Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

g4:a vägrar starta

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-22 13:10

Hejsan, har hänt en lite lustig sak m min flickvänns g4:a.

Efter att ha haft den i sleep en halv da, så var den avstängd när jag kom hem efter skolan, tyckte d var väldigt skumt.
När jag (trodde bara d var nån form av krasch i systemet, lr att kissarna hemma hade kommit åt en knapp lr skuttat runt på tangentbordet) sedan skulle jag starta den igen, men icke sa nicke, datorn var sten död, lr inte riktigt powerknappen/lampan lyser till (likadant lyser powerlampan på usbhubben till oxå) för att sedan slockna, inga fläktar lr nått låter från datorn under den korta tid den verkar få ström (handlar om tiden d tar att hålla inne powerknappen alltså)

frågan till er är om ni tror att d är nätaggregatert (svårt ord det där) som har gått sönder?
ska byta och se ifall d blir nån förbättring under helgen.

  • Medlem
  • 2003-01-22 13:20

Det du vinner på att skriva "d" och "lr" förloras när jag läser det. Tidsvinsten är en skimär, då den endast är temporär i ett större perspektiv.

Du borde leta upp något som går under det exotiska namnet "Cuda". Det är en liten grå knapp i närheten av det nedre högra hörnet, när du fäller ned locket. Dra ur kontakten och håll in knappen i någon sekund, varken mer eller mindre än någon sekund . Kan lösa sådana problem.

När bytte du ditt batteri i datorn, hur länge har du haft den?
Om din flickvän låter den stå oanvänd mycket så är det också en faktor som drar ur det lilla batteriet.
160:- kostar ett nytt :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: lionfromzion:
Hejsan, har hänt en lite lustig sak m min flickvänns g4:a.

Efter att ha haft den i sleep en halv da, så var den avstängd när jag kom hem efter skolan, tyckte d var väldigt skumt.
När jag (trodde bara d var nån form av krasch i systemet, lr att kissarna hemma hade kommit åt en knapp lr skuttat runt på tangentbordet) sedan skulle jag starta den igen, men icke sa nicke, datorn var sten död, lr inte riktigt powerknappen/lampan lyser till (likadant lyser powerlampan på usbhubben till oxå) för att sedan slockna, inga fläktar lr nått låter från datorn under den korta tid den verkar få ström (handlar om tiden d tar att hålla inne powerknappen alltså)

frågan till er är om ni tror att d är nätaggregatert (svårt ord det där) som har gått sönder?
ska byta och se ifall d blir nån förbättring under helgen.

Har du tagit bort alla 3:e parts prylar?
Det kommer troligen inte hjälpa att trycka på knappen på logikkortet (PMU reset).
Med största sanolikhet om det inte hjälper att ta bort alla 3:e parts prylar så har logikkortet gått sönder.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-23 21:46

stfm>> Får väll försöka bättra mig då och nej trycka på knappen fungerade inte, skum knapp föresten

Pocahontas>> Ska kolla upp det där med batteriet, har bara haft min och flickvännens dator/er ett halvår ungefär, köptes begangnade.
Förresten batteriet är det av samma typ som finns på pc-datorer? Så att man kan köpa den i en "vanlig" datoraffär?

En svensk tiger (aldrig!), var det inte så det stod på några t-shirts man kunde köpa genom Arbetaren?)
Sluta nojja upp mig, köpa ett nytt moderkort till en mac är väll lika med att det inte blir nån mat den månaden, slår nästan hellre ihjäl mig en köper nytt moderkort.
Förresten nej jag har väl inte tagit ur alla 3:de parts produkter i datorn, har bara stoppat i extra minne men jag är ganska säker på att dem var från apple, dem kom nämligen ur min dator när jag uppgraderade den

Tack alla för tipsen, återstår att se vad som blir av datorn...

Plocka ur det senast monterade minnet, jag köpte ett nytt minne en gång till en vanlig mac, det fungerade ett par dagar sen blev det samma fel, omöjlig att starta, tog ur minnet, fungerade, värt att prova?
F

Har aldrig kollat PC-batterier men min G4:as är ett 3,6 Volts High Energy Lithium batteri.
Size 1/2 AA

Macoteket har dem bl.a

1
Bevaka tråden