Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av grafikkort i Cuben?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello forumet,
är det någon som vet vad man får plats med för grafikkort i Cuben? Är lite trött på mitt ATI Rage 128 16 Mb, dock lite osäker om vad som passar. Nån som vet?

Mvh /S.

  • Avstängd
  • 2002-05-08 14:36

Om jag inte minns fel så kom Cuben i utförande med GeForce 2 MX också, så ett Mac-kompatibelt sådant borde ju funka

Ok, helst av allt skulle jag vilja få in Radeon 7500 kort i Cuben. Vet dock inte om det passar, det gör däremot definitivt inte Radeon 8500. Kanske dags att skaffa sig en PowerMac G4:a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-08 18:44

Tror inte du får in ett Radeon 7500 kort i din Cube. Men du kan utan några (vad jag vet) problem sätta in ett standard GeForce 2 MX i cuben. Inget speciellt alltså, möjligtvis fästet men det kan du ju byta med det kortet du hade innan. Eller göra som jag, köpa ett Radeon 32mb kort och smälla in.

  • Medlem
  • 2002-05-08 23:34

Vad jag har förstått så är de kort som passar i Cuben:

Gf2mx
Gf3 (inte ti varianterna)
ATI Radeon (original inte 8500) med lite modifikation så ska ett 7500 gå.

och givetvis det som satt där från början men det kanske inte är så aktuellt att sätta in ett sånt .

[ 14 Maj 2002, 18:13: Meddelandet ändrat av: NeM ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-11 10:22

Jag har liknande planer på inköp av grafikkort till Cuben, och hittade denna artikel på xlr8yourmac som verkar intressant

Jag bara undrar över värmeutvecklingen. Iden med Cuben är ju att den faktiskt är tyst och därmed fläktlös. Och var får man tag på grafikkort med ADC-kontakt?

/Niklas

Tack för svaren!
Fick dock ett litet underligt svar från Macoteket när jag frågade om något grafikkort passade i cuben, inget alls. Visserligen är det kanske inte något kort som passar utan lite modifikation, men man tycker nästan att ett Radeon 32MB skall få plats utan modifikation, för det var väl det du gjorde Acke? Bara smackade inte kortet..

Överväger att vända mig till det kortet. Men det vore inte helt fel att klämma in ett Radeon 7500.

Lite kluven trots allt

/S

[ 15 Maj 2002, 10:27: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

  • Medlem
  • 2002-05-15 14:39

Det vanliga radeonkortet passar utan modifikation. Radeon 7500as vgaport är något för långt bort från adcporten för att det ska gå in. Men det lär vara lätt att fixa. Det svåra är nog att få tag i ett sånt eftersom det inte finns som retail.
Geforce4mx vs Radeon 7500

Här står lite om det, läs under note to cube owners.

Sen har jag läst på cubeowner.com forumet att man kan få in ett msi gf4mx också, lowprofile varianten. Vet dock inte om någon försökt.

Tack för informationen,
skall forska lite mer i detta innan jag bestämmer mig.

/Sebastian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 11:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
ett Radeon 32MB skall få plats utan modifikation, för det var väl det du gjorde Acke? Bara smackade inte kortet..

Nope mitt Radeon-kort var ett speciellt för Cuben, Det var Nvidea kortet som var ett vanligt.

1
Bevaka tråden