Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krashande MDD Mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 10:07

Vi hade inbrott för c:a 1 1/2 måndad sedan då vi blev av med lite maskiner. Tur i oturen kan man säga, men det innebar nya maskiner förståss. Jag gick från en Dual 450 till en Dual MDD 1Ghz. Bra borde man tycka...

Problemen

1. LJUDNIVÅ
Först och främst låter datorn mer (gnäller). Det kommer i och för sig åtgärdas med byte av PowerSuply:en.

2. KRASHAR/HÄNGNINGAR
Sedan har vi dessa jävla (ursäkta franskan) krasher! Förra maskinen kunde lätt rulla i 3-4 veckor utan omstart, och det var med MacOSX 10.1 en tid dessutom! Den nya 1Ghz:aren krashar nu minst en gång per dag, om inte fler.

Hur krasherna artar sig är ungefär på samma sak. Datorn blir helt plötsligt lite seg... Jag tycker på nån meny som "fastnar" ett par sekunder... Datorn blir oresponsiv. Musiken i bakgruden rullar på i kanske 5 minuter, datorn får större och större "pauser" tills det att den total-hänger sig (musen stannar, musiken hackar i bakgrunden).

Det märkliga är att jag INTE får en KERNEL PANIC i systemet. Jag får bara dessa jäkla frysningar som känns som om man var tillbaka på OS9-tiden!

3. MÄRKLIGT BETEENDE
Jag har även haft lite skumma uppplevelser vad gäller QuickTime och denna maskinen. Ibland tar det 10 sekunder att "få upp" en QuickTime-film. QT-spelaren kommer upp, men fönstret är helt "vitt". Det tar c:a 5-30s att uppdatera det. En omstart löser problemet.

Consollen verkar spy ut ganska mycke "skräp" hela tiden också, dock säger min ÅF att "vi har också märkt det på de nya MDD-macarna)

Ska man behöva leva med sådant här? :rolleyes:

Maskinen
- Dual 1Ghz MDD 2002-modell
- 1.25 GB RAM
- 80 + 120 GB HD
- SuperDrive
- ATTO Express PCI Pro Ultra SCSI kort

Extrent har vi kopplat:
- ADVC 100 DV-converter (FireWire)
- Rourke Galaxy RAID (SCSI)
- HP DLT bandare (SCSI)
- Apple USB Keybord
- Microsoft Optical Mouse (USB)
- Epsen 950 Photo skrivare (USB)

Maskinen ÄR kopplad i ett gigabitnät mot en OSX-server också och kör OSX 10.2.4.

I NEED HELP!!!

[ 06. mars 2003, 10:11: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Listan på anledningar till varför din MDD spökar kan i princip göras hur lång som helst eftersom folk dagligen upptäcker ny felkonstruktioner i moderkortet.

Kör du ATTO-kort kan hetta vara en anledning till krascher. Flera PCI-kortstillverkare flaggar för att maskinerna är för varma för deras kort. Kan vara värt att kolla med ATTO support.

Ljudnivån är en skam för Apple och jag tror inte att deras lilla extrakostnadskit (borde naturligtvis vara helt kostnadfritt) kommer att råda bot på problemet så att vi som arbetar med video och ljudproduktion kan använda datorn som en arbetsstation. Det här är en dator som bara kan stå i ett serverrum.

Akta dig som ögat för att installera 10.2.4 i maskinen. Massor av människor (inkl jag själv) har fått sina processorer dödade av den uppdateringen. Jag har talat med Apple som faktiskt inte mörkar att så är fallet som dom brukar göra till de är totalt överbevisade av en större grupp aktiva användare. Kom ihåg att MDD 1GHz enligt Apple var en tyst och harmonisk maskin ända fram till Januari 2003.

Jagt tycker personligen att Apple borde ta sitt ansvar och acceptera att man hastade fram en ny maskin förra sommaren efter världehns besvikelse över iPod för PC och världens bästa kalender i Maj. Första versionen MDD är helt enkelt ofärdiga datorer och borde gå att byta ut mot rev B. Vi har ju trots allt betalat för fungerande maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 13:21

Ooookej... får ta kontakt med ATTO då.

Jag jobbar också med redigering på datorn och det är inge bra med dess ljudnivå alls. Vissa har jag andra saker som bullrar i rummet, ja, men denna ökar ljudnivån ordentligt med sitt ojämna gnällande.

Hummm... okej... Jo, maskinen körde 10.2.3 säkerligen en månad eller så och när jag tänker efter så fungerade den rel. smärtfritt då (hade enorma problem precis när den köptes vad gällde uppstart av maskinen -> tog flera minuter). Kanske är OSX 10.2.4 som spökar då... :rolleyes:

Jag har hört talas om det där med överhettning tidigare också! Det händer, verkar det som, när jag jobbar mot backupen (den jobbar 4 timmar i streck - SCSI-kortet får jobba ganska mycket då).

Vi hade tom ett ATTO-kort som dog här för några veckor sedan - ena kanalen la av! Detta var mitt under redigering i Final Cut mot RAID-settet...

Grrr... Så ATTO-kort + MDD G4 + OSX 10.2.4 är ingen höjdare alltså. Vem ska man klaga på?! Alla? Apple? Min ÅF? Morr morr morr!!!!

Utan tvekan skall du klaga på Apple. Du skall kunna känna dig trygg som proffsanvändare att Apples maskiner inte förstår din tredjepartshårdvara. Jag sitter med 100 000 kr PCI kort här som jag inte vågar stoppa i burken efter alla rapporter. Som tur är för Apple så har dom inte så många storföretagskunder. Om dom hade det skulle dom vara inför rätta för länge sedan. Det känns som att någon behöver vakna till på Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 15:31

Min ÅF känner inte till några som helst problem relaterade till överhettad PCI-buss eller processor i MDD Macarna.

Jag sa att jag tror SCSI-kortet KAN VARA BOVEN eftersom det är "byggt" för 66Mhz buss (och ska fungera med 33Mhz buss). Både ATTO och Apple säger detta kan vara ett problem, men min ÅF hävdar att det är omöjligt...

Gha va trött jag blir!

Har du någonsiun stött på en ÅF som är mer intresserad av att sälja det bästa på marknaden till dig än det ÅF:en kan tjäna mest overhead på? Inte jag.

Man får nästan gå till domstol för att få uppenbart risiga produkter utbytta eller ersatta.

  • Medlem
  • 2003-03-08 18:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Munthe:
Listan på anledningar till varför din MDD spökar kan i princip göras hur lång som helst eftersom folk dagligen upptäcker ny felkonstruktioner i moderkortet.

Kör du ATTO-kort kan hetta vara en anledning till krascher. Flera PCI-kortstillverkare flaggar för att maskinerna är för varma för deras kort. Kan vara värt att kolla med ATTO support.

Ljudnivån är en skam för Apple och jag tror inte att deras lilla extrakostnadskit (borde naturligtvis vara helt kostnadfritt) kommer att råda bot på problemet så att vi som arbetar med video och ljudproduktion kan använda datorn som en arbetsstation. Det här är en dator som bara kan stå i ett serverrum.

Akta dig som ögat för att installera 10.2.4 i maskinen. Massor av människor (inkl jag själv) har fått sina processorer dödade av den uppdateringen. Jag har talat med Apple som faktiskt inte mörkar att så är fallet som dom brukar göra till de är totalt överbevisade av en större grupp aktiva användare. Kom ihåg att MDD 1GHz enligt Apple var en tyst och harmonisk maskin ända fram till Januari 2003.

Jagt tycker personligen att Apple borde ta sitt ansvar och acceptera att man hastade fram en ny maskin förra sommaren efter världehns besvikelse över iPod för PC och världens bästa kalender i Maj. Första versionen MDD är helt enkelt ofärdiga datorer och borde gå att byta ut mot rev B. Vi har ju trots allt betalat för fungerande maskiner.

Hur kan 10.2.4 döda processorerna?

Tja. Den installerar väl någon firmware som är direkt skadlig för hårdvaran (bara en gissning). QuickTime 5 betan gjorde samma sak med G4:or med Yikes moderkort om jag inte minns fel. Den gången tog Apple faktiskt sitt ansvar och bytte maskinerna (även om de gjorde det i tysthet). Vill minnas att vi hade en maskin på kontoret som stendog av QT5 betan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 18:43

"Hur kan 10.2.4 döda processorerna?"

Jag vet inte exakt vad det var, men det hade med överhettning att göra tror jag. Kanske att vissa modeller tror de är kallare än de är eller nått så fläktarna spinner inte upp som de ska?

Jag vet två personer som ha MDD 1Ghz:are från sen-hösten 2002 och båda har fått byta processorer. Ena personens maskin blev konstig och började krasha efter installation av MacOSX 10.2.4 - Ger lite dåliga wibes enligt mig...

Det verkar som om mitt problem är helt relaterat till Retrospect dock. Körde under fredagen och hela dan i dag UTAN att köra retrospect. Sen nu så körde jag det (skit) programmet och då dog maskinen inom 2 sekunder. Total frysningar, men ingen kernel-panic.

Härligt att vara tillbaka i OS9!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 18:48

För övrigt säger både Apple Sverige och ATTO i USA att SCSI-kortet INTE ska kunna orsaka krasher. Det tycker jag man borde kunna lita på.

1
Bevaka tråden