Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacens skärm är helt röd/död

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte hårddisk i en iMac 350 igår, men jag misstänker att jag råkade komma åt någonting annat. För när jag startar upp den så är allt som ska vara vitt - blodrött. Inte den där käcka röda som är #FF0000 utan en lite mörkare blodröd, ajaj, inget bra omen.

Någon som vet vad jag har gjort och hur jag enklast åtgärdar det.

Problemet täcks inte i min "Troubleshooting, Maintaining and Repairing MACs"-bok... Och så är det ju inte sådär jäkla vanligt att man är så klantig som jag...

[ 21 November 2002, 10:07: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Jag skulle tro att det bara är någon kontakt någonstans som sitter lite löst. Du får öppna iMacen och kolla alla sladdar (om du inte redan gjort det, förstås...)

Lycka till.

  • Medlem
  • 2002-11-18 11:56

Kolla också att VGA-kabeln inte är klämd i chassit, rätt lätt hänt. De kablarna är dessutom ganska dåliga så var mjuk på handen. Om inte annat värt att blåsa ur kontakten.

Men hur kommer jag åt VGA-kabeln? Måste jag in under den färgade plasten?

Kan det inte vara så att jag har magentiserat något?

Det är en iMac Slot-in, inte en DV

Ingen som vet hur man kommer åt VGA-kabeln eller om jag avmagnetiserat något?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 13:36

Hmmmm.

det där har jag råkat ut för nått år sedan. Men nu minns jag inte vad jag gjorde...

har du öppnat och kollat så allt sitter som det skall? skärmkablen kan ju börja hoppa ur bara vid små rörelser med.

Ok, ska kolla det när någon kan visa var den kabeln sitter. Jag har letat som en besatt men inte hittat den.

Ok, nu har jag fått upp hela iMacen, men har svårt att avgöra vilken kabel som är VGA-kabeln.

Det var pilligt att öppna den med alla dessa gömda skruvar.

Det är inga sladdar lösa, vad kan det vara då. Är det något som är magnetiserar/avmagnetiserat? Jag kan inte förstå vad???

Fattar ingenting, vad är fel???

Felet beror förmodligen på att en av kablarna till monitorn(R,G,B) har lossnat eller är sönder. Jag har en monitor med RGB kablar istället för VGA, och är en av dem lösa får man såna roliga färger.

Jag har dock aldrig mekat med en iMac så jag kan inte hjälpa dig där, men sök upp kabeln till monitorn och kolla att det är hel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 20:37

Var för helvete försiktig, William, så du inte får en stöt! Rör inte skärmen eller någon annan del som ser farlig ut, annars får du stanna uppe med änglarna under en lång, lång tid.

[ 20 November 2002, 20:38: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ska kolla om den är hel, förstå bara inte hur jag kan ha pajat den

Tack för omtanken Mondo, jag försöker att inte röra något som ser viktigt ut

Jag överlevde

Allt är helt, inte en skråma någonstans

Kan det vara dom där vridbara saker bak på skärmen? Misstänker dock att man inte ska röra dom...

Eller är det som jag tror att något har blivit avmagnetiserat via kontakt med mig eller en tappad skruv? Eller går inte det?

Kolla så att firmware är uppdaterat. Det kan tydligen ställa till sådana problem om man installerar OSX utan att ha uppdaterat FirmWare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:
Kolla så att firmware är uppdaterat. Det kan tydligen ställa till sådana problem om man installerar OSX utan att ha uppdaterat FirmWare.

Hmm, jag hann aldrig installera Mac OS X, men ska prova det.

Citat:

quote:The iMac Firmware Update 4.1.9 will only run on iMac computers with slot-loading CD, DVD or CD-RW drives running Mac OS 9.1 or later from a local drive. If you are using Mac OS X you must boot from a local Mac OS 9.1 or later writable partition (not a CD, or network disk) prior to following the update instructions.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58174

Nu har jag startat upp datorn i OS 9 och det funkar ändå inte.
Det enda jag kan misstänka har hänt är att något i skärmen har blivit magnetiserat/avmagnetiserat av en tappad skruv (en skruv saknas) eller genom kroppskontakt med mig. Kan det vara så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 10:09
Citat:

quote: Det enda jag kan misstänka har hänt är att något i skärmen har blivit magnetiserat/ avmagnetiserat av en tappad skruv (en skruv saknas)

Din dator har en skruv lös. Skämt åsido tror jag att du har rätt: du råkade nog komma åt de där vridbara pryttlarna (baktill på skärmen) som reglerar katodstrålekanonerna. Personligen skulle jag lämna in datorn på service. Det kostar, men du kan sannolikt inte fixa det här själv.

[ 21 November 2002, 10:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Efter att jag har startat om datorn efter att ha startat upp den i OS 9 så har den lagt av helt och hålllet. Får ingen bild alls, fan, då har jag pajat en dator (och den är inte min).

Stackars brorsan...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Det enda jag kan misstänka har hänt är att något i skärmen har blivit magnetiserat/ avmagnetiserat av en tappad skruv (en skruv saknas)

Din dator har en skruv lös. Skämt åsido tror jag att du har rätt: du råkade nog komma åt de där vridbara pryttlarna som reglerar katodstrålekanonerna. Personligen skulle jag lämna in datorn på service. Det kostar, men du kan sannolikt inte fixa det här själv.

Precis vad jag misstänker också, fan också att jag ska vara så klantig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 10:12

Ojdå... Inte bra. Skärmen kanse har dött i alla fall. Gör som lapparna när de går vilse i skogen: vänd tröjan ut och in och försök igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 10:16

Det har hänt mig också. Jag hade sönder en SE/30 på samma sätt. Analogkortet lade av ur... Sad Mac på skärmen... "Doo dee doo dee dooooooo...!" Gråt och tandagnisslan. Rena natta.

Ska kolla om jag har kvar "Apples reparations PDF" om iMacar, har för mig att färgerna talat om vad de e för fel.... återkommer som sagt..

Lite gammal tråd, men iMacen står fortfarande oanvänd. Hittade du något svar Screwpull?

Annars sliter jag ut innehållet och stoppar in det i ett pc-chassi och gör en lampa av iMacen.

  • Medlem
  • 2003-03-05 18:20

om du känner att du behärskar tekniken kan du ju plocka loss kablarna till skärmen och testa dem med en spänningsprovare för att se om du har ett brott någonstans. OM du ändå ska lämna in den så lär ju detta inte göra reparationen dyrare.

Äh, nu har jag demonterat datorn och gör en iBox och en iLamp av den istället.

1
Bevaka tråden