Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PouwerMac 8100 Strul... RAMMINNE???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just fått en Powermac 8100.
Problemet är att skärmen aldrig slås på.
Jag har en äldre modell och med den funkar det.

Min fråga är som följer.
Det finns en cachslot med ett minne i.
3st Vram slots som oxå har ett minne.
Men sen finns det 3st Dram slots som e tomma.

Är det så att Dram är arbetsminnet och att man måste ha ett sådant. (osäker på om det finns inbyggt med). Och skulle Detta kunna vara orsaken att min dator inte startas.

Stort tack för svar.

I mactrackern så står det:

Video memory: 1 MB DRAM - 4MB VRAM.

Jag tippar på att du behöver i allafall 1MB av dessa eller ett grafik-kort.

/ Johan

Det finns inbyggt videominne, så du ska inte behöva stoppa i mer för att datorn ska fungera. För ram-minne finns det 8 platser, kolla att du har minst en minneskrets.

Är datorn helt död, får du något startljud? Det kan vara batteriet eller nätdelen som behöver bytas.

inbyggt videominne? gytt...
asså det finns inget ramminne så då fixxar ja ett så får vi se.
skärmen e svart men mac boing ljudet kommer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-11 18:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Freddy:
inbyggt videominne? gytt...
asså det finns inget ramminne så då fixxar ja ett så får vi se.
skärmen e svart men mac boing ljudet kommer...

Är inte macboing-ljudet en bekräftelse på att ramminnet är OK...?

Från AppleCare:

"Step 2: Hardware Self-Test
After the computer is turned on, different "managers" in the computer´s read-only memory begin to function. The first is the Start Manager. It makes sure that certain hardware components on the computer´s logic board are working, including the microprocessor, read-only memory, drives, ports, expansion slots, and memory (RAM).

The startup sound you hear when you turn on the computer indicates that the Start Manager has successfully completed its tests. You will also see the raster (gray desktop) on the screen, along with the pointer.

If one of the Start Manager tests fails, you may
- hear a series of tones (sometimes called "error tones" or "death chimes")
- see a "sad Macintosh" icon on the screen"

/Nils

Japp, boing-ljudet betyder att moderkort, processor, minne, mm, är ok. Om skärmen är svart kan det betyda trasig skärm eller fel i kabelanslutingar eller kablar. Prova med annan skärm, om det finns möjlighet.

Lite osäker men nog har jag för mig att det där är ett typiskt backup batteri problem på den serien.

Byt backup batteri så tror jag att det där fixar till sig.

OBS, jag kan missminna mig ang. detta då det var ett tag sedan man jobbade med dom maskinerna.

- Slice -

1
Bevaka tråden