MDD-lösning ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade en insändare hos www.macintouch.com angående fläktproblemet i MDD-macarna som är intresant och som EVENTUELLT kan vara lösningen på spåret. Kanske orsaken INTE ligger i själva fläktarna utan istället i nätdelen som ger skärmen ström (nätdelarna ?), läs och begrunda:

Date: Wed, 04 Dec 2002 16:04:20 -0500
From: Vincent Racaniello
Subject: G4 fan noise

A few weeks ago I received a mirrored-door G4 and, like many others, detested the noise. I wondered whether much of the fan activity is due to the fact that the power supply in the tower must drive the monitor (in my case, a cinema display).

I did an experiment to test this possibility: I removed the monitor cable from the ADC connector on the G4 tower, and plugged it into an Apple DVI to ADC converter. In this setup the monitor receives its power not from the G4 tower, but from an external power ´brick´ which is plugged into a 110V AC source.

The result is that the fan cycling is now gone, although the ´whining´, but constant fan noise, is still present. However at $134 (academic) for the DVI to ADC converter, it is not a solution that all will pursue.

Jag testade min gamla 17-tummare i ca: 15 minuter och upplevde att oväsendet blev en aningen mer tolerbart... inte perfekt men mer uthärdligt. OM fler kan göra samma test så vore det intresant att höra vad ni upplevde. Kanske är det så att det är bristande kvallité på nätdelen medans fläktarna håller de specar som dom är tillverkade för ???

Till helgen så ska jag göra om testet och låta den gamla 17-tummaren få reducerad ljus & kontrast inställning. DVI > ADC converterkabeln följde med i kartongen, i alla fall i min.

Olle

[ 06 December 2002, 00:25: Meddelandet ändrat av: Olle@mac.com ]

Det var en länk i nån tråd här för ett tag sedan som gick till en sida som handlade om hur man kan dämpa just nätdelen, eftersom den är skurken i dramat. Hittar dock inte den just nu.

• Oregistrerad
  • 2002-12-06 10:41

Japp!

För att vara mera exakt, den här länken (tagen från sidan ovan):

http://home.centurytel.net/chunhsu/

1
Bevaka tråden