Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac TFT är inte tyst!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-16 17:07

Har börjat fundera över om min iMac 700 TFT inte låter för mycket. Enligt Apple ska den ju vara närmast knäpptyst. när datorn står på är för det första fläkten på hela tiden vilket låter en hel del men även så hörs det ett metalliskt knastrande (svårt att beskriva) hela tiden. Ja, tyst är den iallafall inte. Vad jag även märkt är att den låter mer och mer. När jag köpte den var den avsevärt mycket tystare än vad den är nu.

Vad ska man göra åt det här problemet? Är ju inte helt säker på att den låter för mycket eftersom jag inte har något att jämföra med. Kanske borde man ringa Apple och klaga, fast jag är tveksam om dom kan hjälpa en. Vore bra och höra ifall någon annan här upplever att dens iMac låter för mycket .

  • Medlem
  • 2003-02-17 23:27

Jag trodde också att den skulle vara tyst, men det är den inte. Det verkar vara en fläkt som går hela tiden, det blåser en del ur hålen i datorn.

Är det någon som har en tyst ?

På jobbet har vi en som är så tyst att man tror att det är nåt fel på den.
En 800 - 17".

[ 17. februari 2003, 23:37: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 00:26

Jag kan instämma... På min farsas kontor har han en iMac 17" TFT 800 som man knappt märker att den är på. Han har bara den i ett annars väldigt tyst rum. Jag blev grymt impad av den.

Det viner en aning om hårddisken på min iMac 17", lite mer nu än tidigare.

Att hårddiskar och fläktar låter mer med tiden är inget konstigt. Fast om det låter överdrivet mycket och du fortfarande har garanti kvar (eller AppleCare) så kan du skicka in datorn till Apple för reperation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 13:27

Min 15"/700 är relativt tyst, men långt ifrån ljudlös. Ljudet är fullt tillräckligt för att förhindra en god nattsömn om man har datorn i samma rum... Mest störande är nog det metalliska vinandet från hårddisken, som jag tycker har blivit högre. Men det kan ju vara inbillning också...

/Nils

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 16:54

Hårddisken viner mer ju äldre den blir vilket märkts tydligt på min iMac DV SE som i början var nästintil knäpptst, men nu för ett ganska irriterande högfrekvent oväsen.

iMacarna med platt skärm har faktiskt en liten fläkt i sig som går hela tiden. På min 17-tummare låter den knappt nånting, men det kan ju ha att göra med att den bara är två månader gammal..

  • Medlem
  • 2003-02-19 00:06

Nurell och Erik DV, har ni suttit vid datorerna i ett i övrigt tyst rum ? Min skulle nog också upplevas som tyst i ett vanligt kontor, men om man sitter hemma sent i en knäpptyst lägenhet och läser så märks den tydligt.

Alla våra maskiner kanske låter lika mycket men det är ju omöjligt att jämföra... Vore kul med ett riktvärde och en mätare.

MVH

1
Bevaka tråden