G4/400 har problem med uppstart/nerstängning

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-10 14:36

Jag håller på att försöka fixa en arbetskamrats gamla G4/400 från 2000 (tror jag). Problemet är att den har stora problem runt uppstart/nerstängning.

Förberedelser
- Maskinen är formaterad
- Maskinen har ett nytt OSX 10.2 system
- Maskinen är en G4/400, 192MB (128+64 MB), 20GB, Rage128 Pro.
- Hade även ett AudioWerks 2 kort PCI som jag tagit ur.
- En STEALTH-PORT sitter i maskinen

Vad som händer och inte händer
När man kopplar in el-sladden i maskinen så startar den. Lampen på "start-knappen" lyser. Maskinen rullar igång startar som den ska.

Väl inne i OSX fungerar allt till synes bra. Jag försöker sätta datorn i vila, det går, maskinen "dör" men lampan lysarer fortfarande på "start-knappen". Right, jag väcker den från vila, det går bra.

När jag stänger ner datorn så tar det några sekunder (som alltid i OSX) sen dör maskinen? Nästan. Start-knapps-lampan lyser fortfarande! Nu kan jag inte gör nått med maskinen.

- Det går inte att starta den igenom genom att trycka på knappen
- Det går inte att starta om den med "restart-knappen"
- Det går inte att "döda den" genom att hålla in "start-knappen"

Jag prövar att koppla in ett Apple MINI USB Tangentbord med start-knapp. Den har ingen verkan på maskinen.

Det enda sättet att få liv i den igen är att rycka el-sladden, vänta tills lampan i fram slocknat och koppla in elen igen. Då startar maskinen per automatik!

Väl inne i OSX fungerar start-knappen PÅ TANGENTBORDET som den ska (kan får upp en meny där jag kan välja att omstarta, stänga av m.m.)

Vet någon vad man kan göra åt detta? Jag prövade att rycka batteriet i datorn också - det har jag varit med om att de kan få datorn att bete sig lite konstigt. Ingen skillnad.

All hjälp vore tacksam!

[ 10. februari 2003, 14:40: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-10 17:36

PROBLEMET LÖST!

Tog bort hela satsen där "start-knappen" finns. Nu rullar maskinen som den ska när man använder tangentbordets on/off istället.

Blir intressant och se vad en sån del kostar från Apple. Maskinen har tydligen varit så här väldigt länge...

1
Bevaka tråden