Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI Radeon 8500

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-07 12:50

Såg på jmedata.se att dom sålde ett ATI Radeon 8500 LE för 1795:- inklusive moms. Är det någon som har den blekaste aning om vad det är för skillnad på detta kortet och det macspecifika dom säljer på exempelvis macoteket?

Mer om kortet hittar ni här:
http://www.powermagic.com/ati/prod_over_radeon_8500.html

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Organ:
Såg på jmedata.se att dom sålde ett ATI Radeon 8500 LE för 1795:- inklusive moms. Är det någon som har den blekaste aning om vad det är för skillnad på detta kortet och det macspecifika dom säljer på exempelvis macoteket?

Mer om kortet hittar ni här:
http://www.powermagic.com/ati/prod_over_radeon_8500.html

Utan att vara 100 % säker, så är min gissning att skillnaden sitter i grafikkortet ROM. Alltså, Biosen på grafikkortet innehåller informatition för att användas på i en PC, medan Macens har andra.

Någon som är riktigt bra på det här, som förklarar bättre än vad jag gör?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 17:48

Jag vet inte om jag är jättebra på det här men...

Det stämmer nästan att Radeon 8500 är precis samma kort för både Mac och PC. Men med olika så kallad Firmware. ATI väljer dock av tradition att suga ut mer pengar ur oss stackars Macanvändare

Och det går, precis som med vissa Nvidia GeForce 2, och GeForce 3-kort, att patcha in Mac-Firmware i ett PC-Radeon 8500.

Problemet är bara det att det inte bara är ATI som tillverkar Radeon 8500, det finns en uppsjö av tillverkare som gör grafikkort som de baserar på ATI 8500-plattformen typ...

Därför är det inte alla kort som fungerar att patcha alls, vissa kort fungerar halvbra, vissa kort fungerar bara i OS X o.s.v.

Det finns en lång tråd om detta på MacNN:s PowerMac-forum

Också finns det en dedikerad "flasha ATI-8500-kort-sida" alldeles här!

Jag är lite sugen på ett nytt grafikkort till min G4:a så att den ska fungera bra med Quartz Extreme. Men de mac-specifika-korten är äckligt dyra, och jag vet inte om jag är tillräckligt wild & crazy för att våga/orka patcha ett PC-kort...

Väntar nog ett litet tag till och köper ATI Radeon 9000 (billigare version av 8500 vad jag förstår) när de kommer. Sägs vara mindre prisskillnad mellan Mac och PC-versionen på 9000-modellen också.

[ 07 Augusti 2002, 17:54: Meddelandet ändrat av: ceder ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-07 18:10

Något som jag undrar över är vad det är för skillnad på Radeon 8500 LE och vanliga Radeon 8500.

LE modellen är mycket billigare, så nån skillnad borde det ju vara

  • Avstängd
  • 2002-08-07 20:35

Skillnaden är:

LE är klockad till 250/250 gentemot det högre klockade 8500 som ligger på 275/275. LE har en RAMDAC (har jag för mig, vilket innebär stöd för endast 1 skärmyta, dock kan den spegla displayen till flera skärmar)

Dock går de flesta LE-kort att flash aom till 8500´s 275/275 utan problem. Så om man vill komma billigt undan till Mac, så köp ett "bra" (typ "Made by ATi") Radeon 8500 LE och flasha till Radeon 8500 for Mac.

Har ett Hercules Radeon 8500 LE på PC´n och det funkar perfa i 275/275

1
Bevaka tråden