Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hådisk i cuben

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte hårdisken i min Cube till en 120Gb. Efter att jag gjort detta så står hela datorn och skakar och brummar....

Vad gör man åt detta.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 11:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Lundqvist:
Jag bytte hårdisken i min Cube till en 120Gb. Efter att jag gjort detta så står hela datorn och skakar och brummar.

Vad är det för håddisk? Har du satt fast den ordentligt?

Det är en IBM Deskstar 120GXP. Och den sitter sten hårt.
När jag hadde orginal HD i så var den lugn och fin

Jag hör hur den skakar ner på botten plan i huset.

Mvh
Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-30 12:18

Det låter ju inte bra att den ska låta som en gammal tvättmaskin som centrifugerar. Det är tre års garanti på IBMs prylar. Föreslår att du byter ut hårddisken mot en ny.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 12:55

Den gamla körde väl på i 5400 rpm, och den nya i 7200 ? Det är ju en viss skillnad, och jag märkte helt klart av den när jag bytte ut min HD mot en Barracuda IV 80 Gb. Inte så att den står och hoppas iofs, men den låter lite mer, vilket iofs ändå är oerhört mycket mindre än alla andra datorer.

Jag läste någonstans någon som skurit till små filtbitar av den typen man sätter under stolsben och satt under Cuben. Kanske skulle vara något?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 16:47

Jag har tagit några filtbitar för att dämpa ett svagt brum (resonans) efter byte till en Seagate Barracuda 80 Gb. Det räckte inte fullt ut så jag fick komplettera med en bit från ett gummiband i ett av bakre hörnen för att få den tyst. Men detta handlar om mycket svaga ljud, inte i närheten av vad som beskrivs ovan. Jag skulle nog testa att köra disken på någon annan dator för att höra hur den låter där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-30 17:04

Jag tror mer på gummibussningar så att stomvibrationerna isoleras från datorn. Men det verkar väl som att det är fel på själva hårddisken.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
Den gamla körde väl på i 5400 rpm, och den nya i 7200 ? Det är ju en viss skillnad, och jag märkte helt klart av den när jag bytte ut min HD mot en Barracuda IV 80 Gb. Inte så att den står och hoppas iofs, men den låter lite mer, vilket iofs ändå är oerhört mycket mindre än alla andra datorer.

Jag läste någonstans någon som skurit till små filtbitar av den typen man sätter under stolsben och satt under Cuben. Kanske skulle vara något?

Vad märkligt! Själv har jag monterat in en Seagate Barracuda IV 40 GB. Min är lungt som en filbunke. Datorn är helt knäpptyst. Men åt andra beror nog era bekymmer med ljudet på att ni har större hårddiskar.

Hälsn.
//Sebastian

[ 30 Augusti 2002, 17:37: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

Jag satte den på små gummi bitar, med tyvärr så vibrerar den så kraftigt att det inte hjälpte.

Jag får nog ta och lyfta in den i en annan dator och se vad som händer.

Tack för hjälpen macfolket

1
Bevaka tråden