Accelerator för 7600, 8600 mfl

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var nyligen dum nog att tro att den G3-accelerator jag köpte på 450 MHz skulle vara såpass vettigt byggd att den skulle stödja 50 MHz systembuss. (7600/8600/etc-serien har som bekant en systembuss som ställer sej i olika hastigheter från 40 till 50 MHz beroende på processorkortet.) Tji fick jag, för den gav bara 45 MHz, vilket innebar att även om processorn var snabbare så blir dataöverföringar LÅNGSAMMARE (om än bara med 10%). Det äter effektivt upp mycket av den hastighetsökning jag hoppats på, genom att slöa ner alla större dataförflyttningar.

Den jag kontaktade på Macoteket förstod inte ens varför jag brydde mej. På Sonnets hemsida finns ingen som helst information om denna kritiska punkt - kanske för att de vet att de fuskar?

Nån som vet vilka busshastigheter olika acceleratorer ger? Ja, jag vet att jag kan köpa en Quicksilver, men nu ville jag försöka få lite mer liv i min trevliga 8600.

Bushastigheten har ingen större betydelse på dessa maskiner.
Newer Tech gjorde likadant.
Läs förklaringen här:
http://www.xlr8yourmac.com/tips/G3busspeeds.html

Bra svar. Tack!

Problemet är alltså att minnena är för långsamma? (Synd att de som borde veta inte kunde klämma fram det.)

1
Bevaka tråden