Höjd och bredd?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som vet hur hög och bred i mm eller tum en 17-tums iMac-skärm är? Och hur hög och bred är en Apple 15-tums tft?

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 16:09

Eftersom pixeldensiteten är nästan exakt 100 dpi på iMac 17" så borde höjden bli ganska exakt 9" hög och bredd 14.4"

På iMac15" är den 85 dpi så den blir då också 9" hög men bara 12" bred.

Tillägg: Kom på att jag kunde premiärtesta Caculator´s convert funktion så här har det i cm: 22.9 höga och 36.6 resp 30.5 cm breda.

Sen får man ju lägga till lite för plasten om det var de fysiska yttermåtten du ville ha, vilket jag insåg sent

[ 16. februari 2003, 16:14: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Tack, då vet jag! Det var bara bildytan jag var intresserad av, inte yttermåtten. Dock är jag intresserad av kvaliten på iMacens 17-tummare, dels jämfört med den 15-tummare tft som jag har till en Cube. Den är väl ett par år gammal och dels jämfört med dagens tft-skärmar i allmänhet. Är det nån som har synpunkter om detta vore det intressant.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 17:30

Den största skillnaden är helt klart pixeldensiteten. 85 dpi är på tok för lågt för X tycker jag. Allting blir skarpare och snyggare med högre dpi och 100 dpi som på 17" räcker bra.

När jag kollar på brorsan´s 15" till hans kub så ser den suddig och bauta ut.

Sen trodde jag förr att Apple alltid hade bra/bäst spec på sina skärmar men om du går till Dustin och tittar lite på Sony eller Samsung och jmf med Apple så ligger Apple inte alltid i topp på ljusstyrka och tittvinkel.

1
Bevaka tråden