Fråga om en PowerMac och PCI

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom detta är min första PPC G4 (Quicksilver 2002) är jag lite novis angående de olika uppgraderings slotterna och benämningarna under huven.

Som jag förstått kan man kasta in upp till 4 PCI moduler i min mac. Det menas att jag kan slänga in tex andra h-diskar, Zipdrivers etc.

Fråga: är detta detsamma som att jag kan välja att uppgradera mina 60Gigs hd till att innehålla hur mycket Gigs i de slottarna?

Tex 3st. 80Gigs h-drivar? Eller mer?
Det menas att summan för mig i detta fall blir 300 Gigs?!?

Eller är jag helt ute och pruttar här eller?

Enlighten me plz

*Gambit rodnar över hennes ignorans*

Nja, PCI platserna är för olika kort som du kan stoppa i.. Inget med HD och zip:ar att göra såvida du inte vill fläska in ett ATA-100 kort så HD:na får fetare buss att köra på. Då måste de stödja ATA-100 oxo..

Har ingen QS själv men har meckat i PC burkar. Det finns väl nån plats till för extra HD i din maskin antar jag.

Sitter med en iMac DV400 den börjar bli lite trött nu när man hakat på massa grunkor på både usb och firewire.. Men det blir nog en QS variant för mig oxo om ett halvår....

Alltså: jag kan byta ut hd till en större men det är allt? Och det är ATAn?

Så här står det i min Quicksilver bok:

"PCI expeansion slots:
You can install PCI cards in these slots to expand your computer´s capabilities. For ex. ou can installa SCSI PCI card and then connect and use SCSI devices such as scanners, *hard disk drives* and Zip divers"

Vad de menar är hard disks drives som är extern och inte har med insidan att göra. På det sättet kan jag addera mera Gigs till hd men att den spinner slöare (kanske?) än den som sitter i.

Summa: jag kan inte uppgradera hd minne annat än att byta ut själva hd inne i burken.

Rätt? Fel?

Gambit

Vidare läste jag:

"Hard disk drive carriers:
You can install additional hard disk drivers in these carriers inside your computer. If you are using ATA hard disk drives, you can install up to 2 ATA drivers in the single U-shaped carrier."

Du kan trycka i flera ATA-diskar om du skaffar ett PCI ATA-kort. Man borde nog kunna få i 5 diskar i alla fall.

• Medlem
  • 2002-09-11 10:03

Om du vill installera en till HD ovanpå den befintliga, vilket är ganska lätt, så finns en bra beskrivning här: http://www.xlr8yourmac.com/IDE/add_2nd_drive/index.html
För att sätta in fler hårddiskarar, så behövs ett IDE kort (ultra/ata) det sätts i PCI hållaren. Korten brukar stöda 4 hårddiskar till, förutom de två du kan ha orginal. Finns kanske plats för högst 5 diskar totalt inuti G4. Du kan också koppla in fler yttre diskar via firewire.

Du behöver inte plocka ut de gamla din gamla HD utan koppla på den nya med den gamla... Hoppas att Det löser sig

1
Bevaka tråden