Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon vs Geforce 2

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-07 20:06

Vilket av dessa kort är egentligen det bästa grafikkortet? Någon som har någon erfarenhet av båda?

Utan exakt vetenskap och mätresultat så tror jag att GeForce vinner. Det finns säkert massor av PC sodor som jämfört dessa.
Det beror ju också på vad du skall använda datorn till.

PC-boomen har faktisk gjort att man sänkt standarden på grafikkort. numera ser man bara till hur många bilder per sekund korten kan prestera och inte till hur de kan återge färger, 2D etc...
Ett riktigt vasst proffskort för icke spel kostar fortfarande mycket pengar, mer än ett GeForce 3

På denna sida finns det en del tester av grafikkort till Mac.
http://www.xlr8yourmac.com/video.html

Radeon, Geforce 2 MX och Geforce 3 bl.a...

Ska du spela är nog Geforce 2-kortet det bästa valet. Men kolla runt lite på ovan sajt först.

[ 08-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

insidemacgames.com har gjort en rejäl jämförelse mellan GF2 MX och Radeon. Radeon är bäst i spel eftersom ingen vettig gamer sitter å lirar i 640*480 längre.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-08 14:22

Okej tackar..! Har nämligen äntligen bestämt mig för att köpa en ny QS 733:a, och det känns bra, jag får väl i värsta fall vara en av de ovettiga som spelar i 640x480 om datorn inte pallar med

  • Oregistrerad
  • 2001-09-10 19:49

Har själv datorn du är ute efter, och jag lovar, den pallar med i högre upplösningar än 640x480.. Kör alla mina spel i 1024x768, fast då drar jag inte upp texturerna till det högsta. Då får jag i Quake 3 mellan 40-50 fps o i UT runt 30. Så du klarar dig på det kortet ett tag iaf..

Har ett GeForce2GTS på en AMD 1300Mhz får ut 104 fps med allt på max i 1024x768...I 1280x1024 så sjunker det till 90,3 fps

Tjaba, kör en QS 867Mhz med ett GeForce 2MX och kör spel i 1024x768 med maxad grafik. Inga hack här inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-03 17:14

En G4 450 MHz med ett GF2MX pumpade ut 55 fps i Q3 med ALLT på Max och 1280x1024... Lightmap, 32bitar på båda, texturer och geometri på max osv!
Om en PC användare kan få ut dom siffrorna ur en 450MHz med GF2MX så skulle jag bli ruggit imponerad. Men... Det är en omöjlighet

Nästan 60fps i 1280x1024 med allt på, på en G4 450 och GF2MX? Det är väldigt imponerande måste jag säga! Jag slår det inte på P3 450n bredvid mig som har ett GeForce 2 GTS i, som är ´betydligt´ kraftfullare än ett GF2MX. Tror inte ens jag slår det på denna P3 1000 med GF2.. vad i?

Måste köra lite tester.. får dock blåskärm runt 30% av gångerna OpenGL initieras på grund av en bugg i VIA 4-in-1 drivrutinerna till min dator. Det blir att skaffa en Mac alltså

/ [V]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Venger:
Måste köra lite tester.. får dock blåskärm runt 30% av gångerna OpenGL initieras på grund av en bugg i VIA 4-in-1 drivrutinerna till min dator. Det blir att skaffa en Mac alltså
/ [V]

Varför skall du byta dator? Med all säkerhet beror det på att du inte installerat uppdaterad drivrutin för Vias chipset. Det är betydligt billigare och enklare att hämta ny drivrutin och installera den än att byta dator. (SVJV är det en bugg i Vias chipset.)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
En G4 450 MHz med ett GF2MX pumpade ut 55 fps i Q3 med ALLT på Max och 1280x1024... Lightmap, 32bitar på båda, texturer och geometri på max osv!
Om en PC användare kan få ut dom siffrorna ur en 450MHz med GF2MX så skulle jag bli ruggit imponerad. Men... Det är en omöjlighet

Du kan inte göra en sådan MHz-jämförelse. En PC på 450 MHz är betydligt äldre än en Mac på 450 MHz.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-06 15:11

OCH?! PC användare påstår ju att en 867 MHz Mac är slöare än en 1.4GHz PC bara för att den har mindre MHz, om man då ändå jämför MHz så kan väll jag få ställa upp en 450 PC mot en 450 Mac, tänk på att Mac är senare med att få in standarder så som AGP och ATA i sina burkar jämfört med PC, jag kan tänka mig att det fanns AGP 2 till en 450 PC...
Nu blev jag redigt tjurig när jag inte fick jämföra MHz mot MHz bara för att PCn var äldre, det är ju skit samma. Alla processortillverkare utvecklar ju inte i samma takt. PC nördarna anser ju att Mac är efter i tiden!
Varför kan jag då inte jämföra två datorer från (Ur en PC användares ögon) samma tidsålder!?

F*N va förbannad jag blev nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-06 15:18

Tror du inte folk klagade när Mac hade 350 MHz och PC låg på 200 MHz??!!

Tänk om det vänder? Det verkar nämligen göra det nu, Itanium ala 800 MHz mot en G5 ala 2000 MHz
Dessa två processorer använder båda 64 bitar för sina uträkningar och båda har samma sysbuss hastighet. På bara några månader kommer MHz kriget att vända på sig totalt. Itanium på 800 MHz kommer att rocka arslet ur P4 på 2 GHz på grund av hur Itanium är uppbyggd. Tänk då vad en 2GHz 64 bitars G5a kommer att kunna göra?! OCH! G5an stödjer 32 bitars också, med andra ord behöver inte programen/spelen vara optimerade för 64 bitar för att överhuvudtaget fungera. Till Itanium måste man utveckla programen specifikt för 64bitar.

1
Bevaka tråden