Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåvit G3 bootar inte från FireWire

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en blåvit G3 "Yosemite" som jag hade tänkt labba lite med. Jag har stött på ett problem. Jag antog i min enfald att alla Macar med FireWire på logikkortet kan boota från FireWire också. Har jag fel? Min externa FireWire-disk med en välsignad systemmapp är grå i inställningsprogrammet startskiva. Jag kan alltså inte välja den som startskiva. Någon som har en idé?

Jag läste på och såg att det fanns någon Firmware update som passar min maskin. Men när jag försöker köra den säger den att min maskin inte behöver uppdateringen. Varför listar inte Apples System Profiler vilken firmwareversion man har? Har jag missat något.

[ 14 November 2002, 21:42: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Jag har ett svagt minne av att blåvitingarna måste ha minst 9.1 för att fixa externa FireWire. Har din "nygamla" G3-a det?

  • Medlem
  • 2002-11-15 00:20

Du kommer kanske ihåg problemen jag hade att boota min nygamla g4/667? Jag prövade med original 9.0, 9.1, 9.2. Inget fungerade. Den hade ett gammalt system på hårddisken som den kunde starta ifrån, så jag kopierade de viktiga bootfilerna till en nyinstallerad systemmapp.

Nu har jag ingen Mac framför mig, men de filer som behövs är dels ROM och ett par andra "speciella" systemfiler i systemmappen. Det verkar som om vissa Macar helt enkelt är fulhackade med unika bootegenskaper. PM G4/667 är ju inte direkt vanlig...

När jag kommer till kontoret imorrn kan jag kolla upp vilka filer det var, tror jag.

[ 15 November 2002, 00:21: Meddelandet ändrat av: stfm ]

1
Bevaka tråden