Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacens design snodd?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en artikel på Wired hävdar en belgisk webbdesign att Apple kopierat honom med sin design på den nya iMacen. Han la ut en skiss på hur han ville att den nya iMacen skulle se ut på webben för ett halvår sedan och har även skickat in den till Apple utan svar.

Hans skisser *är* onekligen lika den nya iMacen, men nej, jag tror inte Apple kopierat dem. I så fall hade dom bara haft ett halvår på sig att utveckla designen till en produktionsbar maskin, något jag inte tror hade gått. Antagligen bara ett sammanträffade.

Läs artikeln... ´New´ iMac Online Last Year

...eller titta på bilden direkt:

  • Oregistrerad
  • 2002-01-15 14:15

Jag tror inte heller att Apple har snott designen. Om jag inte minns helt tokigt har jag dock sett en liknade design från Apple tidigare. Den var då helt i svart, LDC-skärm på arm. Den fanns på framsidan av en Macworld tidning med en ganska lång artikel om konceptdatorer. Skulle tro Macworld nummret kom -95. Någon som minns det nummret?

Hmm, jo jag minns ett sånt nummer, får gå upp på vinden och gräva i arkivet...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-15 16:25

Jag har mitt arkiv i Holmsund, ja det utanför Umeå, så jag kan inte kolla mitt, inte just nu iaf.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Per:
Jag har mitt arkiv i Holmsund, ja det utanför Umeå, så jag kan inte kolla mitt, inte just nu iaf.

Det här med att ha datorn i foten på en lcd-skärm är jag nästan övertygad om att t ex MultiQ gjort förut. Det som jag tror är nytt med Apples Imac G4, som t ex inte finns på skissen ovan, är den rörliga armen...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

  • Oregistrerad
  • 2002-01-21 16:07

Nils, du som är Chefredaktör på MacWorld kan väl plocka fram 95 års Macworld och se om jag har rätt angående designen. Och jodå konceptet men datorn i foten till skärmen är inte nytt det har jag också sett.

Helt omöjligt. Efterso han princip påstår att Apple har snott han design och gjort den på 2 månader och sen ut i full produktion.

Det faller på sin egna orimlighet.

Guuuud vilken nostalgitripp det var att dyka ner i mitt akriv av gamla macworld-tidningar!! Det är ju inte utan att man drar lite på munnen när man läser "1 gigabyte för 1500 kr!" eller ser ett nummer som berättar om det nya versionen 8 av Mac OS... Men samtidigt är det fläktar av en svunnen värld när man ser framsidor med Power Computing eller Newton MessagePad 2000. *snyftar nostalgiskt*

Nåja, skälet var förstås att leta det som Per pratade om, nämligen detta:

Mycket riktigt var det 1995, närmare bestämt nummer 5, juni-numret. Och visst är det en platt skärm på en rörligt arm! Även om färgen var motsatsen mot idag... och det var fortfarande det fyrkantiga som var snyggt på den tiden...

(Jag orkade inte starta upp min gamla powermac för att scanna, så det fick bli en taskig webbkamerabild istället.)

[ 21-01-2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-01-25 09:19

Kan nånting annat som bara har några på nacken kännas så gammal som en datortidning? Blädrar man i en Vi Bilägare från -95 så känns den inte alls lika omodern och gammal.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-26 01:49

Ja, ok nu när jag ser bilden så var det inte så där jätte likt den nya iMacen. Men minnet svek inte helt iaf, svart koncept Mac med platt skärm på rörlig arm.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Mycket riktigt var det 1995, närmare bestämt nummer 5, juni-numret. Och visst är det en platt skärm på en rörligt arm! Även om färgen var motsatsen mot idag... och det var fortfarande det fyrkantiga som var snyggt på den tiden...

[ 21-01-2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ][/B]

Vad är den där saken som bara står ut på högra sidan? En vikt?

Inställningspanel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-03 02:13
Citat:

Vad är den där saken som bara står ut på högra sidan? En vikt?

Skärmen kan tas av och användas som racket, dvs det är handtaget.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-03 02:34

Man använder en muskula som boll såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-03 02:36

ajustja på den tiden använde man kulor i mössen. Jag tänkte att man fick köpa till bollar

1
Bevaka tråden