Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac dog

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår när jag startade min iMac (rev b, bondi) hände det som inte får hända. Den dog. Den startade fint och gick ett litet tag. Jag gick iväg en kort stund och när jag kom tillbaka var den avstängd. Helt död. Ingenting händer när jag trycker på on-knappen, inte ett dyft.

Det jag noterade är att när jag startade datorn (jag hade burit omkring den litegrann från en lägenhet till en annan) luktade det lite bränt från den. Inte den vanliga ozondoften utan en bränd doft.

Är det nån som vet vad som kan ha hänt? Är det någon som varit med om samma sak?. Kan det var nätaggregatet som gått sönder? Har för mig att jag läste på en annan iMac-lista om en kille som varit med om att nätaggregatet gått sönder.

Tacksam för hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-11 12:53

Troligtvis är det nätaggregatet. Har du maximal otur så är det moderkortet men då brukar det inte vara heldött. Luktar det bränt nu om den?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Troligtvis är det nätaggregatet. Har du maximal otur så är det moderkortet men då brukar det inte vara heldött. Luktar det bränt nu om den?

Nej, nu luktar det inte bränt om den längre. Luktar ingenting om den längre, även om jag har strömsladden kopplat i vägguttaget.

För att testa om det är nätaggregatet - tryck i sladden i strömuttaget lyssna sedan när du sätter in andra ändan i datorn. Knastrar det är nätaggregatet helt.
Om det är tyst så är det paj. Kostar en del att byta exakt vet jag inte riktigt. Rätt mycket jobb, skruva sönder hela burken.

Har för mig att det knastrar till. Inte inne i aggregatet, utan vid själva kontakten. Betyder detta att aggregatet är helt och att moderkortet är paj?

Att öppna burken är inga problem. Om jag kommer ihåg från den andra iMac-listan jag nämnde så var det nån som sa att nätaggregatet var lätt att byta, satt på typ tre skruvar.

Lätt är en definitionsfråga. Tycker man att det är lätt att byta HD i dom burkarna så är det lätt att byta aggregatet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Har för mig att det knastrar till. Inte inne i aggregatet, utan vid själva kontakten. Betyder detta att aggregatet är helt och att moderkortet är paj?

Att öppna burken är inga problem. Om jag kommer ihåg från den andra iMac-listan jag nämnde så var det nån som sa att nätaggregatet var lätt att byta, satt på typ tre skruvar.

Om det knastrar är nätaggregatet förmodligen helt. Jag säger det eftersom jag inte vet hur det låter riktigt...

Om det nu är helt är det helt andra saker som kan ha gått sönder. Moderkort, minnen, vram, processor. Oavsett så blir det dyrt.

Om det är lätt att byta allt detta? Som Daniel säger, det är en definitions fråga.

1
Bevaka tråden