Ny HD i B/W G3 rev. 2

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 14:30

Jag vet att detta ältats på olika ställen länge nog nu, har man en B/W G3 rev. 1 ska man snällt och duktigt köpa sig ett riktigt dyrt ATA-kort för att det ska fungera med nya hårddiskar.

MEN...är det verkligen lika illa med B/W G3 rev.2? Eller klarar den första bästa billigaste IDE-disk utan krångel?

Altarnativt, ska man annonsera begagnat efter den största ATA-33 hårddisk man kan hitta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 14:40

Ett annat alternativ är förstås att installera ett SCSI-kort och en SCSI-hårddisk...

Nej, bevare mig väl! Köp inget Scsi-kort! Då blir det ännu dyrare i framtiden. Helt bortkastade pengar per GB. Ett IDE-kort duger bra om du nu måste ha ett sånt.

Nu har jag ingen erfarenhet av just dina datorexempel, men det jag har läst om IDE-tekniken är ju att den i princip ska vara både fram- och bakåtkompatibel till skillnad från Scsi. Men "ryktet" säger att rev.2 ska bättre kunna utnyttja nyare ATA-diskar än rev.1. samt att rev 1 klarar bara en enda disk i den inbyggda ATA-bussen medan rev2 klara både master och slave. (Jag är inte helt säker på denna mening.)

ATA33-diskar finns ju som sagt var inte att köpa nytt längre. Jag skulle ändå prova att köpa en ny disk (vad du vill) samt köra ett tag och se vad som händer. Strular det kan du ju köpa ett beg. ATA66-kort senare. De är inte dyra begagnade och de funkar bra. Iallafall Sonnets som jag har.

(Fler personer borde kunna fylla på tråden med tekniksnack ang. rev1/rev2...)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ceder:
MEN...är det verkligen lika illa med B/W G3 rev.2? Eller klarar den första bästa billigaste IDE-disk utan krångel?

Rev. 2 är mycket bättre när det gäller ATA-100-diskar och köra dem som "slave". En av grejerna med Rev2 var väl just att de fixade ATA-controlern.

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/add_2nd_drive/index.html

[ 29. Januari 2003, 18:24: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Exakt vad jag undrar! Samma dator samma funderingar. Är iofs inte säker på att det är rev 2 jag har, hur kollar jag det? Läst något om att det skulle vara mer plats för håddiskar inne i tornet men det vet jag inte om jag har för jag vet inte hur rev 1 ser ut... Ser ganska rymligt ut i min..

EDIT: Kollade arikeln. Har en rev 1...

[ 29. januari 2003, 23:45: Meddelandet ändrat av: zodijackyl ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 23:43

Det står i artikeln som nämns ovan.

• Oregistrerad
  • 2003-01-30 10:08

Ok...vad bra! Bara att klämma in en disk då. Och hoppas att det lirar. Men det blir nog ändock frekventa backuper - G3:an i fråga är nämligen "replokalsdator" och används till musikinspelning.

Har man en rev.1 kan man ju alltid byta disken till nå´t större även om det inte går så bra att lägga till en slave-disk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 10:50

Jag har precis gjort det som du undrar över... Jag sitter på en PowerMac G3 B/W (rev2) som jag nyligen processoruppgraderat från 350 till 550 utan problem. Den har fått nytt ljudkort och grafikkort. Jag har också bytt HDkort till ATA 133 samt monterat in tre HD utan några problem...internminnet är numer 712 MB och allt tuffar på bra i OS 10.2.3 ...Det jag nu skulle vilja göra är att byta den interna DVD-spelaren mot en SuperDrive, men jag är tveksam om det går...(någon?).

Somsagt; när jag köpte maskinen för nu exakt fyra år sedan så gav jag den ett "liv" på fem år innan jag köper helt nytt...med de nya uppgraderingarna tror jag att det kommer att hålla ganska bra!

/ Clavius

Grafikkortet, var det ett 32 mb ati? Gör det stor skillnad att uppdatera från 16 till 32 mb när det ändå sitter i en pci plats?

1
Bevaka tråden