Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon 7000 vs. GeForce4 mx?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-09 22:53

Hur stor skillnad i prestanda är det på dessa kort?
Jag har ett Radeon 7000 i min burk, och farsgubben har ett GeForce4 mx i sin, tänkte om det kan vara värt att övertala honom till ett byte...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-10 11:09

Det går inte att bara byta plats på korten mellan maskinerna. Radeon 7000 är ett PCI-kort (till Mac) medans GeForce4 MX är ett AGP-kort. Olika kontakter till moderkortet alltså.
Om hastighetsskillnaden, det är inte helt självklart hur jämförelsen skall göras. Eftersom Geforce4 MX sitter på en AGP-plats stödjer kortet Quartz Extreme i Mac OS 10.2, Radeon 7000 gör inte detta. Vanlig fönsterhantering i jaguar bör därför vara klart bättre med Geforce-kortet.

ATt istället göra Jämförelsen melan Radeon 7500 (AGP) och GeForce4 MX (AGP-32 MB) är lättare. Där är det nog jämnt skägg ungefär.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-10 22:29

Enligt lowendmac.com så sitter det ett Radeon 7000 som standard i den här modellen av Quicksilver. Och jag är mycket väl medveten om skillnaden mellan PCI och AGP-kort, och det här är så mycket AGP det kan bli.
Men som sagt, skulle det bli nån större skillnad?
Det mesta "jobbet" ligger väl i att övertala farsan antar jag.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-10 22:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nillon:
Enligt lowendmac.com så sitter det ett Radeon 7000 som standard i den här modellen av Quicksilver. Och jag är mycket väl medveten om skillnaden mellan PCI och AGP-kort, och det här är så mycket AGP det kan bli.
Men som sagt, skulle det bli nån större skillnad?
Det mesta "jobbet" ligger väl i att övertala farsan antar jag.

Edit: Se på fan. Lite surfande på Apples hemsida visade att det var ett Radeon 7500.
Men som sagt, frågan kvarstår: är det värt ett byte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-11 16:07

Ditt Radeon 7500 har 32MB VRAM, GeForce4MX:et kan ha 64MB. Då är det troligen värt ett byte. Har för mig den omgången GeForce4MX kort var något snabbare i spel (några procent alltså). Men 64MB minne är bra, speciellt i nya spel.

Tittar du däremot på DVD och så får du bättre resultat med Radeon 7500. Det drar mindre CPU då vid uppspelning + bättre kvalité.

1
Bevaka tråden