Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID är livet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat ett Adaptec 2400 IDE RAID kort för att testa prestanda. Kortet har 128MB cache och är förberedd för fyra kanaler ATA/100. Kortet hanterar RAID 0/1/0+1/5 och JBOD. Jag har i testet nedan använt följande konfiguration:

4st 7.200rpm 100GB Western Digital hårddiskar med 2MB cache

Adaptec 2400 med 128MB cache

RAID-0 (stripe) konfiguration

Testresultat

Cached Disk, 128 blocks
Open file time (s): 0,0005
Sequential write time (s): 0,003
Sequential read time (s): 0,011
Random write time (s): 0,00014
Random read time (s): 0,00045
Close file time (s): 0,00062
Open file bytes: 1024
Sequential write bytes: 524288
Sequential read bytes: 4194304
Random write bytes: 65536
Random read bytes: 262144
Close file bytes: 1024
Sequential write MB/s: 168
Sequential read MB/s: 372
Random write MB/s: 437
Random read MB/s: 550

Ganska trevlig med 550 megaBYTE per sekund random read. (diskcachen gör att prestanda blir sjuka på småfiler).

Mina direkta upplevelser är att plötsligt tar kopieringar inte längre någon tid överhuvudtaget. Ska fortsätta testa med filer som är större än 100MB, mindre än det är bara löjligt...

Läs mer om Adaptec 2400 här!

Har du ett outömligt konto för dataprylar eller vad är det frågan om?

När jag köper in datorer och tillbehör så är det oftast inte till mig själv utan till kunder.

Det här kortet ska sitta i en server som levereras nästa vecka. Men fram tills dess kan jag testköra det lite grann (och servern) på Dreamhack...

Standalone RAID-kontrollers?

Jag letar efter någon som säljer RAID-kontrollers som sitter i standalone-RAIDar. Jag har hittat ett märke som är bra och som jag har bra erfarenhet av. Problemet är att det är svårt att hitta nån i Sverige som säljer märket. Men jag vill nu kunna bygga en egen RAID som inte är bunden till ett PCI-kort. Jag vill absolut INTE köra IDE-RAID. Länk till Infortrend RAID tillverkare
Är det nån som vet någon liknande produkt eller har tips på ÅF som man kan fråga?

1
Bevaka tråden