Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av grafikkort

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag ska köpa en ny PowerMac inom ett par månader. Funderar lite på vilket grafikkort man ska välja. Det är viktigt med TV-ut i bra kvalitet, och jag vill kunna få bilden på monitorn och på TV´n samtidigt. Jag är naturligtvis också intresserad av goda 3D prestanda för att kunna spela lite spel som t.ex Black & White och gärna Unreal 2 och Doom 3 när de kommer.

Hörde nånstans att vissa Geforce 4 är lika långsamma som Geforce 2. Och hur bra är Radeon?

Ciryon

Snabbfakta:
geforce4 finns in två serier; MX och Ti.
MX bygger på samma kärna som geforce2 medan Ti bygger på kärnan i geforce3.
Samtliga kort du nämner räcker sanolikt till för dagen spel men om du vill köra framtida spel som unreal2/doom3 ska du satsa på geforce3/4Ti eller radeon 8500.
gf3/4 och radeon 8500 har införlivat enklare programerbarhet i sina kärnor vilket gör dem till mycket flexiblare kort. Enligt tester med PC-hårdvara så är de enda grafikorten som verkar klara framtida spel just geforce4Ti och radeon 8500.
Äldre radeon modeller motsvarar i grova drag samtida geforce modeller.
puh, det blev en del text. Nedan följer en grov listing efter prestanda:(bäst överst)
("nya med programmerbarhet, ex perpixeleffekter och vertexprogram")
gf4ti 4600
gf4ti 4400
gf4ti 4200
radeon 8500
gf3ti500
gf3
gf3ti200
("äldre men tillräckliga för dagens spel")
gf4MX
radeon7500
gf2
gf2MX
radeon

kan ha fel på den nedre skalan men toppen är jag mer eller mindre säker på.

kolla gärna pc-siter som :
tomshardware
anandtech
firingsquad

jämförelser i macmiljö hittar du oftast på
xlr8yourmac

lyckat till

1
Bevaka tråden