Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac beter sig bisarrt!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte berätta en historia om en Imac som jag inte förstår mig på.

Denna Imac (Bondie Blue, första generationen), lever i samma miljö som 21 andra, exakt likadana, Imacar. Men just denna lilla Imac är det svarta fåret i "famlijen".

Alla 22 imacar har ett exakt likadant konfigurerat 9.2.2 system och identiskt installerade mjukvaror (Word, Explorer, FirstClass, Adobe Photoshop, etc, etc).

Denna lilla Imac skiljer sig ifrån de andra på följande sätt:
Efter 2-14 dagar i nätverket så slutar den att ta emot eller skicka viss nätverkstrafik och försöker man öppna TCP/IP så säger denna Imac att "det går inte för den används av ett annat program". Men efter att man kastar TCP/IP prefsarna så går det att öppna igen, dock måste man ställa in inställngningarna än en gång.

Den finurlige IT-teknikern har försökt med alla knep för att få denna lilla Imac att trivas, men efter 7 omformateringar och ominstallationer plus ett modekortsbyte så börjar IT-teknikern tappa tålamodet. Denna IT-tekniker tar till sista utvägen och frågar alla guru´s på 99Mac.com, och får han ingen lösning här så aväger han att avliva denna Imac för gott.

Så hjälp en Imac i nöd och ge mig några heta tips!

EDIT: stavfel

[ 02 December 2002, 09:32: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

Denna lilla iMac är kanske på väg att utveckla AI?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-02 09:37

Jag skulle kolla användaren.
Byt plats på datorn och se om det dyker upp igen. Nu vet jag inte vad du har för användare men studenter som jag har kan orsaka fantastiska fel. Dessutom brukar de sätta sig vid samma dator varje gång.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jag skulle kolla användaren.
Byt plats på datorn och se om det dyker upp igen. Nu vet jag inte vad du har för användare men studenter som jag har kan orsaka fantastiska fel. Dessutom brukar de sätta sig vid samma dator varje gång.

Jag har bytt plats på den, men det är inte användarna som gör något fuffens för jag har haft den stående på mitt kontor i nyinstallerat skick och kört själv i 4-5 dagar på "normalt" sätt och problemet uppstår i alla fall.

Då ni bytte moderkort så blev det ett helt nytt inre eller hur? Alltså, ethernetkortet byttes också eller hur?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Då ni bytte moderkort så blev det ett helt nytt inre eller hur? Alltså, ethernetkortet byttes också eller hur?

Exakt.....jag hade den inne på lagning och efter lite konsultation med den uppgivna teknikern så beslutade vi att byta hela moderkortet inklusive ethernetporten.....men när inte ens det har hjälpt så börjar man ju undra vad det är för spöke som bor i den.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-02 15:46

Skifta HD mellan två av dom och se så det inte är dåliga block eller liknande som förstör prefsen...

Citat:

quote: ...men när inte ens det har hjälpt så börjar man ju undra vad det är för spöke som bor i den.

Hmm... Event Horizon

1
Bevaka tråden