Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken HD i Cube??

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 17:28

snälla ge mig ett gott råd. Jag ska byta ut original HDn i min Cube till en större HD. Vad är bästa köp vad gäller framförallt ljudnivå men också pris?
MVH Milo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 17:39

En hd från IBM. De har tre år garanti och bra prestanda för sitt pris.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-06 18:09

Ska själv köpa en Seagate Barracuda IV på 80 gig till min cube. Den ska vara riktigt tyst, (har börjag tröttna på det eviga vinandet från min nuvarande disk).

Drygt 1300:- från datorbutiken.se

/Niklas

  • Oregistrerad
  • 2002-09-06 18:10

Nä usch!
Jag är inte alls förtjust i IBM.
De låter mycket och pajar stup i kvarten. Sedan kan man ha hur lång garanti som helst, men det är jobbigt att förlora data och installera om OS.

Köp hellre Fujitsu, de är tysta och bra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-06 18:13

Kan också rekomendera Maxtor och Western Digital.
Om du tänker köpa IBM unvik 75GXP och 65GXP serien, de är kända för att ha problem.

Här är förresten lite installtions anvisningar för att byta hd i cuben.
Och här är en film.

/arvid

stavfel

[ 06 September 2002, 18:17: Meddelandet ändrat av: .arvid. ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-07 00:21

Har en Seagate Barracuda 80 Gb i min Cube sedan ca 9 månader, fortfarande mycket tyst. Köpte en till frugans PC för ett tag sedan, nu hör man "bara" fläktarna från den. Rekommenderas.
Betr IBM så har även jag dålig erfarenhet. En 18 Gb SCSI disk bytte jag ut två gånger, visserligen mot garanti, men det var en klen tröst. En 60 Gb IDE disk har rasat ett par gånger, enda sättet att få igång den har varit genom att sätta in den i en PC och formatera med IBM:s specialverktyg... inte kul. Men man lär sig att ta backup!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-09 09:27

Jag har också en 80 Gb Barracuda IV i min Cube som jag köpte på datorbutiken.com. Den började bete sig lite märkligt efter några månader, då den efter 2 - 30 minuter lät som den somnade (ni vet det där "twiiit"-ljudet) och sedan inte ville vakna. Jag fick för mig att det var någon värmegrej, men efter att jag plockat ut den och testat i en annan G4 fungerade den igen när jag tog tillbaka den. Och sedan dess har den rullat på fint.

Missa inte att det i somras annonserades Barracuda V som kommer i upp till 120 Gb. Tror det är ännu färre plattor i den än i Barracuda IV, vilket borde innebär att den låter om möjligt ännu mindre. Den finns inte tills salu än, men ska komma i höst, vilket borde innebära lägre priser på IV om man tycker det räcker.

http://www.seagate.com/cda/newsinfo/newsroom/releases/article/0,1121,1455,00.html

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Milo:
snälla ge mig ett gott råd. Jag ska byta ut original HDn i min Cube till en större HD. Vad är bästa köp vad gäller framförallt ljudnivå men också pris?
MVH Milo

[Fujitsu silence disk] är värd namnet men finns inte längre att få fatt i... jag har en 40 GB version sedan ett tag tillbaka, den har nu fått ge vika för en 80 GB "vad jag trodde skulle vara silence IBM". grymt stor ljud skillnad. men den är större och snabbare än fujitsu disken. så man får vä stå ut ett tag till det kommer något bättre på marknaden igen.

1
Bevaka tråden