extra hd

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-06 08:38

Hej.

Blev ytterst förvånad i natt. Har precis uppgraderat datorparken med en powerbook G4 667, 512ram. Blev lite förundrad över att den var så snabb, mycket snabbare än min powermac 533 med över 800 internminne. Fattade inte varför? Det enda som jag tidigare reagerat över är att den extra hd som sitter i powermacen går ner i vila ibland så jag har fått vänta på den.
Då detta är en av dom saker som jag av naturliga själ inte har i powerbooken så tänkte jag att jag slänger ut den på prov.
Köpte då i fredags ett externt firewirechassi för idé-diskar. Powermacen är nu extremt snabb, den har aldrig varit så snabb.

Extradisken är en 7200 varvare så burken ska inte behövt anpassa sig till en lägre hastighet.

Någon som kan förklara detta? Alltså att hastigheten generellt känns så mycket högre nu utan extra hd, och då inte bara snabbare dom gånger som jag fått vänta på den för att disken gått ner i vila.

Martin

Diskens varvtal har egentligen inget med saken att göra; det som spelar roll är diskens gränssnitt. Om man kopplar in t.ex. en ATA/33-disk på samma buss som en disk som vill prata ATA/66 blir den snabbare disken tvungen att gå ner till ATA/33. Min gissning är att det var något sådant du råkade ut för...

1
Bevaka tråden