Yellow Dog Linux och Nvidia?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,

Är det någon som är bättre på Yellow Dog linux än vad jag är? Förstod väl det..

Jag har lagt in det på min QS 867 med ett Geforce3 kort och en LG Flattron 915+ monitor. Men jag kan bara köra KDE i 8 bitarsfärg... Det är lite surt.. Är det någon som vet hur man fixar det? Min monitor finns inte att välja i monitorlistan, och jag har försökt att ställa in den manuellt. Men då startar inte KDE... det går bara när jag väljer 8 bitars färg.

tacksam för hjälp..

ps. visste inte under vilken tråd jag skulle lägga det här..

Har du läst manualen och FAQen?

Japp det har jag, och nu i morse upptäckte jag att dom inte stödjer GeForce3.. Är det någon som vet ett sätt att komma förbi det så skriv gärna ett inlägg...

XFree86 version 4.2.0 stödjer Geforce3. Kontrollera vilken version du har, uppgradera om det är tidigare än innan. För att ändra vilket färgdjup (och upplösning och andra saker) ändra i filen /etc/X11/XF86Config-4 under Screen Section. Det ska också gå umärkt att välja Generic Monitor, kontrollera bara att du har rätt HorizSync och VertRefresh värden.

Om du tycker det är krångligt att edita manuellt så rekommenderar jag Mandrake istället, de kommer mkt snart i ny PPC version!

Ciryon

Det är 4.2.0 jag har, men jag har inte provat att ändra i /etc/X11/XF86Config-4. Är det bara att öppna den med Pico? Jag har använt mig av /usr/lib/yi/dexter.py och provat alla alternativ där. Väljer jag fail safe där så får jag 8 bitars färg.. Ska prova närjag kommer hem..

Nu har jag provat att ändra färgdjup i XF86Config-4 men det går bara att starta i 8 bitar. Surt.. Hur gör jag för att ställa in den som generic display? Vad kan jag mer göra? Någon som vet?

En annan fråga, är Mandrake "bättre"? dvs, kompabilitet, handhavande?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Insulin:
En annan fråga, är Mandrake "bättre"? dvs, kompabilitet, handhavande?

Bättre och bättre... det är alltid samma Linux kärna (förutom version) i grund och botten, sen är det bara en fråga om vilka program som de skeppar med. Jag tycker personligen Mandrake har väldigt mkt bra program med, som dessutom förenklar många konfigureringsuppgifter.

Använder du "nv" drivrutinen i XF86Config-4? Prova att använda något annat program för att gernerera config fil (t.ex. programmet XF86Config), jag känner inte till Python programmet du nämner.

Ciryon

Tack för hjälpen! Ändrade till "nv" så fungerade det. Man lär så länge man lever... Nu ska jag bara få det att fungera med AirPort..

Tack..

/i

ciryon,

vet du varför jag bara lyckas lägga in kernel 2.2? Så fort jag försöker installera 2.4 så blir det en kernel panic när den ska formatera de olika partionerna. Med 2.2 så fungerar det utmärkt... (samma inställningar) Är det värt besväret att försöka installera 2.4?

Läste lite om Mandrake 8.2 det verkar ganska trevligt, såg att det fanns drivrutiner till Geforce3 till den också. Kanske ska vänta på den?

/i

Mandrake är ett mer nybörjarvänligt Linux, ungefär som Mac OS X skulle man kunna säga. De skeppar med fler färdiga drivisar, mindre manuellt pill och det är lite renare.

Själv har jag provat SuSe och kan rekommendera det (nog för att det följer med alldeles för mycket skit).

Yellow Dog, är det vettigt? Vad är fördelarna med det?

Jag får inte gui installeraren att fungera på varken Mandrake eller YDL, jag måste köra i text-mode på båda för att ens få det att starta. Jag tycker att YDL har bättre dokumentation för Mac, nu har jag säkert missat den för Mandrake. (eller?)

Jag skulle vilja köra både Mac OS X OCH Mandrake linux på samma HD. (partionerad) Välja vilket os jag ska köra vid uppstart, och få AirPort att fungera.. Inga små krav jag kommer med...

Jag upplevde text installeraren på Mandrake som krångligare, i alla fall när man ska partionera upp sin HD. T.ex. att få boot-strap partionen på plats. I YDL var det väldigt lätt. Men nu är jag ju en nybörjare så.. Hur ska jag partionera den från börja? I två delar (OS X och en för Mandrake) och sedan göra partionerna i diskDrake? Eller göra alla från början? Hur många? hmm, många frågor....

Såg att Koffice skulle komma i en ny version i augusti som stödjer MS Office fullt ut, då börjar det likna något. Vilka sidor är bäst för Linux på Mac?

1
Bevaka tråden