Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg 233:a

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-09 13:35

Har en G3 233:a Desktop med 96 mb ram.
Jag undrar om det finns nån förstående själ här som kan tipsa mig på hur jag får den lite snabbare. Jag har stängt av en del tillägg osv men det går ruggigt slött endå.
En 400 mhz PC spöar G4 rätt rejält...
HD låter lite trött kan jag nämna, spinner loss ibland... fklintberg@hotmail.com

Det beror vilken system du kör. Du verkar ha lite lite RAM minne för att datorn ska orka dra runt allt. En optimering av HDn är på sin plats lite då och då.

Följande funkar bra men kostar lite pengar (du får kanske avgöra vilket av dem du tycker e viktigast):

1) mer minne
2) ATA100 PCI-kort + ny ATA100 hårddisk från tex IBM eller Western Digital
3) Processorkort, typ g3 500MHz (ZIF)

Med dessa saker i din dator blir den som ny. Men som sagt du får avväga vilka saker som e viktigast, de två första är dock nästan ett krav...

Mina metoder för trimning av starttider är:

*Minimera antalet tillägg.

*Använd Mac OS 8.6 eller 8.1 på en äldre dator.

Dessa två metoder används av mig och min Quadra 650 startar snabbare än en 300 Mhz PC, alltså är den snabbare:-)

  • Oregistrerad
  • 2001-08-09 17:32

Jag kör 9.1 och har tagit bort tillägg som USB, firewire mm. Office 98 är installerat och har en ju hel del tillägg, kanske kunde lägga det i en annan användarprofil? Har testat med och utan VM men det har ingen effekt på hastigheten.

Office 98 med sina tillägg kan vara en bov. Gamla tillägg är en annan (t.ex 68K-tillägg installerade på en Power Mac).

Hårddiskens hastighet har också betydelse, med en snabbare hårddisk kan man ha en behaglig upplevelse med ett större system och med en långsammare blir det med ett mindre system.

Mac OS 9.1 är helt klart överdimensionerat för en G3/233. Min rekommendation på en sådan dator är snarare Mac OS 8.6 som är snabbare. 9.1 gör att det kan gå långsammare än det behöver.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-09 21:03

Ytterligare en sak som kan hjälpa på en äldre dator som man har haf rullande en längre tid är att formatera om hårdisken. Precis som andra sagt bör man inte överlasta datorn men nytt tungt system. Man bör även stänga av så mycket tillägg man kan. Och använder du inte appletalk och fildelning stäng av dessa, det är ett par stora bovar när det gäller hastighet, de kan få de nyaste G4orna att hosta blod.

  • Medlem
  • 2001-08-10 12:12

överklockning är billigt och bra
men prestandaökningen minimal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-19 22:20

Håller inte riktigt med om att man ska stänga av alla tillägg man kan. Alla tillägg behöver inte laddas vid uppstart utan laddas in och tar minne först när man använder dem. Dessa kan man ju låta vara, laddas dem är det för att man behöver dem. Att att bort dem är bara ett irritationsmoment.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-20 01:47

Installera en ny hd! Installerade ny hd i en imac-rev a (som inte är så upphetsande snabb med dagens mått mätt) och det blev stor skillnad - bootar snabbare, drar igång program snabbare och använder man vm blir allt snabbare! Du får en juste hd för någon tusing.
9.1 funkar juste på denna och jag tycker inte att man behöver rensa bort funktionalitet (tillägg). Man kan göra en del enkla grejer: stäng av AT om du inte sitter på nätverk, av med fildelning och av med tcp/ip om du inte är uppkopplad.
Mer minne är ju oxå ett hett tips - köpte 256 MB förra veckan till grå g3 för ca 550 bagis...

1
Bevaka tråden