Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud i nya G4orna (även gamla)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-07-25 19:38

Har inte förrän nu förstått att man inte hur som helst kan koppla in och ut ljud i och ur G4-orna. Vad vill Apple med det här? Om man t ex ska koppla in en vanlig ingångssignal för att spela in ljud, så funkar inte det lnägre så smidigt som det gör på min imac/333? Jäkligt dålig stil av Apple att anpassa så att ljudkortet så gott som bara fungerar med Apples högtalare, mikrofoner etc. AAaaaarg blir jag.

Köp ett riktigt ljudkort istället för 150 bucks + frakt över Atlanten. It really kicks ass! http://www.americas.creative.com/products/mac/110.asp

Citat:

Köp ett riktigt ljudkort istället för 150 bucks + frakt över Atlanten. It really kicks ass! RL]

Intressant kommentar! Riktigt ljudkort.. Macen har haft ljud sedan begynnelsen, 1984. Nu rekommenderas PC-ljudkort.
Jag läste en recenssion av en kille som gör programvara för att mäta ljudkvaliet.
Bland hans omdömen var att en 6 år gammal Mac hade bättre ljudegenskaper än det modernaste konsument PC-kortet.
Igen har ni höga krav, köp Linn...

Jo, det är just fina ljudkort när man inte kan ansluta vad som helst... Man får OTROLIGT mycket ljud från ett SB Live! 5.1 med alla mjukvarufinesser samt ut- och ingångar, för de slantarna. Att kortet nu finns i en Mac-version är ju en välsignelse. Finns ju hur stort utrymme som helst för tillbehör till macen, för vanliga plånböcker.

Vad kan jag göra med ett SB som jag inte kan göra med FW eller USB?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Vad kan jag göra med ett SB som jag inte kan göra med FW eller USB?

Till exempel ansluta en UPPSJÖ med musikinstrument genom en vanlig MIDI-port, samt andra enheter genom vanliga 3,5 mm kontakter. Dessutom saknar macens inbyggda ljudprocessor all känsla som SB Live!-kortens EMU10K1-processor ger. Snacka om surroundexperience...
Hur många ljudtillbehör hittar du till USB och FW på marknaden?

  • Oregistrerad
  • 2001-07-26 18:38

Min egentliga fråga var hur man i de nya ljudkorten skall koppla in ljud från t ex ett mixerbord när man spelar in musik?

  • Medlem
  • 2001-07-26 20:52

Jag hade tänkt mig köpa en SB live, och Soundsticks... blir nog rätt bra ljud då.

Men jag har en fråga till er som redan har Soundsticks, finns det ljudkontroll eller on/off knapp...
För jag har ingen lust att höra startupljudet varenda gång jag startar datorn.... :eek:

Ärligt och uppriktigt så tror jag inte att du hör någon skillnad om du kör Soundsticks på en Mac med eller utan SB.

Vad är det för mjukvara som följer med SB-kortet? Är det en uppsjö tillägg och inställningar som sprider sig som ett virus på datorn? Och hur är själva inställningsprogrammet, är det ostandardiserade fönster och tio sätt att göra allting på? När det gäller ljudkort på PC så har jag inga bra erfarenheter. Jag ser det inte som en direkt fördel att kunna höja och sänka ljudet på fem olika ställen...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hille:
Jag hade tänkt mig köpa en SB live, och Soundsticks... blir nog rätt bra ljud då.

Men jag har en fråga till er som redan har Soundsticks, finns det ljudkontroll eller on/off knapp...
För jag har ingen lust att höra startupljudet varenda gång jag startar datorn.... :eek:

Ettersom SoundSticks er USB-basert kommer startup-lyden fra macens innebygde høyttaler(e)!
USB-systemet er ikke startet fra det sekundet du trykker på power-knappen, så da har jo ikke macen mye valg...
og....SounsSticks har _veldig_fin lyd!
tror ikke SB Live! kan gjøre noe med det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-28 18:38

Jo, jag håller med om att ljudet redan från början är suverränt på Mac:en, men om man nu marknadsför Macintosh som den kvalitativa multimediamskin det nu är ; vaför bygger man inte redan från början in fler anslutningsmöjligheter (med eller utan nytt ljudkort) ?!? Själv har jag en Boston Accoustic Surround Media Theatre anläggning inkopplad direkt från min G3:a (B/W) och det dundrar på ordentligt i högtalarna så det hörs upp till 6:e våningen i huset!!
Detta högtalarsystem är förresten utvecklat speciellt för Mac och har separat volymkontroll, nivåkontroll av subwoofer och Surroundeffekt. Aktuellt pris i HiFi-Butiken: 2.800:-

[ 28 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-31 02:13

Sound Blaster Live Är Skräp!

..skrämmande.. vet inte var jag ska börja..
Skulle SB-live vara det första ljudkortet till mac?? Det låter ju så. Det finns ljudkort till macen som är enormt mycket bättre än SB-live. Snacka om fluga..
Om nu Apple vill köra internt ljud USB vägen (vilket inte är nån vidare bra ide) så köper man bäst en billig, simpel in/ut line/mic dosa. Det lär låta små-raspigt i vilket fall, men ett SB-live låter inte så mycket bättre och är knappast motiverat om man bara vill köra vanligt stereoljud in och ut. Om man är ute efter s k "ljudkortsacceleration" och "3D-ljud" i favoritspelen, kan väl ett SB-live vara okej, men den som när förhoppningar om att THX-certifiera sin dataplats lär bli gravt besviken...

Hade precis samma problem som disussions sartaren.

Ett billigare allternativ är att gå till en radio affär och köpa en plugg adapter.

Det är nämligen så att ingångarna är något djupare / lägre än vanliga teleplugg standarden.

För mig kostade det 60:- istället för 3.500:-
"ett lite billigare alternativ att tänka på"

1
Bevaka tråden