Bränd DVD-RW med data går ej att läsa i en PC?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis börjat testa bränningsmöjligheterna på superdriven i vår nyinköpta PowerMac. Jag ville bränna ner ett antal filer på en DVD-RW för att öppnas på en PC. Men det verkar inte gå speciellt bra...

Jag har testat att bränna med både Toast och Finder och båda gångerna får jag en skiva som går att läsa i macar, men inte på PC. Men visst är det bara ett och samma format? Man gör ju ingen inställning för mac eller pc-filsystem någonstans.

Ska det inte gå att bränna data på en DVD-RW som går att läsa på andra plattformar?

har du testat ISO9600 formatet?

[ 20. Januari 2003, 15:42: Meddelandet ändrat av: Jernberg ]

Jag trodde de inställningarna bara gällde CD-skivor och inte DVD, men jag ska testa lite och återkomma.

Hmm, fungerar dåligt. Hur ska man ställa in ISO för DVD egentligen? I Toast finns det bara för CD i alla fall...

Om du först gör en skivavbild, väljer format och sedan bränner avbilden...

Aha... men det låter krångligt. Men jag kanske ska testa.

Jag hittade en påstådd lösning (i MacNN:s forum):
Man väljer bara "Mac OS Extended and PC (Hybrid) CD" (under "Data") i Toast och bränner det på en DVD. Jag testade och mycket riktigt gick det att bränna en DVD även om jag valt ovanstående inställning. Men tror ni den fungerade i PC? Nope...

Tråden i MacNN:s forum handlade om DVD-R. Kanske är det kinkigare med DVD-RW än med DVD-R?

Nu har jag letat vidare lite. Verkar som om det beror på att de DVD-läsare som sitter i de PC-datorer jag försöker använda är kassa och inte klarar formatet. Såhär såg en fråga ut på Roxios forum:

Can anyone tell me how to read a data DVD on a windows machine.Do I need a special driver for the PC. It doesn´t recoginize the DVD.

Och svaret från Roxio var:

DVDs by nature are cross-platform. I am guessing that your PC´s DVD-ROM drive is not capble of reading recordable media. Check with your PC manufacturer to find out for sure.

Uppföljning: Jag brände en DVD-R idag med Toast och den går utmärkt att läsa i valfri PC. Det är alltså så att DVD-RW inte är lika kompatibelt med de (enklare?) DVD-läsare som sitter i PC-datorer. Medan DVD-R fungerar fint.

1
Bevaka tråden