Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4:a dual 1 Ghz instabil?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kund som köpt 2 nya dual 1 Ghz G4:or och de är väldigt instabila. Kunden säger att de ofta får kernel panics och måste starta om, säkert 10 gånger om dagen. De kör Mac OS X 10.2.1 och även classic. 1,7 GB minne.

Jag har läst på diverse forum hos Apple att det kan vara värmeproblem i kombination av dåliga minnen som skapar detta problem. Vad tror ni? Har ni också haft problem med att de nya G4:orna varit instabila?
Först och främst frågar jag nu er inom samma bransch som mig, dvs. Mac-tekniker osv.

Jag har bara kört min sprillans nya dual 1 Ghz på jobbet i två dagar - so far so good! Inga som helst problem. Helt underbar maskin, och faktiskt inte så jäkla bullrig som många andra påstår....

OS X 10.2.1
1,25 GB RAM

Mårten: Har bara erfarenhet av Dual 1 Ghz:arna som kom innan senaste line:en. Dom är dock kanonmaskiner som tuffar på hur bra som helst.

Gissar på minnesproblem hos dig. Ett klassiskt fall av inconsistencys i minneskretsarna. Prova byta omedelbums.

japp, vid närmare felsökning så verkar det som att de 3:e parts minnen som fanns installerade var suspekta. När de togs ur och originalminnet kördes ensamt så gick maskinen stabilt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-21 23:04

Vilket märke vad det på minnena?

Tycker de nya Dual som kommer ut är tystare... Skall fråga Apple imorgon om varför min burk låter som ett reaplan...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-22 10:27

NIKKE, står det möjligen Rev B på klisterlappen i de nya burkarna?
Det är ju bra om de fått ordning på ljudnivåerna, frågan är bara vad de gör åt de burkar redan levererats och låter som reaplan...

Verkar som kunden fortfarande har problem med sina nya G4:or. De blev helt klart stabilare när 3:e parts minnena togs ur men program avslutar sig fortfarande (Programmet har oväntat avslutats).
Kanske är det en kombination av värme också kanske. Har läst diverse diskussionsforum hos Apple och det finns en del som testat själva med att stoppa i fler fläktar och tydligen upplevt maskinen stabilare. Jag är på sätt och vis skeptisk till det för jag tror knappast att Apple gör en sån dundertabbe att släppa en maskin som blir för varm. De har ju säkert en testperiod på nya maskiner de ska släppa i åtminstone 3-4 månader. Och där borde i så fall också värmeproblem och annat ha visat sig.

Har du kollat att macen verkligen får i sig 230 V, 50 Hz via eluttaget? Ifall den är kopplad i samma transformatorgrupp som lysrör, kaffebryggare eller annat som introducerar fyrkantvågor på elnätet så kan man få problem. Jag tycker iofs att nätagget i nya powermacarna borde vara tillräckligt för att inte släppa igenom sånt egentligen... men det kan vara värt att kolla upp iaf!

Sitter själv med en dual 867 och en dual 1,25, har haft båda rätt länge nu, och jag har inte märkt av några stabilitetsproblem. Skumt...

Hmm, ja där kan du ha en poäng faktiskt! Råkade ut för det för ett par år sen hos en annan kund och vi gjorde precis allt i felsökning innan vi kom på att det stod en radio bredvid och knäppte i högtalaren då och då.... då kom vi på att det kanske är störningar på elnätet, vilket det var då

Ska kolla upp det faktiskt! Tack för tipset!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-31 20:37

jag har upplevt dom nya Powermacarna som väldigt instabila, i OS 9. I tian fungerar dom hur bra som helst..

verkar som Apple inte lagt så mycket krut på att få dom nya burkarna att fungera bra i Nian.

Edit: Att Apple slutat bry sig om nian syns tydligt i hur svårt dom gjort det att göra en ren MacOS9-installation på dom nya burkarna.. Finns det något sätt att göra det uan att köra restoreskivorna?

[ 31 Oktober 2002, 20:40: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 21:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Edit: Att Apple slutat bry sig om nian syns tydligt i hur svårt dom gjort det att göra en ren MacOS9-installation på dom nya burkarna.. Finns det något sätt att göra det uan att köra restoreskivorna?

man kan ju beställa en speciell OS 9 skiva för 195:- ifrån Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-31 22:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
man kan ju beställa en speciell OS 9 skiva för 195:- ifrån Apple.

Jo, men jag menar med dom befintliga skivorna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Hmm, ja där kan du ha en poäng faktiskt! Råkade ut för det för ett par år sen hos en annan kund och vi gjorde precis allt i felsökning innan vi kom på att det stod en radio bredvid och knäppte i högtalaren då och då.... då kom vi på att det kanske är störningar på elnätet, vilket det var då

Ska kolla upp det faktiskt! Tack för tipset!

Störningar förekommer betydligt oftare än man tror! Allt som inte har ett jämnt strömuttag (som t.ex. glödlampor har) fördärvar växelströmmens sinusform. Eftersom datorns nätagg oftast bara är gjort för att tolerera ca 40-60 Hz och det i stället även får in 150 Hz, 250 Hz och upp (d.v.s. udda övertoner till elnätets 50 Hz-ton) leder det till att otäckheter kryper igenom nätagget och in i känsligare komponenter. Vad folk dessutom inte vet är att risken för personskador också ökar när det finns övertoner på elnätet - inte all skyddsutrustning fungerar under de förhållandena.

Finns ganska lättanvänd handhållen utrustning för att mycket exakt mäta upp övertoner och verklig spänning i eluttaget... dessvärre vet jag inga som kostar under 12 papp Men prova att låta Macen vara ensam på sin del av elnätet, eller att sätta den på en UPS som levererar en *äkta* 50 Hz sinusvåg (inte en "stegad approximation" som de billigare har, det duger inte) och se om problemet kvarstår!

1
Bevaka tråden