag vet faktiskt inte om jag är så sugen på
en ny IBMdisk

hmm

En annan mirakelkur man kan prova är att slänga in disken i frysen en stund, det är en rätt bra nödlösning om man verkligen måste få liv i en "död" disk. Men då ska man naturligtvis inte vänta sig att disken ska hålla för normal användning utan på sin höjd för säkerhetskopiering.

Tänk också på att IBM-diskar inte *alltid* är dåliga och att det aldrig finns någon garanti för att det-och-det märket fungerar. När det gäller IDE-diskar får man stå ut med att komponenterna är billigaste billiga och att kvaliteten därför är ojämn. Men ska jag utfärda en generell varning för något märke så är det Samsung, de gör de absolut sämsta diskarna jag nånsin råkat på. Har sett hela labbsalar utrustade med sådana råka ut för massdöd!

Att slänga in disken i frysen verkar vara det som återstår - låter förstås väldigt mystiskt
men inte så konstigt för en desperado (som man är just nu)

Jag sov dåligt i natt...

Tack för mirakeltips! /E

Att slänga in disken i frysen verkar vara det som återstår - låter förstås väldigt mystiskt
men inte så konstigt för en desperado (som man är just nu)

Jag sov dåligt i natt...

Tack för mirakeltips! /E

1
Bevaka tråden