Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 800Mhz med SuperDrive

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en ny burk snart. Har kollat på en G4 800Mhz med Superdrive, den finns på Applestore för runt 18´400 exkl. Det tyngsta jag ska använda den till är klippa DV i final cut. Tror ni att den klarar det? Är det någon som vet om apple är på väg att släppa något nytt snart som kan innebära prissänkningar på 800Mhz modellen.
Bör tillägas att 18-19´000 är min smärtgräns i pris

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-23 12:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan.ostrand:
Jag ska köpa en ny burk snart. Har kollat på en G4 800Mhz med Superdrive, den finns på Applestore för runt 18´400 exkl. Det tyngsta jag ska använda den till är klippa DV i final cut. Tror ni att den klarar det? Är det någon som vet om apple är på väg att släppa något nytt snart som kan innebära prissänkningar på 800Mhz modellen.
Bör tillägas att 18-19´000 är min smärtgräns i pris

Går garanterat bra, min G4 450 MHz fixar FCP 3 utan problem, tar lite längre tid att rendera dock... köp lite mer minne bara.

Det är väl lite tveksamt om det kommer nya iMacar i juli tror jag. man kan ju alltid hoppas att Apple återgår till ursprungspriset om komponent priserna börjar dala.

//mattan

[ 23 Maj 2002, 12:55: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Jag ska köpa en ny burk snart. Har kollat på en G4 800Mhz med Superdrive, den finns på Applestore för runt 18´400 exkl. Det tyngsta jag ska använda den till är klippa DV i final cut. Tror ni att den klarar det? Är det någon som vet om apple är på väg att släppa något nytt snart som kan innebära prissänkningar på 800Mhz modellen.
Bör tillägas att 18-19´000 är min smärtgräns i pris
--------------------------------------------------------------------------------

Går garanterat bra, min G4 450 MHz fixar FCP 3 utan problem, tar lite längre tid att rendera dock... köp lite mer minne bara.

Det är väl lite tveksamt om det kommer nya iMacar i juli tror jag. man kan ju alltid hoppas att Apple återgår till ursprungspriset om komponent priserna börjar dala.

//mattan

JOHAN SVARAR:
Det är en stationär G4 som jag har i åtanke.
På apple store kan man välja 800mhz med superdrive istället för CD-RW enhet som normalt ingår. Så det är främst om det kommer några nya stationära G4:or som kan få ner priset den närmsta framtiden. Vill ju inte gå och tjacka en burk för att en vecka senare hitta den för REA-pris.

Det verkar ju onekligen som att det kommer nya PowerMacar om någon månad, så jag skulle inte köpa en precis nu. Speciellt som DDR-minne förmodligen kommer att finnas i de nya modellerna - medförande en rejäl performance boost.

Och varför köpa en 800 med SuperDrive alls? Måste du shoppa nu, är det nog bättre att köpa en begagnad 867 eller 933 isåfall. Då får du dessutom lite cache på köpet.

Alternativt en gammal 400 för 5-6000:- eller så, så kan du leka med ett något valiumartat FCP i ett par månader med den, tills de nya maskinerna kommer. Det är vad jag gör.

(Du kan säkert sälja den för 4000:- sedan, så du förlorar 2000:-. Jämför detta med att exempelvis köpa en 800 nu och efter att det kommit nya modeller, en prisskillnad på minst 5000:-, skulle jag tro.)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Det verkar ju onekligen som att det kommer nya PowerMacar om någon månad, så jag skulle inte köpa en precis nu. Speciellt som DDR-minne förmodligen kommer att finnas i de nya modellerna - medförande en rejäl performance boost.

Och varför köpa en 800 med SuperDrive alls? Måste du shoppa nu, är det nog bättre att köpa en begagnad 867 eller 933 isåfall. Då får du dessutom lite cache på köpet.

Alternativt en gammal 400 för 5-6000:- eller så, så kan du leka med ett något valiumartat FCP i ett par månader med den, tills de nya maskinerna kommer. Det är vad jag gör.

(Du kan säkert sälja den för 4000:- sedan, så du förlorar 2000:-. Jämför detta med att exempelvis köpa en 800 nu och efter att det kommit nya modeller, en prisskillnad på minst 5000:-, skulle jag tro.)

Grejen är att jag vill ha SuperDrive för att jag ska kunna bränna mina filmer på DVD och att köpa en PowerMac 800 med superdrive från appleStore verkar vara det bästa alternativet. Det blir då bara ett pristillägg på 2600:- (om man väljer superdrive istället för CD_RW som normalt ingår för den modellen) jämnfört med 4600:- om jag ska köpa en extern alt. en intern.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-23 15:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan.ostrand:
JOHAN SVARAR:
Det är en stationär G4 som jag har i åtanke.

ok, hajjar, combon G4 800 MHz + DVD-R tydde på en iMac.

Vänta, och gör samma sak efter MWNY, kanske blir en tusing dyrare men det lär det vara värt...

(Jag körde budget-varianten, köpte en beg. G4 450MHz till ett bra pris och sen en OEM Pioneer för $350 (i Japan). Funkar helt ok för FCP i X(ej prof.) men lite sugen på de nya burkarna e man ju hela tiden)

//mattan

  • Medlem
  • 2002-05-23 16:29

Kostar en DVD+r 350$ i Japan?

Vad är det som gör att den är extremt mycket dyrare i Sverige?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-23 16:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: NeM:
Kostar en DVD+r 350$ i Japan?

Vad är det som gör att den är extremt mycket dyrare i Sverige?

Strafftull...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan.ostrand:
Grejen är att jag vill ha SuperDrive för att jag ska kunna bränna mina filmer på DVD och att köpa en PowerMac 800 med superdrive från appleStore verkar vara det bästa alternativet. Det blir då bara ett pristillägg på 2600:- (om man väljer superdrive istället för CD_RW som normalt ingår för den modellen) jämnfört med 4600:- om jag ska köpa en extern alt. en intern.

Håller faktiskt med Martin Kallisti. En G4 med så lite cache som 800:an har är en synnerligen strypt G4, alldeles särskilt när man ska redigera video. Själv skulle jag hellre betala merkostnaden för en Mac med tillräcklig cache, trots att superdriven blir dyrare då. Men har din plånbok en låg smärtgräns så blir det ju en annan sak...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-23 16:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: NeM:
Kostar en DVD+r 350$ i Japan?

Vad är det som gör att den är extremt mycket dyrare i Sverige?

Jepp, inkl moms, detta var dessutom i julas, iofs så var det i Akihabara i Tokyo, blir väl en del priskonkurrens där. Nu lär den vara billigare när 104an släppts.

Vad kostar en intern OEM i Sverige nu?

//mattan

1
Bevaka tråden