Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minne till imac rev A

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-27 00:48

Jag skaffade mer minne till min imac dv och tänkte att min polare som har en imac bondi blue rev a skulle få mitt gamla på 64 mb. Han hävdar nu att det inte passar. Minnet som sitter i hans imac är nästan kvadratiskt till formen och det jag gav honom (ett vanligt PC100) inte alls passade utan var för långsmalt...Är det ett annat typ av minne i den första imacen?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-27 00:58

macoteket.se:

SDRAM PC100 64 MB, passar i alla G3 och alla iMac DV Produkten finns för omgående leverans. 229kr

SO-DIMM (100 MHz) 1.25", 64 MB (för äldre iMac & PBG3) Produkten finns för omgående leverans. 189kr

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-27 01:49

Jovisst, men vem litar på macoteket? Enligt dem kan man inte köra PC133-minnen i en imac dv vilket ju går alldeles utmärkt (t.ex). MEN, det är alltså ett helt annat minne (rent fysiskt) i en imac rev A?

Japp -det stämmer, har själv stoppat i minne i farsans Rev. A och det är samma typ av minne som sitter i Laptops ( SO-DIMM ).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag skaffade mer minne till min imac dv och tänkte att min polare som har en imac bondi blue rev a skulle få mitt gamla på 64 mb. Han hävdar nu att det inte passar. Minnet som sitter i hans imac är nästan kvadratiskt till formen och det jag gav honom (ett vanligt PC100) inte alls passade utan var för långsmalt...Är det ett annat typ av minne i den första imacen?

Jo, jag tror du kanske skulle ta och kolla skillnaden mellan SO-DIMM och vanlig DIMM.
Vi har relativt tydliga bilder på de olika minnena på vår web (om du litar på våra bilder

).

[ 27 November 2002, 09:34: Meddelandet ändrat av: mannen ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-27 16:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag skaffade mer minne till min imac dv och tänkte att min polare som har en imac bondi blue rev a skulle få mitt gamla på 64 mb. Han hävdar nu att det inte passar. Minnet som sitter i hans imac är nästan kvadratiskt till formen och det jag gav honom (ett vanligt PC100) inte alls passade utan var för långsmalt...Är det ett annat typ av minne i den första imacen?

Jo, jag tror du kanske skulle ta och kolla skillnaden mellan SO-DIMM och vanlig DIMM.
Vi har relativt tydliga bilder på de olika minnena på vår web (om du litar på våra bilder

).

Jag tolkar ditt svar som att skillnaden är är en skillnad (??!! hmm...märklig formulering). Sorry för mitt utbrott mot meckoteket, men jag var på uselt humör! No hard feelings?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-11-27 17:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jovisst, men vem litar på macoteket? Enligt dem kan man inte köra PC133-minnen i en imac dv vilket ju går alldeles utmärkt (t.ex). MEN, det är alltså ett helt annat minne (rent fysiskt) i en imac rev A?

Njae, tydligen KAN det bli stabilitetsproblem om man kör med minnen för annan frekvens. Jag tycker faktiskt Macoteket gör rätt i det fallet, om dom tar det säkra före det osäkra. Däremot kanske man skulle förtydliga att man inte rekommenderar det av stabilitetsskäl, istället för att säga att det inte går.

Även SO-DIMM finns i olika varianter som inte är kompatibla och som kan ge upphov till stabilitetsproblem.

1
Bevaka tråden