Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny fläkt till Cube Radeon

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-11-24 17:05

Jag har en Cube 450 med fabriksmonterat Radeon-kort som är utrustad med en fläkt. Mitt problem är att den fläkten först väsnades oerhört en tid innan den slutligen gav upp och gick sönder helt och hållet. Nu undrar jag om någon vet var man kan få tag i en ny fläkt. Jag har försökt hitta specifikationer på ATI´s site utan någon framgång...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-24 18:52

antar att det är en liten 40x40 fläckt..

kan ingen här svara så rekomenderar jag forumet på www.sweclockers.com

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-11-24 23:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Sundgren:
Jag har en Cube 450 med fabriksmonterat Radeon-kort som är utrustad med en fläkt. Mitt problem är att den fläkten först väsnades oerhört en tid innan den slutligen gav upp och gick sönder helt och hållet. Nu undrar jag om någon vet var man kan få tag i en ny fläkt. Jag har försökt hitta specifikationer på ATI´s site utan någon framgång...

Det är en mycket bra fråga. Jag har själv ett Radeon-kort som jag försökt hitta en bra ersättningsfläkt till. Jag har testat Titan VGA Copper cooler och en vanlig 40x40 mm chipsetfläkt (även den från Titan). Gå in på www.mycom.se eller www.gtek.net för att hitta dessa. Jag vet inte vilken jag ska rekommendera eftersom jag tycker att båda sprider varmluften runt i kuben istället för ut ur den. Problemet är att de inte får vara för höga. Båda fläktarna ovan är cirka 12 mm. Och det är i högsta laget. Om du hittar någon som är 10 mm så är det perfekt. Annars får inte fläkten tillräckligt med luft ovanifrån. Orginalfläkten var ganska bra på att kyla, men usel på att vara tyst. Livet är lite komplicerat om man har en Cube. Men det är värt det

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-12-03 16:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Det är en mycket bra fråga. Jag har själv ett Radeon-kort som jag försökt hitta en bra ersättningsfläkt till. Jag har testat Titan VGA Copper cooler och en vanlig 40x40 mm chipsetfläkt (även den från Titan).

Titan VGA Copper Cooler verkar ju vara ett kit som innehåller det mesta, men hur var det med den andra? Följde den sladd och kontakt med som behövdes eller fick du ordna detta från annat håll? Jag funderar på att testa en annan Titan-fläkt (Länk till produktbeskrivning), men jag är osäker på om allt som behövs följer med.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-03 18:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mac-R-us:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Det är en mycket bra fråga. Jag har själv ett Radeon-kort som jag försökt hitta en bra ersättningsfläkt till. Jag har testat Titan VGA Copper cooler och en vanlig 40x40 mm chipsetfläkt (även den från Titan).

Titan VGA Copper Cooler verkar ju vara ett kit som innehåller det mesta, men hur var det med den andra? Följde den sladd och kontakt med som behövdes eller fick du ordna detta från annat håll? Jag funderar på att testa en annan Titan-fläkt (Länk till produktbeskrivning), men jag är osäker på om allt som behövs följer med.

Den andra hade en trestiftkontakt endast. Till VGA
Copper cooler så följde en adapter för att koppla strömmen till hårddiskkontakten. Men båda är 12 volt. Jag har strypt min till 7 volt så att den blir helt tyst. Fungerar ganska bra. Men det vore bättre att finna en fläkt som är max 10 mm inklusive fläns. VGA Copper är 12-13 mm och den andra är 12 mm. Orginalet är 10 mm har jag för mig.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-12-04 03:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Det är en mycket bra fråga. Jag har själv ett Radeon-kort som jag försökt hitta en bra ersättningsfläkt till. Jag har testat Titan VGA Copper cooler och en vanlig 40x40 mm chipsetfläkt (även den från Titan).

Titan VGA Copper Cooler verkar ju vara ett kit som innehåller det mesta, men hur var det med den andra? Följde den sladd och kontakt med som behövdes eller fick du ordna detta från annat håll? Jag funderar på att testa en annan Titan-fläkt (Länk till produktbeskrivning), men jag är osäker på om allt som behövs följer med.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-04 20:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mac-R-us:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Det är en mycket bra fråga. Jag har själv ett Radeon-kort som jag försökt hitta en bra ersättningsfläkt till. Jag har testat Titan VGA Copper cooler och en vanlig 40x40 mm chipsetfläkt (även den från Titan).

Titan VGA Copper Cooler verkar ju vara ett kit som innehåller det mesta, men hur var det med den andra? Följde den sladd och kontakt med som behövdes eller fick du ordna detta från annat håll? Jag funderar på att testa en annan Titan-fläkt (Länk till produktbeskrivning), men jag är osäker på om allt som behövs följer med.

Fläkten som du visar genom länken är bara en fläkt ser det ut som. Då saknar du kylflensen. Den titan chipset cooler som jag köpte har både flens och fläkt. Den kommer med en kontakt med tre stift (som de flesta andra).

1
Bevaka tråden