Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D-prestanda på nya iMac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm... jag just beställt en iMac och undrar lite angående dess 3D-prestanda.

Det är ju ett "GeForce2 MX 32MB DDR"-grafikkort som sitter i den, men Apple har ju valt att strypa prestandan genom att bara låta kortet jobba i AGP 2x istället för att köra det i AGP 4x så man kan pressa ut så mycket som möjligt ur kortet.

Jävligt klantigt av Apple att göra så tycker jag. Vad ska det vara bra för? Vem tjänar på det? Det hade väl knappast varit dyrare att låta kortet gå i AGP4x...

Jag såg ett test av iMacen i MacWorld. Där hade de testat grafikprestandan om jämfört med exempel vis en PM Quicksilver. Båda maskinerna hade ett "GeForce 2MX 32MB"-grafikkort. Skillnanden var bara att i PowerMacen kördes kortet i AGP 4x.

Resultat av detta blev att i upplösningen 1024x768 i Quake3, presterade PowerMac:en 80 bilder /sek, medans iMacen bara gjorde 60 bilder /sek. Så iMacen tappade 20 bilder /sek p.g.a. Apple valt att köra kortet i AGP2x, istället för 4x.

Är det nån som lirat Quake3 på nya iMacen i 1024x768? Hackar det eller flyter det på bra? Undrar även hur det klarar Unreal Tournament...

På min AMD 1300MHz, hade jag ett GeForce2MX 32MB och jag körde kortet i AGP 4x. Varenda jäkla spel flöt grymt bra i 1024x768 och även i högre upplösningar. Kortet var mycket prisvärt och rätt billigt. Det är synd att inte Tv-OUT funktionen finns på mac-versionen av GeForce.

Ingen som har något att säga om detta?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-20 23:21

Vad var det för PowerMac? Jag kör med GeForce 2 MX i min QuickSilver 733MHz och tycker att det går ganska slött... brukar variera stort i FPS, men det brukar ligga mellan 50-90 fps. Ibland går det dock betydligt slöare... hackar exempelvis vid mycket blodstänk. Jag snackar altså om Quake 3... bör tillägga att jag kör under OS X. Märkte dock ingen skillnad när jag körde under OS 9 sist.

1
Bevaka tråden