Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powermac släppt

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-28 14:33
  • Medlem
  • 2002-01-28 14:34

HemPC på en dual 1Ghz kanske... =P

Så kom det då till slut, det var ganska troligt att det skulle bli såhär ungefär. Specarna ser rätt lika ut dom som presenterades i den här tråden förut.

Underligt att Apple behåller "skalet" rakt av, och inte anstränger sig en aning, och med någon liten detalj visar att detta är den nya upphottade G4an modell 2002. Vad tror ni om en lysdiod bakom äpplet på sidan.

Själv är jag övertygad om att en sådan liten extern detalj, som inte kostar Apple många kronor, skulle ge ett ännu större sug efter det senaste. Modell 2002.

Kan ni framför er se en Quicksilver Dual 1 GHz med ett grönt svagt pulserande Äpple på sidan. Läckert!

Det skulle ge en fin koppling till OS Xs Aquatema, men också ge en "dynamisk" designfördel både visavi äldre G4or och allt PC-beige.

Dom kanske vill vänta tills dom har nåt mera revolutionerande nytt skal, istället för småändringar, tror jag iaf. Men visst skulle det vara fräckt som du säger.

Nu har Apple Store Sweden uppdaterat priserna:

SEK 17.495,00
800 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache
256 MB SDRAM
40 GB Ultra ATA
CD-RW-enhet
ATI RADEON 7500 dubbla
Gigabit Ethernet
56K internt modem

SEK 24.995,00
933 MHz PowerPC G4
256 K L2 & 2 MB L3
256 MB SDRAM
60 GB Ultra ATA
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 MX dubbla
Gigabit Ethernet
56K internt modem

SEK 32.995,00
Dubbla 1 GHz PowerPC G4
2x256 K L2 & 2x2 MB L3
512 MB SDRAM
80 GB Ultra ATA
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 MX dubbla
Gigabit Ethernet
56K internt modem

SEK 40.135,00
Dubbla 1 GHz PowerPC G4
2x256 K L2 & 2x2 MB L3
1,5 GB SDRAM
2x80 GB Ultra ATA
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 MX dubbla
Gigabit Ethernet
56K internt modem

GF4MX-prestanda (från Apple.com):

  • Oregistrerad
  • 2002-01-28 18:22

100+ frames/sec är rätt fånigt. Känns som om pece-folk har kunnat få ut det ur en geforce2 kort rätt länge.

roger

Denna uppbiffning köper Apple lite tid men inte så mycket. G5an måste komma inom tre till fyra månader. Sedan frågar man sig varför det sitter en CD-RW i mistingen. Det minsta man kunde begära är väl en Combo? De kostar inte många hundra extra och jag kan slå vad om att de inte satt in en snabbare än 12x brännare.

Jag har inte så stor koll på fps-siffror, men om vi jämför med de som sitter på GF3 idag, hur mycket bättre är Apples GF4-siffror?

Angående cd-rw-spelaren så gäller detta (från Apple Store):

Citat:

*CD-RW-enheten läser CD-skivor i 32x och skriver till CD-R i 12x och CD-RW i 10x. Enheten fungerar med CD-ROM, CD-Audio, CD-R, CD-RW, CDI, CD Bridge, CD Extended, CD Mixed Mode och Photo CD media.

Jag tror nog att dubbla 1 GHz:are kan räcka ett rätt stund faktiskt, skulle gissa att det står sig fram till sommaren. Även om den livliga ryktesgrytan kokat G5 rätt länge nu så ligger det nog en bit fram i tiden fortfarande. Men jag gärna fel på den punkten...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
. Sedan frågar man sig varför det sitter en CD-RW i mistingen. Det minsta man kunde begära är väl en Combo? De kostar inte många hundra extra och jag kan slå vad om att de inte satt in en snabbare än 12x brännare.

Nope, en Superdrive kostar väldigt mycket mer.
Vanliga markands priser är ca: 1500-2500 för en CDRW och runt 7-8 tusen för en Superdrive.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Vanliga markands priser är ca: 1500-2500 för en CDRW och runt 7-8 tusen för en Superdrive.

Byt leverantör...
www.mycom.se tar 4750:- för en superdrive och 1079:- för en CDRW. www.codetronics.se tar 1500:- för en CDRW/DVD. Alla priser utan moms.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-01-28 21:54
Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Nope, en Superdrive kostar väldigt mycket mer.
Vanliga markands priser är ca: 1500-2500 för en CDRW och runt 7-8 tusen för en Superdrive.

Nja, det är nog inte en Superdrive han snackar om, utan en kombinerad DVD-läsare och CD-brännare. Dessa kostar ungefär 500 spänn mer än en vanlig CD-brännare.

Nån som vet när de nya grabbarna kommer levereras? Är det leverans direkt eller?

Enligt US Apple Store är leveranstid 1-3 dagar.

Det snackas ju dessutom om att större amerikanska ÅF har fått de nya maskinerna sedan några dagar, och bara väntat på att Apple skulle släppa nyheten.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[B]Jag har inte så stor koll på fps-siffror, men om vi jämför med de som sitter på GF3 idag, hur mycket bättre är Apples GF4-siffror?

Det är inga som anar hur man ska jämföra apples GF4-siffror med gamla GF3 siffror, apple säger ju inget om point release eller config.
Jag vet att man kör 240 fps på Dual 533 m/ GF3, och över 300 med Dual 800:an.
Personligen kör jag på i 105 fps på G4 466/Rage128, så dessa siffror säger meg inget alls. Jag gissar 380 fps med Dual 1000 och GF4MX!

Saxat från en tråd i SlashDot...

"The GeForce4 MX seems to be pretty seriously crippled (like the GeForce 2MX before it). On this [apple.com] page you can see that it pulls in about 115 fps at 1024x768. Compare that with this [tomshardware.com] page which shows a GF3 Ti500 doing 190fps under similar circumstances.

I´m not saying that it´s all that bad, and the graphics performance is very nice indeed, but the GeForce4 moniker might be a bit misleading to people who might presume it´s the next generation: That little MX designation is a clue that it isn´t necessarily a step up from a GeForce 3."

Med tanke på priset så känns det lite surt att maskinerna har MX kort och inte "riktiga" GeForce-kort. De ska ju trots allt vara proffsmaskiner då borde de ju ha proffskort också.

Att säga att PCsidan har varit uppe över 100 med sina GF2 kort är sant. Men Macen har också varit det. Pointrelease, OS och tweakade configs kan lätt göra otrolig skillnad...precis som Zapchud säger.
Vi kommer nog lätt över 300 FPS med Dual 1GHz:aren om vi tweakar cfg:n lite.
GF4-kortet har en måste-ha faktor över sig.

Man kör lätt 180 fps med GeForce 2 MX och QuickSilver 867.

Jag tror att du kan komma upp i 250 - 300 fps på 1GHz DPn (med en optimerad config). Men det irriterande är att de flesta 200+ FPS värden för peezee är med allt på max.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Jag tror att du kan komma upp i 250 - 300 fps på 1GHz DPn (med en optimerad config). Men det irriterande är att de flesta 200+ FPS värden för peezee är med allt på max.

350-450 fps...om grafikkortet har nog fillrate!

Jag kan tänka mig att pezeburkarnas mycket snabbare minnesbuss straffar en Mac i dessa tester ganska mycket. 100 MHz på en iMac är sunkigt, och 133 MHz på dom nya PMarna är en besvikelse. Level 3 cachen i dom två toppmodellerna är lite tröst dock.

Så sant. Synd bara att Apple börjat göra som pezetillverkarna och utrustar sina datorer med så lite cacheminne på andra modeller... 256 kB på 800-modellen är på tok för lite, det gör att processorn inte kan utnyttjas till fullo... Iofs är det bra att toppmodellerna har 2 MB, men det skulle inte direkt vara någon nackdel om de hade 4 MB per processor. Men så länge de flesta datorköparna stirrar sig blinda på klockfrekvenser lär det väl inte hända

1
Bevaka tråden