Hmm... jag just beställt en iMac och undrar lite angående dess 3D-prestanda.
Det är ju ett "GeForce2 MX 32MB DDR"-grafikkort som sitter i den, men Apple har ju valt att strypa prestandan genom att bara låta kortet jobba i AGP 2x istället för att köra det i AGP 4x så man kan pressa ut så mycket som möjligt ur kortet.
Jävligt klantigt av Apple att göra så tycker jag. Vad ska det vara bra för? Vem tjänar på det? Det hade väl knappast varit dyrare att låta kortet gå i AGP4x...
Jag såg ett test av iMacen i MacWorld. Där hade de testat grafikprestandan om jämfört med exempel vis en PM Quicksilver. Båda maskinerna hade ett "GeForce 2MX 32MB"-grafikkort. Skillnanden var bara att i PowerMacen kördes kortet i AGP 4x.
Resultat av detta blev att i upplösningen 1024x768 i Quake3, presterade PowerMac:en 80 bilder /sek, medans iMacen bara gjorde 60 bilder /sek. Så iMacen tappade 20 bilder /sek p.g.a. Apple valt att köra kortet i AGP2x, istället för 4x.
Är det nån som lirat Quake3 på nya iMacen i 1024x768? Hackar det eller flyter det på bra? Undrar även hur det klarar Unreal Tournament...
På min AMD 1300MHz, hade jag ett GeForce2MX 32MB och jag körde kortet i AGP 4x. Varenda jäkla spel flöt grymt bra i 1024x768 och även i högre upplösningar. Kortet var mycket prisvärt och rätt billigt. Det är synd att inte Tv-OUT funktionen finns på mac-versionen av GeForce.